Mainos: Taksi Helsinki
Mainos | Taksi Helsinki

Parempaa taksikulttuuria luomassa – näistä merkeistä tunnistat luotettavan kyydin

Taksi Helsingin Suvi Viitala haluaa palauttaa taksialan maineen ja asiakkaiden luottamuksen. Hän kertoo, kuinka se tehdään.

Taksi Helsingin Suvi Viitala haluaa palauttaa taksialan maineen ja asiakkaiden luottamuksen. Hän kertoo, kuinka se tehdään.

Moni asia muuttui, kun taksiala vuonna 2018 uudistettiin. Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen mukaan taksipalvelujen laadussa sekä saatavuudessa on nykyään eroja ja hintavaihtelu on suurta. Taksikyytiä kaipaavalta kuluttajalta vaaditaankin aiempaa enemmän vaivannäköä.

Valitettavasti myös asiakkaiden luottamus alaa kohtaan on romahtanut. Kunnallisalan kehittämissäätiön (KAKS) tutkimuksesta käy ilmi, että vuonna 2017 takseihin luotti 84 %, ja joulukuussa 2022 enää 43 % vastaajista.

Suvi Viitala haluaa palauttaa taksialan maineen ja asiakkaiden luottamuksen.

“Taksiuudistuksen myötä kuka tahansa saattoi alkaa ajaa taksia. Kun markkinoille tuli uusia järjestäytymättömiä toimijoita, alkoi taistelut markkinaosuuksista. Kuitenkin vain perinteikkäällä taksitoimijalla on palvelut, joilla turvallisuus ja laatu voidaan taata”, sanoo Taksi Helsingin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Suvi Viitala.

Luottamuksesi arvoinen

Taksi Helsinki on vastikään saanut Viitalan johdolla valmiiksi brändiuudistuksen, jonka tarkoituksena on helpottaa luotettavan taksin tunnistamista. Siinä auttavat autojen teippaukset, mutta Viitalalle kyse on paljon suuremmasta asiasta – alan maineen ja asiakkaiden luottamuksen palauttamisesta.

Yhtiön uusi arvolupaus on tiivistetty kahteen sanaan: luottamuksesi arvoinen. Paljon merkitsevä lausahdus vaatii yhtiöltä vastuunottoa ja tekoja, mutta Viitala sanoo että yhtiö ja sen työntekijät ovat siihen valmiita.

Taksi Helsingin sähköllä kulkevan auton tunnistaa vihreästä lehdestä.

”Taksi Helsinki on perinteikäs yhtiö ja tarvittavat elementit luottamuksen palauttamiseksi ovat jo olemassa. Nyt viestimme niistä kuluttajille selkeästi”, Viitala kertoo.

Kaikki yhtiön palveluksessa olevat kuljettajat suorittavat uransa alussa pakollisen koulutuksen. Taksin rattiin on asiaa vasta, kun kuljettaja läpäisee muun muassa paikallistuntemusta sekä asiakaspalveluosaamista mittaavan kuljettajakokeen.

Toimintatapojen noudattamista, autojen siisteyttä sekä kuljettajien pukeutumista valvovat kiertävät taksitarkastajat. Kaikki asiakaspalautteet käydään läpi ja epäkohtiin puututaan matalalla kynnyksellä. Taksi Helsingin palvelukeskus palvelee vuorokauden ympäri.

Kuvallinen kuljettajakortti on autossa aina näkyvillä.

“Arvolupaus sitoo meitä koko palveluketjun läpi. Asiakaskokemukseen vaikuttaa moni asia alkaen siitä, millaisena asiakas kokee taksin tilaamisen, miten puhelimeen vastataan, kuinka kuljettaja ottaa asiakkaan vastaan ja miten matka sujuu. Tavoitteenamme on olla Suomen luotettavin taksiyhtiö”, Viitala toteaa.

Teot ratkaisevat

Suuri osa Taksi Helsingin autoista on jo saanut kylkeensä uudet arvolupauksesta kertovat teippaukset. Paitsi autojen, myös kuljettajien ulkoasu on uudistettu. Uusi työvaatemallisto pitää sisällään siistejä paitoja, takkeja, housuja sekä hameita. Yhteneväinen työasu kertoo Viitalan mukaan laadusta.

”Jos mietin itseäni taksin käyttäjänä, niin kokonaisuudella on merkitystä. Jos kuljettaja on epäsiististi pukeutunut, niin kuinka vakavasti hän suhtautuu työhönsä? Se vaikuttaa asiakaskokemukseen”, hän sanoo.

Taksi Helsingin kuljettajat voivat valita mieleisensä asun uudesta työvaatemallistosta.

Brändiuudistus on pitänyt Viitalan kiireisenä vuoden päivät, mutta markkinoinnin ammattilaiselle on ollut antoisaa yhdessä tiimin kanssa pohtia, kuinka luottamus alaa kohtaan saadaan palautettua. Mikä tärkeintä, Taksi Helsingin kuljettajat ja muu henkilökunta ovat ottaneet uudistuksen vastaan paremmin kuin hyvin.

Suvi Viitala on huomannut, että koko henkilökunta on sitoutunut työskentelemään paremman taksikulttuurin puolesta.

“Arvolupaus koetaan isona kilpailutekijänä. On hauska huomata, että kuljettajat ovat ylpeitä siitä, että he ovat Taksi Helsingin palveluksessa ja haluavat toimia palvelulupauksen mukaan. Loppujen lopuksi brändi on vain mielikuva. Kaiken takana on ihmisiä, joiden teot ratkaisevat”, Viitala toteaa.

X