Terveys

Suoliston bakteeritasapaino kuntoon antibioottikuurin jälkeen – huomioi ruokavaliossa 4 asiaa

Antibiootit vahingoittavat hyvinvoinnin kannalta tärkeitä suolistobakteereja. Mikrobiston toipumista antibioottikuurin jälkeen voi kuitenkin edistää ruokavalion avulla.
4.1.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Antibioottien tehtävä on tappaa kehosta haitallisia bakteereja tai estää niiden lisääntyminen. Antibioottikuuria tarvitaan esimerkiksi hengitystie-, virtsatie- ja haavatulehdusten hoidossa.

Samalla kun antibiootit hoitavat tärkeää tehtäväänsä, ne kuitenkin vahingoittavat myös ihmisen omaa hyödyllistä suoliston bakteerikantaa. Suolistomikrobiston hyvä kunto on tärkeää muun muassa vastustuskyvyn, mielialan ja painonhallinnan kannalta. Suolistomikrobit vaikuttavat jopa onnellisuuteen.

Jo yksi antibioottikuuri muuttaa suoliston mikrobistoa. Suoliston palautuminen täysin ennalleen voi kestää joskus parikin vuotta. Kohtuullisen hyvään kuntoon suolisto kuitenkin usein palautuu muutamassa kuukaudessa.

Suolistoflooran hyvinvointia voi antibioottikuurin jälkeen edistää ruokavaliolla. Listasimme neljä asiaa, jotka tutkimusten mukaan tekevät suoliston bakteerikannalle hyvää.

1. Käytä probiootteja

Probiootit ovat suolistoa helliviä bakteereja, joista on hyötyä jo antibioottikuurin aikana. Ne voivat esimerkiksi ehkäistä antibiooteista johtuvaa ripulia. Antibioottikuurin jälkeen probiootit puolestaan auttavat palauttamaan suoliston terveellistä bakteerikantaa.

Erityisesti Lactobacillus- ja Saccharomyces-nimiset probiootit ovat tutkimusten mukaan tehokkaita.

2. Syö hapatettuja ruokia

Fermentoidut eli hapatetut ruoat voivat auttaa tasapainottamaan suolistoflooraa antibioottikuurin jälkeen. Ne sisältävät lukuisia suolistolle hyödyllisiä bakteereja, kuten Lactobasillus-maitohappobakteereja.

Hapetettuja ruokia ovat muun muassa jogurtti, hapankaali, kimchi, viili ja piimä.

Hapatettujen ruokien syömisestä voi olla hyötyä myös antibioottikuurin aikana.

3. Suosi kuituja

Runsaasti ravintokuitua sisältävät ruoat, kuten täysjyvävilja, pavut, vihannekset, hedelmät ja marjat, auttavat suoliston hyviä bakteereja lisääntymään, sillä ne ovat suolistomikrobiston ravintoa.

4. Muista prebiootit

Prebiootit ovat hitaasti imeytyviä tai imeytymättömiä hiilihydraatteja, jotka toimivat probioottien ravintona. Ne siis ruokkivat hyviä suolistobakteereja.

Monet runsaskuituiset ruoat ovat prebiootteja. Prebiotteja on muun muassa pavuissa, kaurassa, rukiissa, marjoissa, maa-artisokassa, parsassa, sipulissa, ja valkosipulissa.

Lähteet: Healthline, Pronutritionist, Terveyskirjasto, Wellseek

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *