Laihdutus

Laihduttajan pahanhajuisen hengityksen syy voi olla ruokavaliossa – näin poistat hajun

Pahanhajuinen hengitys ei aina johdu siitä, että suuhygieniasta ei ole pidetty riittävän hyvää huolta. Laihduttajan ruokavalio voi saada hengityksen haisemaan epämiellyttävältä. Lue, miten pahasta hajusta voi päästä eroon.
18.1.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Jos suuhygieniasi on kunnossa, harjaat hampaat kahdesti päivässä ja muistat puhdistaa myös hampaiden välit ja kielen – pahanhajuinen hengitys voi johtua ruokavaliostasi.

Listasimme 3 selitystä laihduttajan pahanhajuiselle hengitykselle.

1. Vähähiilihydraattinen dieetti on johtanut ketoosiin

Hiilihydraattien saannin rajoittamisen tiedetään liittyvän pahanhajuiseen hengitykseen.

Kun elimistöllä ei ole käytössään hiilihydraatteja, maksa alkaa muodostaa rasvasta ketoaineita, joista elimistö saa energiaa. Tilaa kutsutaan ketoosiksi. Ketoosin seurauksena hengitys alkaa haista epämiellyttävän makealta, avain kuin asetonilta.

Karppaaja voi tavoitella ketoosia rasvanpolton toivossa, mutta liian vähäinen hiilihydraattien saanti voi pitkällä aikavälillä kostautua. Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla kituuttaminen voi tehdä hallaa aineenvaihdunnalle ja pysäyttää rasvanpolton kokonaan.

Laihduttajan kannattaa valita ruokavalioonsa laadukkaita, kuitupitoisia hiilihydraatteja, kuten marjoja, kasviksia ja täysjyvätuotteita.

2. Aterioiden jättäminen väliin on tehnyt suusta kuivan

Syömättä jättäminen on varma tapa saada hengitys haisemaan. Jos ihminen ei syö, hänen suunsa tuottaa vähemmän sylkeä. Syljen tehtävänä on puhdistaa suuta ja huuhtoa limakalvoja ja hampaita, ja jos sitä ei erity, hengitys voi alkaa haista epämiellyttävältä.

Aterioiden jättäminen väliin on huono laihdustumenetelmä, sillä aineenvaihdunta voi hidastua ja keho mennä säästöliekille. 3–4 tunnin välein syöminen pitää aineenvaihdunnan käynnissä, jolloin myös paino pysyy helpommin kurissa.

3. Proteiinidieetti tuottaa rikkiyhdisteitä

Runsaasti proteiineja sisältävä ruokavalio voi tehdä hengityksestä pahanhajuisen. Rikkiyhdisteiden tuottaminen nimittäin edellyttää valkuaisaineita eli proteiineja.

Riittävä proteiininsaanti on tärkeää painonhallinnan kannalta, sillä proteiinipitoinen ruoka pitää ihmisen kylläisenä, aineenvaihdunnan aktiivisena ja lihakset tyytyväisinä. Liika proteiininsaanti voi kuitenkin kääntyä itseään vastaan, sillä keho voi varastoida ylimääräisen proteiinin rasvaksi.

Jos noudatat proteiinipitoista ruokavaliota ja kärsit pahanhajuisesta hengityksestä, kokeile lisätä ruokavalioosi hitaita hiilihydraatteja, kuten kasviksia, täysjyvää ja marjoja.

Huomioi!

Syy pahanhajuiseen hengitykseen eli halitoosiin löytyy useimmiten ruokavalion sijaan suusta. Muun muassa ruoantähteet hammasväleissä, kielelle kertyneet bakteerit ja suun tulehdukset saavat hengityksen haisemaan.

Huolellisella suuhygienialla pidät suusi terveenä ja epämiellyttävät hajut loitolla. Jos kotikonstit eivät poista pahaa hajua, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Lähteet: Health, Live Strong, TerveyskirjastoWebMD

Lue myös:

Pahanhajuinen hengitys – 10 yllättävää syytä ja ratkaisua

Pahanhajuinen hengitys kuriin!

Vältä hammaslääkäri – Näin saat kauniimman hymyn kotikonstein