Terveys

Mitä tapahtuu, jos ihminen saa toistuvasti liian vähän REM-unta? Unitutkija kertoo

Kuinka paljon ihminen tarvitsee REM-unta yön aikana? Oletko joskus mitannut syvän unen ja REM-unen määrää aktiivisuusrannekkeella tai älysormuksella? Kysyimme unilääkäri Henri Tuomilehdolta, mitä unen laadusta olisi hyvä tietää.
5.11.2019 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: iStock

REM-unen aikana aivot käsittelevät ja tallentavat opittuja taitoja sekä vahvistavat muistia. Liian vähäinen REM-uni voi aiheuttaa väsymystä, ärtyneisyyttä, masennusta ja muistivaikeuksia.

Syvän unen aikana aivot puolestaan lepäävät, kasvu­hormonia välittyy ja tietojen oppiminen tehostuu.

Kuinka paljon REM-unta sekä syvää unta olisi hyvä saada?

– Ihmisen tulisi nukkua syvää unta 20 prosenttia ja REM-unta 20-25 prosenttia, unilääkäri Henri Tuomilehto vastaa.

– Mutta jos näitä unen vaiheita on poikkeava määrä, eli niitä on vähemmän tai jopa enemmän, se kielii ongelmista, Tuomilehto jatkaa.

Esimerkiksi masennus tai ahdistus voivat lisätä REM-unen määrää yli 40 prosenttiin kaikesta unesta. REM-uni saattaa myös helposti muuttua painajaisiksi, joista ihminen herää, eikä siksi pääse puolestaan syvään uneen niin usein kuin pitäisi.

Unen vaiheet

1. Pinnallinen uni eli rentoutuminen, torke.
2. Kevyt uni.
3. Syvä uni.
4. Vilkeuni eli REM-uni.

Hyvä uni muodostuu kokonaisuudesta

Moni löytää itsensä ainakin silloin tällöin tilanteesta, jossa huomaa nukkuneensa edellisenä yönä liian vähän. Mutta mitä tapahtuu, jos ihminen saa toistuvasti liian vähän REM-unta tai liian vähän syvää unta?

Unilääkärin mukaan REM-unta ja syvää unta on turha lähteä erottelemaan toisistaan, kun puhutaan liian vähäisestä unen määrästä.

– Uni tulee kokonaisuutena. Ihminen ei voi valita, että nukun nyt tuon ja tuon verran REM-unta tai päättää itse, että tänään panostan syvään uneen, Tuomilehto toteaa.

– Kaikki unen vaiheet ovat tärkeitä – kyse on kokonaisuudesta. Ongelma on se, että nukumme liian vähän. Jos yleisesti nukkuu liian vähän, se vaikuttaa kaikkeen: miten käyttäydyt, millainen olet, millainen aineenvaihduntasi on ja niin edelleen.

Lue myös: Pihi nukkuja kaivaa itselleen kuoppaa – jos olet aina väsynyt, et arvosta unilääkärin mukaan tarpeeksi nukkumista: ”Se on jonkinlaista masokismia”

Kannattaako omaa unta mitata?

REM-uni ja syvä uni: moni seuraa unen määrää ja laatua älylaitteilla. Onko niistä apua?

Moni seuraa unen määrää ja laatua älylaitteilla. Onko niistä apua?

Kuluttajien saatavilla on nykyään erilaisia unta ja unen laatua mittaavia aktiivisuusrannekkeita ja jopa älysormuksia. Kannattaako omaa unta mitata?

– Jos hyvinvointilaitteesi ilmoittaa, kuinka paljon nukut syvää tai REM-unta, kyllä se on karkeasti otettuna kuluttajan huijausta. Ei sykkeellä pysty määrittämään unen rakennetta. Unen rakenteen määrittämiseen tarvitaan aivosähkökäyrä, Tuomilehto toteaa.

Unilääkäri muistuttaa, että data itsessään ei vie hyvinvointia tai unta yhtään eteenpäin. Ainoa todellinen keino parantaa omaa nukkumistaan onkin itse tehdä muutoksia omaan nukkumiseensa, kuten mennä esimerkiksi aikaisemmin nukkumaan ja oppia arvostamaan unta.

– Meidän pitäisi olla kiinnostuneempia kokonaisuudesta, eikä vai yksittäisistä öistä, Tuomilehto summaa.

Aivan täysin unilääkäri ei kuitenkaan kuluttajien käyttämiä unimittareita tuomitse.

– Jos käyttää hyvinvointiteknologiaa apuvälineenä ja karkeana mittarina, silloin se ajaa asiansa.

Lue myös:

Mitä unen laatu kertoo terveydestä? Kysyimme asiaa unitutkijalta

Kärsitkö unettomuudesta? 5 yllättävää keinoa saada unen päästä kiinni

Testasimme sarastus- ja herätysvalot – näin ne auttavat nukahtamaan ja heräämään lempeämmin

Lue myös

Suosittelemme