Havaintoja parisuhteesta

Avoin kirje termiä loisia käyttäneelle kansanedustajalle

Teksti:
Havaintoja parisuhteesta

Hyvä perussuomalaisten kansanedustaja Pia Sillanpää. Toissapäivänä sinä käytit eduskunnassa puhuessasi työttömistä verbiä loisia. Eilen pehmensit sanomaasi sosiaalisessa mediassa sanoen, että ”en ole kutsunut kaikkia työttömiä loisiksi”. Sen jälkeen kirjoitit ideologista työttömistä ja heitä sinä sanojesi mukaan kutsuit tuolla hyvin alentavalla termillä. Anteeksi et käyttämääsi retoriikkaa pyytänyt.

Minä kysyn sinulta arvon kansanedustaja, että miksi ylipäätään kutsua ketään noin halventavalla termillä? Miksi sinä halusit niin tehdä? Koetko itsesi jotenkin paremmaksi ja ylivertaisemmaksi kuin halveksimasi ihmiset? Onko sinusta kansanedustajana arvokasta käyttää kyseistä termiä? Tiedäthän, että me kansalaiset maksamme sinun palkkasi? Silti sinä kehtaat halventaa meitä.

Sinulla oli siinä useita minuutteja aikaa tehdä jotain yhteiskuntamme hyväksi. Päätit käyttää aikasi halventamiseen. Ei riitä se, että edustamasi puolue on mukana leikkaamassa vähävaraisilta ihmisiltä kohtuuttomasti toimeentulosta. Sen lisäksi sinä haluat vielä lyödä heitä sanoilla. Ja älä viitsi. Turha sinun on mennä tuon valheen taakse piiloon, että tarkoitit jotain mystistä ryhmää nimeltä ideologisesti työtön.

Elin nuoruuteni 90 -luvun laman keskellä. Perheessäni ja ympärilläni oli paljon työttömyyttä. Näin rajuja ihmiskohtaloita niiden vuosien aikana. Osa ihmisistä oli jo niin lamaantuneita, että ei heistä olisi ollut enää edes töihin. Se oli surullista katsottavaa. Tiedätkö mitä Pia? He eivät loisineet. He eivät olleet loisia. He olivat ihmisiä. He yrittivät pysyä hengissä. Kaikki eivät onnistuneet. Olisin halunnut auttaa heitä, vaan mitäpä minä olisin sen ikäisenä olisin voinut tehdä.

En voi ymmärtää, että kansan mandaatilla työtä tekevä voi suhtautua noin vihamielisesti oman maan kansalaisiin. Niin sinä ja puolueenne teette. Olette Suomen historian epäisänmaallisin puolue, vaikka yritätte esittää jotain muuta.

Lapsuuteni ja nuoruuteni opetti minulle paljon asioita. Olen siitä lähtien ollut pienempien puolella. Olen sieltä imenyt itseeni halun oikeudenmukaisuuteen ja samalla löytänyt empatian. Sinun puolueesi on kaikkea muuta. Te ette ole heikkojen ja pienempien puolella. Te lyötte alaspäin ja halveksitte heitä, jotka minutkin ovat kasvattaneet.

Yhtä asiaa toivon. Te kansanedustajat saatte kansanedustajuuden jälkeen sopeuttamisrahan. Se on vastikkeetonta tuloa valtion rahoista. Olethan sinä sitten johdonmukainen ja kieltäydyt siitä. Koska olisihan se hassua, että ihminen joka sinun mielestäsi loisii valtion rahoilla on kaiken halveksuntasi arvoinen, mutta sitten sinun saamasi tuki kelpaisi sinulle. Eikö se tekisi sinustakin, omia sanojasi käyttäen, loisijan?

No, en minä sellaista termiä halua käyttää, sillä se on todella ruma termi. Sinä sitä tulit käyttäneeksi ja olet kaiketi sitä mieltä, että anteeksi ei tarvitse pyytää.

Muistatko muutaman vuoden takaa tapauksen jossa oululainen kuntapoliitikko käytti työttömästä termiä ihmisroska. Hän sai potkut. Ole iloinen siitä, että Suomi on muutamassa vuodessa muuttunut perussuomalaiseksi ja jopa eduskunnassa saa huoletta käyttää termiä loinen.

Hyvin moni muu ei ole siitä kehityksestä iloinen.

Näin loppuun haluan vielä sanoa, että pian on joulu ja joulu on antamisen ja rakkauden juhla. Toivotan hyvää joulua ja samalla toivon, että vähän edes miettisit sellaista asiaa, että miksi minkään ihmisryhmän dehumanisoiminen on vaarallista ja tyhmää. Voit miettiä sitä historian kautta.

Kaikkea hyvää.