Terveys

Turvotuksen ja aivosumun syynä suoliston dysbioosi? Näistä merkeistä tunnistat suoliston häiriötilan

Suolistossa elää sekä hyviä että huonoja bakteereja. Jos pahisbakteereja on liikaa suhteessa hyviksiin, syntyy tila, jota kutsutaan suoliston dysbioosiksi. Dysbioosi aiheuttaa monenlaisia oireita.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Tiesitkö, että aikuisen ihmisen suolistossa elää lähes kaksi kiloa painava mikrobisto? Ihmisen suolistossa on huima määrä erilaisia bakteereja, jotka muun muassa pilkkovat ravintoaineita elimistön käyttöön ja vaikuttavat vastustuskykyyn, hormonitoimintaan, mielialaan ja painoon.

Erilaisia suolistobakteerikantoja on satoja. Suolistossa elää aina sekä hyviä että huonoja bakteereja, ja olennaista on näiden bakteerien välinen tasapaino. Jos huonoja bakteereja on liikaa tai hyviä liian vähän, syntyy epätasapainotila eli suoliston dysbioosi, joka voi aiheuttaa monenlaisia oireita.

Tunnista suoliston epätasapainotila

Dysbioosin oireet riippuvat siitä, mitkä bakteerikannat suolistossa ovat epätasapainossa. Tyypillisiä oireita ovat muun muassa:

  • vatsan turpoaminen
  • aivosumu
  • akne
  • ripuli
  • ummetus
  • kutiava iho
  • heikot kynnet
  • väsymys
  • ahdistus
  • painonnousu

Monet erilaiset vaivat johtuvat siitä, että suolistossa on vähemmän hyödyllisiä kuin huonoja suolistobakteereja. Suoliston dysbioosin on todettu tutkitusti olevan yhteydessä muun muassa tulehdukselliseen suolistosairauteen, ärtyneen suolen oireyhtymään, allergioihin, astmaan, sydän- ja verisuonitauteihin, metaboliseen oireyhtymään ja ylipainoon.

Mistä suoliston dysbioosi johtuu?

Suolistomikrobisto on herkkä ja haavoittuva systeemi. Siihen voivat vaikuttaa haitallisesti niin stressi, antibiootit kuin epäterveellinen ruokavaliokin.

Toisaalta dysbioosia voi myös estää ruokavalion avulla. Runsaskuituinen ja kasvisvoittoinen ruokavalio ja hapatetut ruoat auttavat pitämään suoliston tasapainotilaa yllä.

Ruokia, joita kannattaa suosia, ovat muun muassa:

  • juurekset
  • tummanvihreät lehtikasvikset, kuten pinaatti
  • sipulit ja palkokasvit
  • kaalit, kuten valkokaali, ruusukaali, kukkakaali ja parsakaali
  • hapatetut ruoat, kuten hapankaali, suolakurkut, kimchi, jogurtti, viili ja piimä
  • täysjyvävilja

Sen sijaan sokeria ja vaaleita viljatuotteita kannattaa syödä kohtuudella, ja alkoholinkäyttöä välttää tai vähentää. Tarpeettomia antibioottikuureja ei myöskään kannata ottaa, sillä antibiootit vahingoittavan suoliston hyödyllistä bakteerikantaa ja saavat huonot bakteerit villiintymään.

Lähteet: Healthline, Mia Lundin & Ulrika Davidsson: Hormonit tasapainoon oikealla ruoalla (Otava 2018), Leena Putkonen: Suolistomikrobien dysbioosi

X