Terveys

Kärsitkö ruoansulatuksen ongelmista? Nämä ovat yleisimmät syyt ruoansulatusvaivoihin – ja ratkaisut niihin

Vaivaako vatsa? Ruoansulatusongelmat ovat erittäin yleisiä. Esimerkiksi epäsäännölliset ruokailutottumukset, liian rasvainen ruoka, runsas kahvinjuonti ja stressi voivat ärsyttää vatsaa. Voiko syy vatsavaivoihisi löytyä näistä esimerkeistä?
24.1.2019 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: iStock

Erilaiset ruoansulatusvaivat kuten vatsan turvotus, kurina, ilmavaivat, krampit, kipu ja tukala olo ovat monille liiankin tuttuja. Myös esimerkiksi aivosumu voi olla seurausta siitä, että suolisto ei ole aivan parhaassa kunnossa. Ravintoneuvoja Anu Kiiveri listasi yleisimmät syyt, jotka voivat aiheuttaa ruoansulatuksen häiriöitä – sekä ratkaisut niihin.

Ruoansulatuksen häiriön syitä voivat olla…

1. Kiire

Ruoansulatusvaivat ja kiire ovat tunnettu parivaljakko. Kiireessä ruokaa ei tule pureskeltua kunnolla. Kiireessä ruoan hotkii jopa huomaamattaan – pahimmassa tapauksessa seisten tai liikkeessä. Jos sinulla on kaamea kiire, syö helposti sulava smoothie sen sijaan, että yrittäisit pureskella hurjalla kiireellä esimerkiksi paahtopaistipatonkia.

Ratkaisu: pureskele ruoka kunnolla

Ruoansulatusvaivat voivat johtua huonosti pureskellusta ruoasta. Oletko koskaan kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka monta kertaa pureskelet yhtä suupalaa? On olemassa 30 kerran sääntö, jonka mukaan jokainen suullinen tulisi pureskella 30 kertaa ennen kuin sen nielaisee. Aikamoinen haaste!

2. Stressi

Krooninen stressi tekee pahojaan koko kehossa. Hetkellinen stressi on normaalia, mutta kun stressi kroonistuu, se vaikuttaa myös ruoansulatukseen. Sympaattinen hermosto aktivoituu, mikä tarkoittaa sitä, että ruoansulatus hidastuu.

Ratkaisu: rauhoita ruokailuhetki ja tee syömisestä stressitöntä

Ota  tietoisesti aikaa ruokailulle: etsi rauhallinen paikka ja istu alas. Kun saat rauhoitettua tilanteen, stressitasot laskevat alas, parasympaattinen hermosto lähtee toimimaan ja ruoansulatus paranee.

3. Sinulle sopimaton ruoka

Erilaiset ruoka-aineallergiat ja  keliakia aiheuttavat tunnetusti vatsavaivoja. Kyseessä voi olla myös viivästynyt allergia, jolloin allergian oireet saattavat ilmetä vasta muutaman päivän jälkeen: sen vuoksi allergiaa ei osaa yhdistää heti tiettyyn ruoka-aineeseen.

Ratkaisu: tee testi

Moni meistä on saattanut epäillä, että tietty ruoka ei sovi omalle vatsalle. Aiheuttaako sipuli tai paprika sinulle aina vatsakipuja? Tai kenties vaalea leipä? Jätä epäilyttävä ruoka-aine pois hetkellisesti ruokavaliostasi ja pidä ruokapäiväkirjaa tuntemuksistasi. Poistuivatko ruoansulatusvaivat? Tai muuttuivatko ne?

Jos oireet ovat hankalat tai haluat varmistuksen yliherkkyydestä tai allergiasta, ota aina yhteys lääkäriin.

4. Prosessoitu ruoka

Teollisesti valmistettu eli prosessoitu ruoka voi aiheuttaa vatsavaivoja, jos ruoansulatus ei ”tunnista” prosessoidussa ruossa olevia ravintoaineita. Porkkana on porkkanaa, mutta jos siihen lisätään jotain ylimääräistä, siitä saattaa tulla joillekin vatsaongelmia.

Ratkaisu: suosi puhdasta ruokaa

Suosi puhdasta, käsittelemätöntä ja mielellään luomulaatuista ruokaa. Kun olet kaupassa, katso tuotteiden ainesosalistoja. Mitä lyhyempi ainesosalista, sitä parempi. Mitä ylempänä listauksessa on sokerit, sitä enemmän sokeria myös tuotteessa on. Jos sokeri on heti ensimmäisenä ainesosalistalla, harkitse, pitäisikö tuote jättää kokonaan hyllyyn.

5. Suolahapon tai entsyymien puute

Jos sinulla on heti ruokailun jälkeen hieman tukala olo, se saattaa kieliä suolahappojen ja entsyymien puutteesta. Mahalaukku tarvitsee riittävästi suolahappoa ruoan sulattamiseen ja ravinteiden imeyttämiseen. Mikäli ruoansulatusentsyymejä ei ole riittävästi, ruoka ei sula kunnolla ja se jää kuormittamaan suolistoa ja koko elimistöä.

Ratkaisu 1: suolahappolisät

Suolahapon tuotantoa voi stimuloida myös luonnollisesti. Sitruuna, omenaviinietikka tai maitohappokäytetyt herajuomat voivat olla avuksi. On myös olemassa kehon omaa suolahappotuotantoa tehostavia lisäravinteita.

Ratkaisu 2: luonnon omat ruoansulatusentsyymit

Jos sinulla on tukala olo heti syömisen jälkeen, kokeile suosia ruokavaliossasi mahdollisimman luonnonmukaista, tuoretta ja vähän käsiteltyä ruokaa. Ota luonnon omat ruoansulatusentsyymit, kuten papaija, hapankaali, hapatetut maitotuotteet, ananas, kombutcha ja kefiirijuomat, käyttöön. Voit myös kokeilla entsyymipillereitä.

6. Suoliston huono bakteerikanta

Esimerkiksi runsas sokerin saanti aiheuttaa dysbioosia, jolloin suolistossa on enemmän huonoja bakteereita kuin hyviä.

Lue lisää: Turvotuksen ja aivosumun syynä suoliston dysbioosi? Näistä merkeistä tunnistat suoliston häiriötilan

Ratkaisu: pro- ja prebiootit

Syötkö monivitamiinia? Kokeile lisätä ruokavalioosi pro- ja prebiootit, monivitamiinit ja kalaöljyt. Biotiini on hyväksi myös suolistolle, ei ainoastaan hiusten kasvulle. Vältä sokeria ja runsasta hiilihydraattien syöntiä, kuten valkoisia viljoja.

Lue myös: Biotiini, sinkki, ubikinoni… Mitä ravintolisiä nainen todella tarvitsee?

7. Suolistonukan huono kunto

Vuotava suoli tarkoittaa sitä, että suolen läpäisevyys on lisääntynyt, jolloin verenkiertoon pääsee livahtamaan sinne kuulumattomia ruokapartikkeleita.

Ratkaisu: perunamehu

Glutamiini, biotiini ja piioksidi ovat hyviä suoliston kunnon ylläpitämiseksi. Kokeile vanhan kansan keinoa: juo aamuisin raakaa ”perunamehua” tyhjään vatsaan. Mitä se sitten tarkoittaa? Kuori ja suikaloi raaka peruna illalla vesilasilliseen ja nauti vesi aamulla tyhjään vatsaan. Perunavesi tekee suojaavan kalvon mahaan.

Muita vinkkejä parempaan ruoansulatukseen:

Hiljainen tulehdus eli matala-asteinen tulehdus

Erilaiset ruoansulatusvaivat ovat ikävä mutta yleinen ongelma.

  • Nauti kuituja ja vettä

Vettä tulisi juoda päivän mittaan riittävästi, noin kaksi litraa. Jos liikut enemmän, pitäisi veden juontiakin lisätä. Ota tavaksesi juoda aamulla heti ensimmäisenä iso lasillinen vettä ja pidä vesipulloa aina lähettyvillä.

  • Pidä huolta ateriarytmistä

Moni on kuullut neuvon, että päivän aikana tulisi syödä pieniä aterioita säännöllisin väliajoin. Ongelmaksi voi kuitenkin muodostua silloin se, ettei suolisto saa missään vaiheessa tarpeeksi lepoa.

Jos kärsit ruoansulatusongelmista, kokeile tasapainottaa ateriarytmisi siten, että nautit päivän aikana kolme isoa ateriaa eli kunnon aamupalan, lounaan ja illallisen. Lisää tarvittaessa mukaan 2–3 välipalaa, jos liikut paljon. Lapsille ja nuorille välipalat ovat tarpeellisia.

  • Paastot – lepoa ruoansulatukselle

Paastojen etuna on, että ruoansulatus saa lepoa ja olo keventyy.

Voit kokeilla esimerkiksi 2/5 -paastoa, jossa kahtena päivänä viikossa on tarkoituksena juoda pelkästään vihannesmehuja ja vettä, mutta muuten syödä normaalisti. Tämän paaston uskotaan antavan vatsalle lepoa. Voit myös kokeilla mehupaastopäivää kerran viikossa.

Toinen helppo paasto on yöpaasto. Syö suhteellisen ajoissa iltapala, esimerkiksi kello 19. Syö aamupala vasta 12 tunnin jälkeen. Näin suolistokin saa lepoa.

Lue lisää: kokeile helppoa 12 tunnin pätkäpaastoa

  • Liikkujan ravintoon helposti sulavia proteiineja

Aktiivisen liikkujan pääpaino pitäisi olla helposti sulavissa proteiineissa, kuten kanassa ja kalassa. Suosi myös palkokasveja.

Huomioi riittävät aikavälit aterioiden ja liikunnan välissä. Esimerkiksi punaisella lihalla voi kestää todella kauan, että se sulaa vatsassa. Anu Kiiverin mukaan kannattaakin pitää jopa neljä tuntia taukoa liha-aterian syömisen jälkeen, ennen kuin lähtee liikkumaan.

  • FODMAP-ruokavalio

FODMAP-ruokavaliossa karsitaan hiilihydraatit, jotka fermentoituvat suolistossa aiheuttaen joillekin ruoansulatusvaivoja.

Lähde: Suoliston hyvinvointi -info 16.10.2018, Anu Kiiveri