Havaintoja parisuhteesta

Avoin kirje Suomen hallitukselle

Teksti:
Havaintoja parisuhteesta

En aloita kirjettä sanalla arvoisa, sillä toiminnastanne on arvokkuus kaukana.

Olen kuullut, että teillä on tänään kokous, jossa kertaatte pelisääntöjä. Jälleen. Tulee mieleen lapsi jolle kerta toisensa jälkeen pitää muistuttaa käyttäytymisestä. Sillä erotuksella, että lapsi lopulta ymmärtää.

Ongelma ei ole pelkästään käytöksessä. Teillä on kokoonpanossanne ihmisiä jotka ovat täysin kykenemättömiä käyttäytymään. Täysin kykenemättömiä katsomaan peiliin. Täysin kykenemättömiä pitämään huolta yhteisistä asioista.

Varsinkin yhden joukkueenne, perussuomalaisten käyttäytyminen on ollut jo vuosia kamalaa. Otan esimerkiksi heidän puheenjohtajistoon kuuluvan henkilön joka vielä vuosi sitten kirjoitti seuraavaa: ”Suomi tarvitsee Venäjän ja Unkarin kaltaista vahvaa johtajaa. Ei Voguen kuvauksissa juoksevaa kassatyttöä”. Lisäksi hän puhuu maahanmuuttajista termeillä vuohipaimen ja kamelikuski. Enkä edes lähde toistamaan hänen karkeaa kieltänsä koskien seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Hän ei ole rivipoliitikko. Hän on puheenjohtajistossa ja hallituksen työryhmässä joka pohtii maahanmuuttoasioita.

Josta tulikin mieleen sisäministerimme joka on ollut aktiivikirjoittaja rasistisella Hommaforumilla jonne hän on muun muassa kirjoittanut halustaan että turvapaikanhakijoiden veneet uppoaisivat. Tänään hän on ministerinä vastuussa turvapaikkapolitiikasta.

Tämä on hallituksenne alkutilanne. Pääministeripuolue Kokoomus on leikkikaverinsa itse valinnut ja sitten leikitään. Surullisinta tässä on se, että tämä leikki jatkuessaan satuttaa monia Suomessa asuvia. Esimerkiksi kaikesta heikommassa asemassa olevia, joilta olette viemässä sen pienimmänkin perusturvan. Puhumattakaan töissäkäyvistä joita olette jo satuttaneet. Järkyttyneenä olemme saaneet seurata kuinka nuoren kesätoimittajan päälle on hyökätty aggressiivisesti hänen kirjoitettuaan kriittisen artikkelin hallituspuolueesta. Kahden hallituspuolueen kansanedustajia vihelsi koirapilliin ja toimittajan turvallinen tila tehdä työtänsä tuhottiin. Jopa niin rajusti, että journalistiliiton piti tiedotteessaan muistuttaa teitä lehdistönvapaudesta. Sitä ei ole Suomessa tapahtunut koskaan ennen.

Olette muutamassa viikossa aiheuttaneet Suomelle merkittävää mainehaittaa kansainvälisen lehdistön kirjoitettua teistä lukuisia artikkeleita. Aiheena ovat muun muassa olleet jo erotetun ministerin uusnatsikytkökset, eduskunnan puhemiehen aiemmat raiskausfantasiat, toimittajien maalittaminen ja laitaoikeiston päästäminen hallitusvastuuseen. Onneksi kansainvälinen media kirjoittaa. Se on heidän työtänsä.

En tiedä, että mitä te siellä kokouksessanne tänään päätätte ja mistä puhutte. Jos sellaisen toiveen saisin lähettää, että pidätte mielessä sen, että maamme olemassaolo on tähän saakka pohjautunut länsimaiseen liberaaliin demokratiaan. Olisiko edes se mahdollista, että niistä arvoista pidettäisiin vastedeskin kiinni, vaikka taipaleenne alku onkin näyttänyt joltain aivan muulta.

Onneksi me täältä kansalaisyhteiskunnasta käsin voimme pitää arvoistamme ja heikommistamme huolta, kun teistä siihen ei ole.