Mainos: Digi- ja väestötietovirasto
Mainos | Digi- ja väestötietovirasto

Kun läheinen kuolee, paperityön määrä voi yllättää – Puolisonsa menettänyt Bettina Sågbom: ”Oli raskasta selittää niin monelle samat asiat”

Leskeksi jäänyt Bettina Sågbom kokee, että puolison kuolemaa seuraavat käytännön järjestelyt ovat kohtuuttomia suuren surun keskellä.

Teksti:
Digi, Väestötietovirasto

Bettina Sågbom menetti rakkaan miehensä vuosi sitten keväällä.

Teksti:
Digi, Väestötietovirasto

Leskeksi jäänyt Bettina Sågbom kokee, että puolison kuolemaa seuraavat käytännön järjestelyt ovat kohtuuttomia suuren surun keskellä.

Vapunpäivää seuraavana päivänä keväällä 2020 toimittaja Bettina Sågbom hyvästeli aviomiehensä, muusikko Tomas Ekin. Edeltävä kevät oli ollut raskas: Bettina oli hoitanut nopeasti edennyttä syöpää sairastavaa miestään kotona ja pitänyt kaikin tavoin huolta, ettei kumpikaan saisi vaarallista koronavirustartuntaa.

Puolison menettäminen on luonnollisesti itsessään rankka koettelemus, jonka lisäksi omainen joutuu heti kuoleman jälkeen hoitamaan monia käytännön asioita.

Bettina Sågbom menetti rakkaan miehensä vuosi sitten keväällä. © Otavamedian arkisto, Paula Kukkonen

Bettina koki puolison kuolemaan liittyvän byrokratian hyvin raskaaksi. Hän ihmetteli Twitterissä läheisille jäävää urakkaa surun keskellä.

Päivitys sai aikaan runsaasti keskustelua ja samankaltaisia kokemuksia. Monet kokivat hoidettavat asiat kuormittaviksi surutyön keskellä.

Tomas Ekin kuolemasta tulee pian kuluneeksi vuosi. Bettina myöntää, että vajaassa vuodessa monet raskaat hetket ovat painuneet hämärän peittoon. Heti kuoleman jälkeen oli hyvin vaikeaa keskittyä käytännön asioiden järjestelyyn. Bettina ei yrittänytkään selviytyä byrokratiasta yksin vaan palkkasi heti ammattilaisen.

– Aivan ensimmäiseksi anoimme lisäaikaa perunkirjoitukseen.

Osamaksuja ja suoraveloituksia

Parin viikon kuluttua kuolemasta Bettinan oli kuitenkin pakko alkaa ottaa yhteyttä Tomasta laskuttaviin yrityksiin. Esimerkiksi Tomaksen auton osamaksu piti pysäyttää siihen asti, että perunkirjoitus oli tehty.

Oli hyvin raskasta selittää monelle ihmiselle samat asiat Tomaksen kuolemasta. Etukäteen ei tule ajatelleeksi, kuinka paljon kaikenlaisia maksuja läheisellä saattaa olla.

Hankaluuksia aiheuttivat myös useat suoraveloitukset. Tomaksella oli tapana maksaa laskunsa suoraveloituksella eikä Bettina tiennyt, mitä maksuja tililtä meni. Pariskunnalla oli omat tilit ja menoja jaettiin puoliksi. Tomas ei tulostanut ja mapittanut laskujaan toisin kuin Bettina.

– Joidenkin laskujen kohdalla ei auttanut kuin odottaa karhulaskua postista.

Tunteiden vuoristorataa

Bettina toivoisi, että läheisen kuolemasta pystyisi ilmoittamaan yrityksille modernimmalla tavalla.

– Samalla tavalla kuin yksi muuttoilmoitus riittää muuttajalle, myös kuolemantapauksesta pitäisi voida ilmoittaa helpommin. Systeemi on nyt hidas ja kömpelö. Minulle tulee vieläkin joitakin Tomaksen posteja ja laskuja. En ole herkkä sellaiselle, mutta tiedän, että monista ihmisistä tuntuu kurjalta saada edesmenneen läheisen postia vielä pitkään kuoleman jälkeen.

Bettina voi verrattain hyvin, vaikka tunteet kulkevatkin vuoristorataa.
Tomaksen kuolemasta on kulunut pian vuosi ja monet rankemmat hetket ovat painuneet hämärän peittoon. © Ari Heinonen

Tällä hetkellä Bettina voi verrattain hyvin, vaikka tunteet kulkevatkin vielä vuoristorataa.

– Välillä menee hyvin ja sitten tuleekin raskas päivä. On sellaisia hetkiä, ettei jaksa tehdä mitään, mutta se on normaalia. Yritän hyväksyä sen enkä vaadi itseltäni kohtuuttomia.


X