Tälläistä tapahtuu vain jenkeissä
Törmäsin hassuun uutisointiin Iltalehden nettisivuilla. Siinä kerrottiin, kuinka kolme naista on haastanut jättiyhtiö L´Orèalin oikeuteen Maybellinen huulimeikeistä. Haasteen syy: Super Stay 14HR -huulipuna ja Super Stay 10HR -huulikiilto eivät kestäneet huulilla luvattua aikaa.
TÄÄLTÄ voitte käydä lukemassa Iltsikan jutun aiheesta. 😉
Höhöhööö! *Minna hörähtää nauramaan*
Vain Yhdysvalloissa tapahtuu tuollaista. 😀 Mitähän vahinkoa näille kolmelle neidille (tai rouvalle) sattui huulimeikin luvattua heikomman keston vuoksi? Tuskin mitään ja tuskin he tuotetta ostaessaankaan uskoivat täysin mainoksiin. Pohjimmiltaan syy on varmaankin tehdä iso tili suuryhtiön kustannuksella, sillä kyllähän suuryhtiö L’Orèal tekee suuria tilejä meidän kuluttajien kustannuksella. Jotenkin vain on hieman hupaisaa, kun yksityiset ihmiset haastavat kosmetiikkafirman oikeuteen huulipunan keston vuoksi. 😀
En tiedä ihan 100% varmuudella, että onko toinen haasteen saanneista huulikiilloista minultakin löytyviä Super Stay 10 H Tint Gloss -kiiltoja? Joopa joo… ei ne 10 tuntia kestä, mutta kestävin ”huulikiilto” mitä minulta löytyy. Ihan huulikiilloksi en näitä kyllä miellä ja oikeastaan kyseessä onkin huulisävy.
TÄÄLTÄ voi käydä lukemassa arvosteluni ja kestotestailuni Super Stay 10 H Tint Gloss -huulikiillosta. Postaus on tehty alkuvuodesta. 😉
Kävikö minulla mielessä haastaa L’Orèal/Maybelline oikeuteen, kun totesin, että huulimeikki ei kestä 10 tuntia? Buahahahahaaa!!! 😀 No ei käynyt! Olisi varmaan pitänyt, sillä tuotteesta kuitenkin luvataan niin. Luulen, että me suomalaiset emme vastaavia haasteita tee muutamista syistä. Ensiksi, en tiedä onko meidän lakien mukaan edes mahdollista? Toiseksi, me emme ota niin vakavasti lupauksia tuotteista, etenkään kosmetiikasta. Tiedämme, että moni mainospuhe, on vain mainospuhe ja sitä ei kannata ottaa aivan 100% kirjaimellisesti. Kolmenneksi, emme oikeasti jaksaisi nähdä sitä vaivaa, että lähtisimme haastamaan oikeuteen ketään tai mitään muutaman euron huulimeikin vuoksi. Jenkkilässä nämä Maybellinen kosmetiikkatuotteet ovat meidän mittapuussa puoli-ilmaisia, joten hieman kyllä ”hihityttää” moinen haaste. Huomaan itsestänikin sen, että tulee monesti naurettua yhdysvaltalaisille heidän ns. ”hölmöyttään”. Siellä kun tosiaan haastellaan mitä ihmeellisimmistä syistä suuryhtiöitä oikeuteen. Hulluja ovat myös pikaruokaketjut ja tupakkafirmat. Vastuu, kun kuitenkin on meillä jokaisella itsellämme ja heidän valmistamia tuotteitaan ei kenenkään ole pakko käyttää.
MUTTA… toisaalta on ihan hyvä, että suuria lupaavia kosmetiikkafirmoja jotkut yksityiset henkilöt yrittävät hieman näpäyttää ns. ”tyhjistä lupauksista”. Meinaan kyllähän sitä törmää milloin minkäkinlaisiin lupauksiin hiusväreistä, shampoista ja ”ryppyvoiteista”. Itselläni on niin jalat maassa, että en usko lupauksiin, mutta monesti silti kiinnostun kokeilemaan tuotteita, mutta ilman huisia odotuksia. Tiedättehän, kun pessimisti ei pety. 😉 Sitä voi vain yllättyä positiivisesti.
Olen kyllä kuullut ihmettelyä joskus naisilta, kun he ostavat maskaroita, joista luvataan tv-mainoksissa huisin pitkät ripset, eivätkä he ikinä saa niillä maskaroilla samanlaisia ripsiä kuin mainoksissa. Ihmettelyt ovat sellaisia puoli vitsillään heitettyjä. Kaikille ei ole selvää se, että mainoksissa on oikeasti käytetty tekoripsiä. Kun valaisen hieman asiaa mainonnasta ja totuudesta, niin kommentti on, että ihanko totta? No jaa… ilmankos sitten. Eli tässä tullaan siihen, että eihän kaikille olekaan ihan itsestään selvää, että kuluttajia hieman viilataan linssiin asiassa, kuin asiassa.
Ikinä ei kuitenkaan kannata menettää uteliaisuuttaan mitään kohtaan. Sillä uteliaisuuteni vuoksi minäkin jaksan aina vaan etsiä ja tutkia kosmetiikasta niitä minusta parhaimpia tuotteita. Onneksi ”kahlattavaa” löytyy ja kaiken aikaa kehitellään uutta. Harrastushan se tämäkin on monille. Toki itselläni se on myös työhön liittyvää, mutta myös samalla mukava harrastus. 🙂
Onkos teille sattunut kertaakaan niin, että olisitte olleet melkein valmiita tekemään haasteen kosmetiikkafirmaa vastaan? Itse en nyt muista ihan tarkkaan, mutta sen muistan, että nuorempana sitä vielä oli naiivimpi ja petyin pahasti ripsareihin, kun ne lupasivat mainoksissa paljon enemmän, kuin antoivat.
Oikein ihanaa joulukuun alkua kaikille! Meillä Milla pääsee avaamaan ensimmäisen luukun kalenteristaan. 🙂 Voi muistan, kuinka ihanaa se lapsena olikaan.
Kommentit
TylyMuija: Aivan… toisia yritetään kusettaa ja toisia kusetetaan. Mitä useammin sitä pettyy, niin kyllähän se usko menee. ;D Ehkä minulle kävi sitten niin. 😀
On varmaa se halu uskoa, joka juontaa tuosta mainitsemastaso ikuisesta kauneuden ja nuoruuden kaipuusta. Sillä jos mietitään miehiä, niin heitä ei samalla tavalla minkään tuotteen kohdalla saa ostointoiseksi, jos mainos valehtelee yltiöpäiseksi, joten syyn on pakko olla tuossa, että me naiset niin paljon haluamme olla kauniimpia ja nuorempia. 😉
Kommentit
Lakimiehet varmaan mielellään nyhtää tällasista caseista kaiken irti. Mutta silti, onhan se aika ihmeellistä että kosmetiikkapuolella saa ”lupailla” kuut taivaalta vaikka tuote olisi millainen tahansa. Meikkivoiteet tekee täydellisen posliini ihon ja ripsarilla saakin tekoripsiä vastaavat ”500% enemmän” ripset. Onhan se aika hullua… 🙁
Maiu: Niinhän ne tekevät. Tuolla rapakon takana taitaa olla lakimiehiä kansalaista kohden enemmän, kuin täällä Suomessa. Kannattava työ siellä siis.
Ne 300%, 400% ja 500% pidemmät ja tuuheammat ripset on ihan naurettavia lupauksia. 😀 Mutta mainoksista on tullut jo ihan omaa viihdettä, kun ottaa huumorilla ne mainokset. 🙂
Onhan tuollaiset haasteet tietenkin huvittavia, mutta juuri niin kuin sinäkin sanoit, niin niissä on positiiviset puolensakin. Kosmetiikan mainonnan valheellisuus on mennyt semmoisiin mittakaavoihin, että asialle saisi todella tehdä jotain. Tietenkään suurin osa ei usko kaikkea, mitä tuotteille luvataan, mutta monet, varsinkin nuoret tytöt, varmaan odottavat meikeiltä ihmeitä.
Yleensäkin kaipaisin kosmetiikkateollisuuteen vähän enemmän läpinäkyvyyttä ja suoruutta. Tuntuu, että kuluttajille valehdellaan päin naamaa vähän kaikesta. Eniten juuri noilla tuotelupauksilla ja sitten valitettavasti eläinkoekäytännöillä. Jenkeissä on käsittääkseni nyt alettu vähän kiinnittää tuohon mainontaan enemmän huomiota, ja jos tuote lupaa liian rajuja tuloksia sen kuvausta pyydetään muuttamaan tai tuote saattaa jopa joutua luokitelluksi lääkkeeksi. Muistaakseni Eyekolta tuli nyt ripsivärimainos, jossa ei oltu käytetty tekoripsiä eikä kuvankäsittelyä ripsien lisäämiseksi ja täytyy sanoa, että paljon mielummin ostaisin sen kuvan perusteella ripsivärin, kun niiden mainosten, jossa malli voi käyttää ripsiään tuulettimena.
jenkeissä vähän eri meininki =)
Johis: Kosmetiikan maailmaan liittyy kyllä suuri määrä tyhjiä lupauksia, mainospuheita ja myös myyttejä. Onkin ihan käsittämätöntä, että se on sallittua, vaikka täysin puutaheinää lupaillaan. 😀
Hienoa, että on mainoksia, joissa ripset ovat luomut. 🙂 Sen ymmärrän, että mainokseen malliksi valikoituu sellainen, jolla on luonnostaan tuuheat ja pitkät ripset, mutta tekoripset tai kuvankäsittelyllä lisätyt ripset on melkoista huijaamista. Tai noh… kovinkaan monia ei enää huijata, sillä monet alkavat olla melkoisen skeptisiä mainoksille ja lupauksille.
eekku: Niinhän siellä on. ;D Siellä kun murtovaras voi murtokeikkaallaan kompastuessaan haastaa kodin omistajan oikeuteen, koska satutti itsensä. 😀 Käsittämätöntä!
Kyllähän se tuo jenkkilän meininki on välillä aikamoista sirkusta suorastaan =)
Lueskelin viikolla tuota uutista ja naureskelin josko siellä alkaa kosmettiikkaan pettyneiden vyöry oikeussaleissa.
Mutta pointti se on tuokin että kosmetiikan mainonnassa kyllä katsojaa kusetetaan aika kiivaasti..tai ainakin yritetään.Oudommaksi asian tekee vielä se fakta että näihin yltiöpäisiin lupauksiin oikeasti joku uskoo =)
Liekö se ikuinen kauneuden ja nuoruuden kaipuu??
TylyMuija: Aivan… toisia yritetään kusettaa ja toisia kusetetaan. Mitä useammin sitä pettyy, niin kyllähän se usko menee. ;D Ehkä minulle kävi sitten niin. 😀
On varmaa se halu uskoa, joka juontaa tuosta mainitsemastaso ikuisesta kauneuden ja nuoruuden kaipuusta. Sillä jos mietitään miehiä, niin heitä ei samalla tavalla minkään tuotteen kohdalla saa ostointoiseksi, jos mainos valehtelee yltiöpäiseksi, joten syyn on pakko olla tuossa, että me naiset niin paljon haluamme olla kauniimpia ja nuorempia. 😉