Liikunta

Takaperin käveleminen – tämän takia se kannattaa!

Käveleminen on monelle mieluisaa liikuntaa. Mutta mitä jos etuperin kävelemisen sijaan kävelisit takaperin? Takaperin kävelyllä on monia terveyshyötyjä.
27.12.2018 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Taaksepäin kävely on hyvää treeniä niin keholle kuin mielellekin. Takaperin kävellessä on kuitenkin tärkeää muistaa turvallisuus: älä kävele taaksepäin epätasaisessa paikassa, jossa saatat kaatua ja loukata itsesi.

Muun muassa näiden hyötyjen takia takaperin käveleminen kannattaa:

Jalan harvoin käytetyt lihakset pääsevät töihin

Haluatko treenata jalkojesi lihaksia mahdollisimman monipuolisesti? Takaperin käveleminen aktivoi jalkojen harvoin käytettyjä lihaksia. Se pakottaa jalkojen lihakset töihin eri tavalla kuin normaalisti eteenpäin tallustaessa.

Polvet kiittävät

Onko sinulla polviongelmia? Takaperin käveleminen on polvinivelille hellävaraisempaa liikuntaa kuin eteenpäin kävely tai juokseminen.

Kalorit palavat

Haluatko polttaa mahdollisimman tehokkaasti kaloreita kävellessäsi? Takaperin kävely polttaa huomattavasti enemmän kaloreita kuin eteenpäin asteleminen.

Tasapaino paranee

Haluaisitko kehittää tasapainoasi? Tutkimuksissa on todettu, että takaperin kävely parantaa tasapainoa niin terveillä lapsilla kuin aikuisillakin.

Mieli virkistyy

Vaihtelu virkistää! Et takuulla ole tottunut kävelemään takaperin jatkuvasti. Aivosi pääsevät töihin, kun teet sellaista, mihin et ole tottunut.

Muisti voi kohentua

Tiedelehti The Cognition on uutisoinut kokeesta, jonka mukaan takaperin käveleminen voi parantaa muistia. Itse asiassa jo pelkkä liikkeen kuvittelu taaksepäin auttoi muistikokeessa.

Lähteet: Healthline, Helsingin Sanomat, Livestrong.com, Mercola.com, Sharecare, Verywell Fit