Hyvinvointi

Opettele ymmärtämään tunteitasi

Teksti: Anna.fi

Älä luota liikaa positiiviseen ajatteluun. Onnellisimpia ovat ne, jotka sallivat itselleen myös kielteisiä tunteita.

Opettele ymmärtämään tunteitasi

Oletko tunne-ihminen? Kun vahva tunne ottaa vallan, järkevä ajattelu ei onnistu. Vai ohjaako sinua järki? Uskot, että tunteet ovat tahdon asia ja niitä voi hallita mielensä mukaan.

Yllätys yllätys, tunteiluun taipuvaiset kykenevät halutessaan hyvinkin järkiperäisiin ratkaisuihin. Ja rationaalisina itseään pitävät ihmiset tekevät usein päätöksiä puhtaasti tunteen sanelemina.

– Kun katsot maailman menoa, ei ole vaikea löytää esimerkkejä siitä, miten tunteet ohjaavat toimintaa enemmän kuin järki, kirjoittaa psykologi Jarkko Rantanen kirjassaan Vaikuta tunteisiin!.

Koska tunteet ovat näin tärkeä asia, niitä on syytä opetella ymmärtämään. Rantasen mukaan tunteet ovat tietoa ja energiaa. Niiden tarkoitus on saada sinut tekemään jotakin. Kun toiminta on suoritettu, tunne häviää ja tekee tilaa seuraavalle tunteelle.

Tunteita ei voi muuttaa ja valita mielensä mukaan, mutta niitä voi vaimentaa ja voimistaa.

Tehdäänpä testi. Kysy itseltäsi: Onko elämässäni juuri nyt jotakin akuuttia vikaa? Useimmiten vastaus on ei. Saatat roikottaa perässäsi vanhoja murheita ja kantaa huolta tulevasta. Mutta juuri tällä hetkellä kaikki on ihan hyvin. Miten siitä oppisi nauttimaan?

Ymmärrä kielteiset tunteesi

Yksi kirjan hämmentävistä väitteistä kuuluu näin: suurin osa, jopa 80–90 prosenttia, kokemastasi kärsimyksestä on oman mielesi tuotosta.

Kielteiset tunteet ovat arvokkaita ja kertovat meille jotain tärkeää.

– Negatiiviset tunteet ovat mielen kipua ja viestivät, että jokin on pielessä, Rantanen kirjoittaa.

Hyvä uutinen on se, että kielteisissä tunteissa on valtavasti voimaa, joka oikein käsiteltynä voi vapautua positiiviseksi energiaksi. Jarkko Rantanen listaa seitsemän hyvää keinoa.

1. Nimeä tai visualisoi

Kun puet tunteesi sanoiksi, saat siihen etäisyyttä ja negatiivisuus menettää voimaansa. Voit todeta: ”Olen pettynyt, että ehdotukseni ei saanut vastakaikua.” Hyväksyt tunteen ja jatkat seuraaviin askareisiin. Vielä tehokkaampi keino on tunteen visualisointi värin, muodon, äänen tai mielikuvan kautta. Viha voi olla oranssina hehkuva kekäle ja ahdistus kuin silmille laskeutuva musta huppu. Kun tunne saa hahmon, sitä voi tarkastella tietoista ajattelukykyä hyödyntäen.

2. Arvioi uudelleen

Keksi negatiivisen tunteen aiheuttajalle lieventävä selitys. Jos joku sanoo sinulle loukkaavasti, ajattele:” Ehkä hänellä on tänään huono päivä. Hyvä että sai purettua paineitaan.” Voit myös antaa uuden merkityksen tapahtumalle kysymällä: ”Mitä tästä opin?” Loukkaavaa tilannetta voi käyttää vaikkapa anteeksiantamisen harjoitteluun. Huumori ja suhteuttaminen ovat myös oivallisia keinoja. Harmittavalle asialle voi nauraa tai sen voi asettaa laajempaan perspektiiviin: muistatko koko tilannetta viiden vuoden päästä?

3. Harhauta

Jos mieleesi nousee huolia, ala muistella mukavia asioita, keskity työntekoon tai viritä keskustelu jostakin ihan muusta aiheesta. Harhautuksen huono puoli on se, että negatiivinen tunne jää käsittelemättä.

4. Lähde liikkeelle

Jos hyökkäät silloin, kun olet vihainen, tunteiden motivoima toimintasi vahingoittaa itseäsi ja muita. Jos tiedät, että pinnasi kiristyy tulevassa palaverissa, käy sitä ennen lenkillä. Se vähentää stressihormonien määrää elimistössä.

5. Tukeudu muihin

Kerro murheistasi läheisille. Jos hyvin käy, he kuuntelevat ja osaavat auttaa.

6. Tunnista tarpeesi

Kun huomaat negatiivisia tunteita, kysy: ”Mitä minä tässä tilanteessa haluaisin?” Se kääntää huomion pois märehtimisestä ja vuodattamisesta, joista ei seuraa mitään hyvää. Sen sijaan alat miettiä, mitä oikeasti haluat ja tarvitset juuri nyt.

7. Hyväksy

Katso negatiivisia tunteitasi tietoisesti ja hyväksyvästi. Tutki, miltä surusi, häpeäsi ja vihasi näyttävät ja tuntuvat. Tervehdi niitä kuin ystävää: ”Tervetuloa ahdistus, mitä haluaisit minulle tänään kertoa?” Tämä toimii myös suhteessa muihin. Sen sijaan, että yrittäisit manipuloida heidän tunteitaan toisenlaisiksi, hyväksyt ne sellaisinaan. Se saattaa synnyttää yllättäviä ja aitoja kohtaamisia.

Huomaa hyvät asiat

Myönteisiä tunteita koetaan paljon enemmän kuin kielteisiä, ne vain eivät jätä sieluun yhtä syvää jälkeä. Siksi niihin kannattaakin kiinnittää aktiivisesti huomiota. Jarkko Rantanen listaa yhdeksän esimerkkiä:

1. Täsmennä kohde

Jos haluat lisää iloa elämääsi, tarkenna millaisia tunteita toivot. Energisoivaa innostusta? Voimaannuttavaa ylpeyttä? Sykähdyttävää vau-elämystä? Opettele erottelemaan positiiviset tunteet ja tarkkaile, milloin niitä esiintyy. Kun kiinnität huomiotasi näihin tunteisiin, ne voimistuvat.

2. Unohda positiivinen ajattelu

Meidät on trendin mukaan opetettu ajattelemaan, että paras keino itseluottamuksen kasvattamiseen on ajatella positiivisesti. Kun hoet itsellesi ”olet kyvykäs”, ”olet huippu”, alat vähitellen uskoa omia ajatuksiasi. Mutta se ei ole totta! Positiivinen ajattelu on yksi versio tunteiden tukahduttamisesta. Pakotat mieleesi ajatuksia, jotka eivät vastaa aitoa tunnetilaasi. Syntyy ristiriita. Onnellisimpia ovat ihmiset, jotka sallivat itselleen sekä myönteisiä että kielteisiä ajatuksia.

3. Kunnioita suruasi

Positiiviselle ajattelulle on paikkansa silloin, kun tunteesi tukevat sitä. Ajattele myönteisesti kaikista tunteistasi, myös negatiivisista. Ne tuovat elämääsi makua ja rikkautta. Kunnioita suruasi ja mieti jotain lohdullista. Kuuntele, mitä ahdistus haluaa sinulle kertoa, ja mieti tuohon tarpeeseen sopivia mielikuvia ja toimenpiteitä. Näin voit saada iloa myös kielteisistä tunteistasi.

4. Viivy hyvässä olossa

Miltä tuntuu tulla hyytävästä viimasta sisälle lämpimään? Miltä maistuu kovaan janoon juotu vesilasillinen? Kiinnitä huomiota päivän mittaan tuleviin pieniin mielihyvän kokemuksiin. Viivähdä niissä tietoisesti vähän pitempään: viisi, kymmenen, viisitoista sekuntia. Näin vahvistat positiivisia tuntemuksia.

5. Huomaa helpotus

Piinaavan tilanteen päättymistä seuraa helpotus. Se on väylä, jonka kautta siirrytään negatiivisista tunteista positiivisiin. Kiinnitä huomiota arkisiin helpotuksen hetkiin – kun saat tehtävän valmiiksi, kun joku kuuntelee sinua tosissaan tai kun painat illalla pään tyynyyn – ja nautiskele niistä tietoisesti. Laske huviksesi, kuinka monta helpotuksen huokausta yhteen päivään mahtuu.

6. Tartu hetkeen

Lyhytkin pysähtyminen tekee aivoille hyvää. Kysy itseltäsi pitkin päivää: ”Miltä kehossani tuntuu juuri nyt?” Kun se alkaa sujua, kysy: ”Mitä ajattelen juuri nyt?” Ja lopulta: ”Miltä minusta tuntuu juuri nyt?” Kun otat etäisyyttä ajatuksiisi ja tunteisiisi, ne saavat oikeat mittasuhteet.

7. Pidä päiväkirjaa

Kirjaa ylös päivän paras tapahtuma tai tärkein oppi, vaikka vain yhdellä lauseella. Se saa sinut huomaamaan hyviä asioita pitkin päivää.

8. Toimi kuten haluat tuntea

Jos haluat olla iloinen, hyräile ja hymyile. Mielialasi nousee. Kun otat ylpeyden tunteeseen kuuluvia asentoja (leuka ylös, selkä suoraksi, raajat hieman levällään), testosteronin määrä elimistössäsi kasvaa. Näistä keinoista saatat saada pika-avun vaikkapa työelämässä.

9. Löydä oma tapasi auttaa

Tutkimusten mukaan onnellisimpia ovat ne, jotka tekevät asioita muiden hyväksi. Auttamisen ei tarvitse olla vapaaehtoistyötä tai hyväntekeväisyyttä, toisia voi palvella myös muilla keinoin. Tee työsi niin hyvin kuin osaat. Jaa tietojasi. Kysy, kuuntele ja kannusta. Tarkkaile, millaista hyötyä teoistasi on muille, ja iloise siitä, että sinäkin omalla panoksellasi luot maailmassa hyvää.

Teksti: Miia Siistonen
Kuva: Colourbox

Anna 35/2013

Lue myös:

Uusin askelin onnellisuuteen
Katri Manninen: Onni on vain yhden oivalluksen päässä
Kateellisuus, viha ja märehtiminen – Karkota onnellisuusvarkaat
Päästä irti murehtimisesta
Kateus kuriin

X