
Koulukiusaaminen on monitahoinen ilmiö

Koulukiusaamisesta on puhuttu Kauhajoen ja Jokelan ikävien tapahtumien jälkeen. Eri asia on sitten se, mitä koulukiusaamisen ehkäisemiseksi on tehty. Mannerheimin Lastensuojeluliiton vuonna 2007 tehdystä kiusaamiskyselystä käy ilmi, että noin 40 prosentissa Suomen kouluista ei ole yhteistä toimintamallia kiusaamistapauksiin puuttumiseen. Se on huolestuttavaa.
Vuodesta 2003 saakka koulujen on tullut laatia toimintamalli kiusaamiseen puuttumisesta opetussuunnitelman yhteyteen silloin voimaan tulleen lainsäädännön mukaan. Toisaalta vuoden 2007 syksyllä käynnistettiin kokeiluna KiVa-kouluhanke, joka laajenee ensi vuonna koko Suomeen. Hankkeesta saadut tiedot osoittavat, että kiusatuksi joutuminen ja toisten kiusaaminen vähentyivät noin 40 prosenttia kokeilukouluissa.
Kiusaamista on vaikea havaita. Silti sitä on ehkäistävä. Koko koulun on yhteisönä tehtävä selväksi, että kiusaamista ei saa hyväksyä missään tapauksessa. On tärkeää puuttua kiusaamiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin kiusaaminen pitkittyy. Tulisi myös miettiä rakentavasti, kuinka toimia kiusaamisen lopettamiseksi. Pelkkä kiusaajien puhuttelu tai heidän laittaminen jälki-istuntoon ei riitä.
Joissakin tapauksissa kiusaamistilanne ratkaistaan siten, että kiusattu vaihtaa koulua. Entisenä kiusattuna ihmettelen sitä, miksi juuri kiusatun on vaihdettava koulua? Kiusattu joutuu tavallaan myöntämään, että hän on itse syyllinen tilanteeseen. Mitä kiusaaja oppii siitä? Entä muuttuuko asenne kiusaamista kohtaan koulussa, josta kiusattu lähtee?
Koulukiusaamisesta tulisi puhua entistä enemmän opettajiksi opiskeleville. Olen itsekin käynyt läpi aineenopettajakoulutuksen. Koulukiusaamisesta ei puhuttu paljonkaan. Asia mainittiin muutaman kerran. Kouluissa pitää keskustella siitä, miten kiusaamistilanteissa voidaan auttaa kiusattua ja toisaalta pitää pohtia sitä, millä tavalla kiusaaja saataisiin luopumaan epäsopivasta käyttäytymisestä. Myös vanhemmilla on vastuunsa. Kiusattua ei saa jättää selviytymään tilanteestaan yksin.
Koulukiusaaminen koskee koko luokkaa

Koulukiusaaminen on oppilaan kokemaa fyysistä, sanallista tai henkistä väkivaltaa. Kiusaaminen kohdistuu yleensä tiettyyn oppilaaseen, ja se on toistuvaa ja jatkuvaa. Koulukiusaaminen on ryhmäilmiö. Luokan oppilailla on erilaiset roolit. Kiusaajia voi olla yksi tai useampi. Kiusaajalla on usein apuri, joka tekee likaisen työn. Siten kiusaaja itse ei jää kiinni.
Koulukiusaamista tutkinut Tina Holmberg-Kalenius pohtii kirjassaan Elämää koulukiusaamisen jälkeen apurin asemaa. Hän toteaa, että apuriksi ei ryhdytä tietoisesti tai omasta tahdosta. Apuri ryhtyy rooliin, jotta ei itse tulisi kiusatuksi. Apurin rooli on vaikea. Hän voi potea syyllisyyttä siitä, että hän auttaa kiusaajaa. Apuri joutuu myös pelkäämään paikkansa menettämistä.
Lisäksi luokassa voi olla vahvistaja, joka yllyttää kiusaajaa kiusaamaan. Vahvistaja osallistuu kiusaamiseen esimerkiksi nauramalla kiusaamistilanteissa tai huutamalla kehotuksia kiusaajalle. Luokassa on myös hiljaisia hyväksyjiä. He tietävät kiusaamisesta, mutta eivät tee asialle mitään. Oppilaat pelkäävät kiusatuksi joutumista. Siksi moni oppilas omaksuu kiusaamistilanteissa ulkopuolisen roolin. Toisaalta joku oppilas voi olla puolustaja, joka asettuu uhrin puolelle ja yrittää saada kiusaamisen loppumaan.
Ketä kiusataan?
Kiusatuksi voi joutua monesta eri syystä. Esimerkiksi hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja arka lapsi on otollinen kiusaamisen kohde. Jotakin kiusataan vaatteiden tai poikkeavan ulkonäön vuoksi. Myös perheolojen takia voi joutua kiusatuksi. Ruotsalainen psykologian professori Dan Olweus on koulukiusaamiseen erikoistunut asiantuntija. Hän kertoo kirjassaan Kiusaaminen koulussa, että kiusatut ovat varovaisia, passiivisia, alistuvia ja ujoja. Kiusatut pojat ovat Olweuksen mukaan tavallisesti tovereitaan fyysisesti heikompia. Kiusatut ovat myös helposti itkuisia, ainakin alaluokilla.
”Jouduin kiusatuksi osin siksi, että olin arka, herkkä ja hiljainen lapsi. Minulla ei ollut rohkeutta puolustautua. Minua kiusattiin myös vasenkätisyyteni vuoksi ja siksi, että minulla ei ollut muotivaatteita. Käyttäytymistäni arvosteltiin riippumatta siitä, mitä tein. Kiusaajat keksivät myös valheita, joiden perusteella minut leimattiin oudoksi. Yläasteella minua kiusattiin, koska en käyttänyt alkoholia tai tupakkaa. Sain kestää myös astmaani kohdistunutta pilantekoa. Astman pahenemisvaiheissa yskä vaivasi minua. Tietyt oppilaat matkivat yskimistäni. Joskus opettajakin osallistui siihen.”
Olweus toteaa myös, että kiusatut ovat ahdistuneita, epävarmoja, onnettomia ja stressaantuneita ja että heillä on negatiivinen käsitys itsestään. Kiusatut viestittävät tietyllä tavalla toisille olevansa arvottomia ja mitättömiä eivätkä puolustaudu hyökkäyksiä tai loukkauksia vastaan. Toisaalta kiusattu voi olla ns. provokatiivinen uhri, joka käyttäytyy ympäristöään hermostuttaen ja ärsyttäen. Olweuksen mukaan provokatiivisen uhrin käyttäytyminen provosoi luokan oppilaita. Seurauksena on, että suuri osa tai jopa kaikki luokan oppilaat reagoivat negatiivisesti. Tällaisen kiusatun käytös saattaa ärsyttää aikuisiakin.
Millaista kiusaaminen on?

Kiusaamisella on eri muotoja. Poikien harjoittama kiusaaminen on aggressiivista ja fyysistä. Pojat esimerkiksi tönivät tai potkivat kiusattua, rikkovat tämän tavaroita ja kommentoivat kiusattua äänekkäästi. Tyttöjen kesken tapahtuva kiusaaminen on ”hienovaraisempaa”, minkä vuoksi sitä on vaikea havaita. Tytöt levittelevät juoruja kiusatusta, sulkevat tämän ryhmän ulkopuolelle, haukkuvat kiusattua, puhuvat selän takana pahaa kiusatusta ja vaihtavat keskenään merkitseviä katseita, joista kiusatulle välittyy se, että häntä ei hyväksytä.
Kiusaavat tytöt myös osaavat toimia niin, että he säilyttävät asemansa suosittuna opettajien silmissä. Holmberg-Kaleniuksen mukaan tyttöjen harjoittamalle kiusaamiselle on tyypillistä myös tahallinen luottamuksen rikkominen.
Luokkatilanteissa kiusaajat eivät suostu istumaan kiusatun vieressä eivätkä valitse tätä ryhmiin ryhmätöitä tehtäessä.
Kiusaamista tapahtuu myös kännyköiden välityksellä ja Internetissä. On helppoa välittää ilkeitä tekstiviestejä tai sähköposteja kiusatusta tai laittaa kuvia uhrista esimerkiksi IRC-Galleriaan. Kiusaajat saattavat jopa tehdä ns. vihasivuja kiusatusta Internetiin. Kiusaamista ei tapahdukaan pelkästään koulussa. Kiusattu joutuu kiusatuksi usein myös koulumatkansa aikana. Eniten kiusaamista kuitenkin tapahtuu koulussa välituntien aikana.
”Kotimatkat olivat minulle painajaismaisia. Selkäni takaa huudeltiin ilkeyksiä ja joskus minua heitettiin kivillä. Seuraani ei haluttu koulumatkankaan aikana. Joskus kiusaajani tuli käymään kotonani. Hän halusi muka olla kaverini. Jälkikäteen hän välitti koulussa perättömiä valheita minusta ja perheestäni. Hän kävi luonani vain hankkimassa lisää muille levitettävää tietoa.”
Millaisia kiusaajat ovat?
Olweuksen mukaan kiusaaja valitsee kohteekseen erityisesti heikkoja ja melko puolustuskyvyttömiä oppilaita. Olweus toteaa myös, että pojat ovat kiusaajia todennäköisemmin kuin tytöt. Tyttöjen kiusaaminen on piilotetumpaa, epäsuoraa ahdistelua. Siksi kiusaavia tyttöjä on vaikeampi tunnistaa.
Tytöt ovat kiusaajina taitavia – he saavat tilanteen näyttämään siltä, että uhri on outo ja että tämä käyttäytyy tilanteisiin nähden kummallisesti, eikä kiusaaja. Näin pohtii Holmberg-Kalenius. Kiusaavat tytöt osaavat selittää tilanteet siten, että opettaja uskoo heitä ennemmin kuin uhria.
Olweuksen mukaan kiusaavat pojat ovat fyysisesti vahvempia luokkatovereihinsa ja erityisesti uhreihinsa verrattuina. Kiusaajalla voi olla myös voimakas tarve hallita ja alistaa muita oppilaita. Kiusaaja on epäempaattinen uhrejaan kohtaan. Olweuksen mukaan kiusaajat ovat usein myös helposti suuttuvia, ärsyyntyviä, impulsiivisia ja huonosti pettymyksiä sietäviä. Sääntöjen noudattaminen ja erilaisuuden sietäminen on vaikeaa kiusaajalle.
Kiusaajat saattavat lisäksi yrittää hyötyä petkutuksesta. Aikuisia kiusaajat vastustavat. He käyttäytyvät heitä kohtaan uhmakkaasti ja aggressiivisesti. Moni ajattelee, että kiusaajat ovat epävarmoja ja ahdistuneita ja että he pönkittävät omaa itsetuntoaan kiusaamalla muita. Olweus on kuitenkin huomannut päinvastaista: kiusaajilla on tyypillisesti melko positiivinen käsitys itsestään ja he esiintyvät itsevarmasti eivätkä ole epävarmoja.
Kiusaaja on useimmiten melko suosittu tai jopa ylisuosittu oppilas. Joissakin tapauksissa kiusaaja voi olla entinen koulukiusattu. Jotkut kiusatut ryhtyvät itse kiusaajiksi, jotta heitä ei enää kiusattaisi. Olweus toteaa myös, että kiusaajat ovat suhteellisen nuorina mukana muussa epäsosiaalisessa toiminnassa, kuten varastamisessa, juopottelussa ja vandalismissa.
Kiusaajista moni onkin syrjäytymisvaarassa aikuisena. Joistakin koulukiusaajista tulee aikuisina työpaikkakiusaajia. Kiusaajana oleminen voi siis olla riski lapsen tai nuoren kehitykselle siinä missä kiusattuna oleminen. Riskit vain ovat erilaiset. Siksi olisi tärkeää keskustella vakavasti kiusaamisesta kiusaajan kanssa, jotta tämä muuttaisi käyttäytymistään ja tiedostaisi tekojensa vakavuuden.
Miten kiusaaminen vaikuttaa kiusattuun?

Kiusatuksi tuleminen vaikuttaa uhriin monella eri tavalla. Kiusaaminen vaikuttaa kiusatun identiteetin ja minäkuvan rakentumiseen. Kiusattu saattaa sairastella usein. Kiusatut kärsivät myös psykosomaattisista oireista, joille ei ole selkeää fysiologista selitystä. Tällaisia oireita voivat olla esimerkiksi päänsäryt tai vatsakivut.
Kiusattujen itsetunnosta tulee heikko. Kiusattu alkaa ajatella, että kukaan ei pidä hänestä ja että hänessä täytyy olla jotain vikaa, koska hänet jätetään aina yksin. Holmberg-Kaleniuksen mukaan kiusattu menettää ihmisarvonsa: pitkään jatkuvassa kiusaamisessa uhri muuttuu toisten silmissä niin arvottomaksi, että häntä voi kohdella miten vain.
Kiusattu tuntee lisäksi ahdistusta ja masennusta. Kiusattu joutuu olemaan yksin, vaikka hän ei sitä haluaisi. Holmberg-Kalenius toteaakin, että kiusatun mahdollisuus terveisiin sosiaalisiin suhteisiin häiriintyy ja muuttuu mahdottomaksi. Kiusattu voi myös kokea koulupelkoa.
Kiusaaminen voi vaikuttaa koulumenestykseenkin. On vaikeaa keskittyä koulunkäyntiin, jos on kiusattu. Kiusaaminen vie Holmberg-Kaleniuksen mukaan uhrilta myös oikeuden olla oma itsensä. Kiusaamisen kohde saa jatkuvasti pelätä, että hän sanoo tai tekee jotakin, mikä tulkitaan yllyttämiseksi. Tällainen varuillaan olo jähmettää Holmberg-Kaleniuksen mukaan ihmisen fyysisesti ja henkisesti sekä aiheuttaa stressiä.
”Olin koulussa hiljainen takapulpetin tyttö. En viitannut oppitunneilla, enkä tuonut itseäni esiin, vaikka olisin tiennyt oikeat vastaukset opettajien esittämiin kysymyksiin. Kammosin myös luokan edessä esiintymistä. En kyennyt pitämään puheita esimerkiksi äidinkielen tunneilla. Ajatus luokan eteen menemisestä oli liian ahdistava. Pelkäsin, mitä muut ajattelivat minusta. Hiljaisena saatoin olla ikään kuin näkymätön ja ehkä jonkin aikaa rauhassa. Yläasteella olin jo masentunut kiusattuna olemisen vuoksi. Itkin usein itseni uneen ja ajattelin itsemurhaa… Lukiossa aloin käydä psykologin luona. Eräs opettaja ehdotti sitä minulle.”
Pitkään kiusattuna oleminen vaurioittaa myös uhrin tunne-elämää. Holmberg-Kalenius toteaa, että jos joutuu pitkään elämään puolustusasemissa, se verottaa kykyä tuntea kaikenlaisia tunteita. Kiusatun tunne-elämä saattaa vaurioitua niin, että hän lakkaa tuntemasta myötätuntoa. Ääriesimerkkejä tunne-elämän tasapainon järkkymisestä ovat entiset kiusatut, jotka ovat syyllistyneet kouluammuskeluihin.
Kiusatut vaikenevat asiasta
Kiusattujen hätä ei useinkaan tule esille. Moni kiusattu vaikenee asiasta. Kiusattu myös kertoo kiusatuksi joutumisesta mieluummin ikätoverilleen kuin aikuiselle. Kiusattu pelkää, että asiasta kertominen vain pahentaa asiaa. Holmberg-Kalenius toteaa, että kiusatun on voitava olla varma omasta turvallisuudestaan, jos hän kertoo kiusaamisesta.
Kiusaaminen voi paheta entisestään, jos kiusattu kertoo siitä väärälle ihmiselle. Tällöin on ymmärrettävää, että kiusattu vaikenee. Kiusaajat myös uhkailevat kiusattua, jotta tämä ei kertoisi tilanteesta aikuisille. Kouluissa tulisikin pyrkiä siihen, että kiusaamisesta voisi kertoa turvallisesti aikuiselle. Kiusattua ei myöskään pidä syyllistää. Monesti käy niin, että kiusattua pidetään syypäänä tilanteeseensa. Ajatellaan, että kiusatulla on sopeutumisvaikeuksia. Tällaisesta asenteesta pitää päästä eroon.
Loppuuko kiusaaminen, jos siitä kerrotaan aikuisille?
Mannerheimin Lastensuojeluliiton vuoden 2007 kiusaamiskyselyyn vastanneista oppilaista 44 prosenttia koki kiusaamisesta kertomisen helpottaneen omaa tilannetta. 14 prosenttia vastaajista taas koki, että kiusaamisesta kertominen oli vaikeuttanut omaa tilannetta. Vaikka kiusattu kertoisi asiasta vanhemmilleen tai opettajalleen, asiat eivät välttämättä muutu parempaan päin sen myötä.
Opettajan rooli on ratkaiseva kiusaamistilanteissa. Jos opettaja suhtautuu vähätellen kiusaamiseen ja kieltää sen tapahtuneen, kiusaaminen pitkittyy. Holmberg-Kalenius toteaa, että koulussa tai luokassa, jossa kiusaamisesta tulee ”hyväksytty tapa”, koska siihen ei puututa, lähes jokaisesta tulee vähitellen joko kiusaaja tai kiusauksen kohde.

Myös se, miten uhrin vanhemmat puuttuvat tilanteeseen, vaikuttaa siihen, loppuuko kiusaaminen. Holmberg-Kalenius toteaa, että vanhemmat puuttuvat usein tilanteeseen vasta silloin, kun tilanne on jo vakava. Hän kertoo myös, että kiusaamistapauksissa, joita ei saada selvitettyä, kodin ja koulun välinen väylä on tukossa. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä tulisikin olla enemmän. Niin opettajien kuin vanhempien tulisi saada tietoa kiusaamisesta, jotta he voisivat entistä paremmin puuttua siihen ja ehkäistä sitä.
”Kiusaaminen jatkui, vaikka opettajat saivat tietää asiasta. Luokanvalvoja piti puhuttelun kiusaajille ja koko luokalle, mutta se ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Jotkut opettajat vähättelivät asiaa. Heidän mielestään mitään kiusaamista ei tapahtunut. Ala-asteella koin kiusaamista jopa luokanvalvojani taholta. Istuin muun muassa jälki-istunnossa opettelemassa kirjoittamista oikealla kädellä, vaikka olin vasenkätinen.
Lisäksi luokanvalvojani nauroi luokan kuullen perheelleni ja huonoille matematiikan koesuorituksilleni. Kouluterveydenhoitajan luoksekin minun piti mennä kiusaajani kanssa yhtä matkaa. Tapauksessani kiusaaminen kesti läpi peruskoulun ala-asteelta yläasteelle ja jatkui lukiossakin, missä se kuitenkin hieman väheni.
Lukiossa opettajat huomasivat yksinäisyyteni. Onnistuin myös saamaan pari ystävää. Asuin pienellä paikkakunnalla, joten en päässyt kiusaajistani eroon. Koulun vaihtaminen ei ollut mahdollista. Kiusaajani olivat samassa koulussa koko ajan ja myös samalla luokalla kanssani.
Kiusatun leimasta en päässyt eroon, vaikka olisin halunnut. Ystävien saaminen oli vaikeaa, koska minut tiedettiin ”oudoksi ja tyhmäksi”. Minulla ei ollut koskaan peruskouluvuosieni aikana parasta ystävää. Jouduin olemaan yksin. Minulla ei ollut sisaria, joten kotonakin olin yksin. Koin myös, että vanhempani eivät täysin ymmärtäneet tilannettani. He antoivat oikeastaan kiusaamisen jatkua. He eivät olleet tarpeeksi yhteydessä opettajiin. Ehkä siksi, että he kokivat yhteydenottonsa opettajiin turhiksi, koska tilannettani vähäteltiin.”
Koulukiusaaminen vaikuttaa elämään aikuisuudessakin
Koulukiusaaminen vaikuttaa elämään kouluvuosien jälkeenkin. Kiusatun itsetunto on heikko aikuisenakin. Kiusaamisen uhriksi joutuneen on vaikeaa uskoa ja luottaa ihmisiin. Holmberg-Kalenius toteaa, että sosiaalisten tilanteiden pelko on tyypillistä aikuisille, jotka ovat olleet koulukiusattuja. Lisäksi entisillä kiusatuilla voi olla muistikatkoksia. Kiusaamisajalta voi olla vaikeaa muistaa yhtään mitään tai sitten siitä muistuu mieleen sellaisia asioita, jotka kiusattu haluaisi unohtaa.
”En ole päässyt sen yli, että minua kiusattiin vuosia. Kiusaajilleni olen edelleen katkera. Toivon, että heillä on mennyt elämässään huonosti. Olen yrittänyt unohtaa kouluvuodet, mutta se tuntuu mahdottomalta. Näen toisinaan painajaisia kouluajoistani, vaikka haluaisin haudata ne muistot. Uusiin ihmisiin tutustuminen on minusta hankalaa, vaikka olen jo kolmekymppinen. Olen yhä syrjäänvetäytyvä. Tarkkailen pitkään ihmisiä, ennen kuin lähestyn heitä. Pelkään, että minua ei hyväksytä sellaisena kuin olen. Parisuhteessa pelkään tulevani petetyksi ja jätetyksi. En myöskään tuo itseäni esille sosiaalisissa tilanteissa. Ulkonäkökin on minulle kriittinen asia. Mietin vieläkin, mitä muut ihmiset ajattelevat ulkonäöstäni.”
Lähteet:
Olweus, Dan 1992: Kiusaaminen koulussa. Otava, Keuruu.
Holmberg-Kalenius, Tina 2008: Elämää koulukiusaamisen jälkeen. Gummerus Kustannus Oy, Jyväskylä.
Kiusaamiskyselyt [Viittauspäivä 22.10.2008]
Teksti: Sanna Toikkanen
Kommentit
joo, asumme vanhoillis lestaadiolaisella pohjanmaalla, itse kuulumme pieneen hellluntaiseurakuntaan, joten tytärtäni todella kiusattiin koulussa. koko ala aste ajan valtaväestöön kuuluvat lahkolaiset potki ja viimein huipentui potkuun joka osui päähän. nyt olemme sitten viranomaisten riepoteltavana ja lastani yritetään syyllistää vaikka hän on kiltti ja rauhan tahtoinen tyttö, ja vielä kiusaajiaan pidempi ja voimakkaampi. tyttäreni ei halua kostaa, eikä hän halua mitään pahaa kiusaajilleen. ymmärrän kyllä hyvin että lessut mielellään puoltaa omiaan ja syyllistää meidän pienen yh perheen, olishan paljon kalliimpaa ja työläämpää terapioida suurperhe joka kiusaamiseen syyllistyy, helppoa matikkaa eikö vaan. me nyt sitten ollaan kovassa pyörityksessä ja paljon näyttää olevan irtorahaa kunnalla ja valtiolla kun istunnot ja turhat tutkimukset vain jatkuu. päähän osuneen potkunkin oireet, näkövauriot ja jatkuva päänsärky, pahoinvointi ja huimaus viimein ovat loppuneet mutta istunnot ja syyttely jatkuvat. kukaan ei ole pyytänyt anteeksi. ja vielä toissa päivänä sain saliraalasta pienen ns. uhkauksella varustetun kirjeen jossa kehotettiin tutkimukseen joka on kaksipäiväinen kuulustelu yhteensä 6 tunnin mittaista kuulustelua kiusatulle lapselleni. missäköhän raja mahtaa kulkea? mitäköhän traumoja lapselle tulee tällaisesta viranomais toiminnasta? kiusaaja ei ilmeisesti ole saanut mitään muuta kuin vahingon ilon. pitänee vielä kehua itteeni, olen täys raitis koti ihminen, harrastan vain ns. kotoilua eli kaikkea kotiin liittyvää, käsitöitä, ruuanlaittoa ja remontointia lisäksi kuntoilen. joten mietin mitä vikaa koti oloissakaan mahtaa olla. ihmettelen tätä kaiken kaivelua ja sitäkin etten lukuisista pyynnöistä huolimatta ole saanut kaikkia epikriisejä tai sitten ne on lähetetty leikattuna! mikä mättää, mitä on tekeillä? eli ensin kiusataan lasta ja sitten koko perhettä, olis kiva tietää miksi. kun tiiän ettemme mitään pahaa ole kellekkään tehneet.
Kommentit
Itseäni kiusattiin koko peruskoulun ajan – kiusaajat olivat enimmäkseen ns. ”parempien ihmisten” lapsia. Kolmen pahimman kiusaajan vanhemmat olivat opettajia!
Kiusaaminen oli suusanallista, minua mitätöitiin koska olin hiljainen ja syrjäänvetäytyvä, pukeuduin äitini tekemiin vaatteisiin, ja olin todella kömpelö liikunnassa. Kateus lienee ollut osasyyllinen kiusaamiseeni, koska olin hyvä taideaineissa, ja ulkonäötäni Marilynia muistuttava.
Kiusaajat olivat enimmäkseen tyttöjä, mutta myös poikia oli muutamia. Pahinta kiusaaminen oli yläasteella, missä ”rotiksi” kutsutut opettajan lellikkitytöt ottivat minut maalitaulukseen. Lukiossa onneksi erilaisuus hyväksyttiin paremmin, ja siellä heidän yrityksensä kilpistyivät ensimmäiseen vuoteen.
Kun lukio oli ohitse, tajusin viimein olevani aikuinen… minun ei enää ikinä tarvitsisi alistua kenenkään kiusattavaksi, eikä enää ikinä olla kiusaajieni seurassa yhtään misssään! Mikä ihana vapauden tunne.
Minua on edelleenkin syyllistetty edelleenkin kiusaamisestani ja nykyisestä kotikeskeisestä elämäntyylistäni. Syystä, että monessa työpaikassanikin olen joutunut kiusatuksi ja seksuaalisestikin ahdistelluksi liian kiltin luonteeni takia. Minun pitäisi kuulemma miettiä miten minun pitäisi muuttua ollakseni hyväksytympi ja pitämään puoliani. Entä jos en ole ikinä ollutkaan erityisen sosiaalinen ja sanavalmis!?!? Lapsenakin viihdyin hyvin yksinäni.
Itsetuntoni on heikohko, eikä minulla ole ammattitutkintoa. Kyllästyin opiskeluun lukiossa, ja sen jälkeen olen käynyt vain kursseja. Olen jo keski-ikäinen ja perheellinen, eikä opiskelu olisi nytkään mahdollista koska emme millään eläisi mieheni palkalla. Opintotukea en halua pankista ottaa, ja opintoraha / Kelan opintotuki on täysin riittämätön perheelliselle.
En juokse maineen enkä mammonan perässä, eikä työttömyys ole mikään kauhun aihe – ainoastaan rahallinen. Ymmäsrsin jo nuorena että työn tekeminen vieraille on minulle vain välttämätön paha – ja kotonani saan olla muiltakin ahdistelijoilta ja kiusaajilta rauhassa!!!
Minua kiusattiin ala-asteen kolmannesta luokasta ylä-asteen loppuun asti. Käsiksi ei koskaan kukaan käynyt, mutta kaikki mahdolliset haukkumiset olen kuullut. Yleensä lähinnä ulkonäköön liittyviä asioita. Yksinhuoltajaäitini palkka riitti juuri ja juuri elämiseen ja siitäkin sain kuulla päivittäin. Yritin olla mahdollisimman huomaamaton enkä kouluun enää yläasteen jälkeen mennyt jota olen jälkeenpäin katunut. Kiusaamisen vaikutukset näkyvät vieläkin mm. huonona itsetuntona, ajatuksina etten ansaitse rakkautta ja yrityksenä olla työelämässäkin mahdollisimman huomaamaton. Kenties yksi ystävä olisi riittänyt kouluaikana tönäisemään minua hivenen toiseen suuntaan. Itse en siihen pystynyt eikä silloin loppuelämään heijastuvia kerranaisvaikutuksia ajattele. Yrittää vain selviytyä päivästä toiseen. Inhoan kiusaajiani vieläkin, en mahda sille mitään. Ajatelkaa kaksi kertaa ennenkuin kiusaatte. Mitä jos itse olisitte kiusattavana. Älkää menkö kiusaajaporukkaan mukaan vaan kiusatun puolelle. Saatatte muuttaa kiusatun koko loppuelämän ja saada elinikäisen ystävän.
Itse kävin keskikoulun luokassa, joka oli jkaantunut kolmeen ”leiriin”: kiusaajat, kiusatut ja ne, jotka saivat olla rauhassa. Koko 5-vuoden aikana asiaan ei missään puututtu, enkä minä, kiusattuna, koskaan sillä tiedolla ketään rasittanut, vaikka koulumenestykseni kärsi tästä asemasta. Onneksi lukiossa oli täysin eri luokka.
Tyttäreni käy nyt koulua, ja joutui epäsosiaaalisen lapsen kateuden vuoksi koulukiusatuksi. Tartuimme asiaan ja koulu ja opettajat ottivat asian tosi vakavasti. Nyt kaikki luokassa tietävät, että hyväksymällä kiusaamisen, he ovat kiusaajia. Kiusaamisesta on tullut asia, jota ei tarvitse hyväksyä, ja tyttäreni tietää, että kiusaajan asema on heikompi, kuin kiusatun. Niinpä hän ei enää suostu siihen. Olemme kiitollisia koulun eri opettajille, että asiaan puututtiin hyvin tarkoin ja laajasti. Esim. tytöt ”puhutteli” erityisopettaja ja pojat oma opettaja. Tyttäreni kiusaaminen ei ollut ainoa tapaus tässä luokassa.
mua alettiin 3 luokalla kiusaamaa tosi paljo.. mua kiusattii ha dissaattii mun korvan takii koska se o terapia korva.. mua sanottiin mm. winsent wan gohn nimellä ja korvapuustiksi..
Enkä ees tiedä, kummalta sukupuolelta sitä on pahempaa kuulla – vastakkaiselta sukupuolelta, jonka joukosta pitäisi löytää kumppani vai muilta tytöiltä, joiden olettaisi edes vähän pitävän puolta…
Se on tosi hyvä, että nykyään kiusaamisen ehkäisy otetaan vakavammin kuin ennen (tosin ei vieläkään tietenkään tarpeeksi vakavasti). Jotenkin uskomatonta, että vieläkin jotkut ajattelevat että asiaan ei tarvitse puuttua vaikka kiusaaminen voi pahimmillaan pilata kiusatun elämän. En ymmärrä miksi kiusaamista ei käsitellä rikoksena niin kuin muitakin pahoinpitelyjä. Katsotaan vain sormien välistä, että sehän on vaan mukava kun ”lapset leikkii”.
Mutta toisaalta.. ehkä nyt on sellaisia merkkejä ilmassa että tilanne vihdoin tulee muuttumaan, eikä kiusaamista enää ajatella normaalina nahisteluna, vaan vakavana ilmiönä, johon tulee puuttua. Olen optimisti että tämä olisi sellaista kulttuurievoluutiota, joka johtaisi siihen, että vaikka sadan vuoden päästä kauhisteltaisiin yleisesti miten vielä joskus 2000-luvun alussa kiusaamiseen ei aina edes puututtu, vaan se monesti hyväksyttiin. Vähän samaan tapaan kuin nykyään kauhistellaan vaikkapa entisaikojen naisten huonoa kohtelua länsimaissakin, jota pidettiin tuolloin vielä ihan normaalina.
KIUSAAMINEN ON TYPERÄÄ VAIKKA MUA EI OO KOSKAAN KIUSATTU.
Olin kerran koulussa jossa oli vain opettajia ja voi sitä niskojen nakkelua ja ylimielistä käytöstä jota he esittävät!
Jos ns. paremmat ihmiset? kouluja käyneet ja yhteiskunnan helmet eivät osaa käyttäytyä miten he voisivat auttaa pieniä heikkoja lapsia?!
Kaikkitietävät tyhjäpäät, suuvaahdossa kertovat miten ja missä he ovat milloinkin olleet ja vaikuttaneet!
Minua kiusattiin ala-asteella ensimmäiset 4 vuotta, ja koko yläaste. Yläasteella tapahtuva kiusaaminen oli suoraan sanoen kolmevuotinen helvetti. En saanut olla rauhassa ennen tuntien alkua, en välitunnilla, enkä myöskään kaikilla tunneilla.
Tavarat vietiin monesti (samoin ulkovaatteet), penaali uitettiin vesihanan alla, tönittiin, huudettiin, käytiin käsiksi rintoihin ja huudettiin päin naamaa (ja selän takana) kuinka olen niin ruma,tyhmä ja lihava.
Yksi kauheimmista episodeista tapahtui erään opettajan tunnilla, jolla ei ollut munaa tulla väliin. Opettaja siis piti luokan etuosassa tuntia samalla kuin noin 5 luokan poikaa oli ahdistanut mut luokan takanurkkaan.
Vieläkin joskus ihmettelen, mistä se kipinä elämän jatkumiseen oikein löytyi. Kotona oli aika helvettiä samaan aikaan, kun yksinhuoltajaäitini sai ensimmäisen burn outinsa. Ei hänellä ollut aikaa ja voimia minusta huolehtia. Päin vastoin, kotona tapeltiin harva se päivä.
Vielä kun soppaan lisättiin 1 kpl humalaisen puoli”sukulaisen” tekemä seksuaalinen ahdistelu, niin voin sanoa, että olin aika lähellä romahtamispistettä.
Lukiossa onneksi helpotti, kun suurin osa kiusaajista lähti opiskelemaan muihin lukioihin /amikseen.
Ja miten tuo kokemus näkyy minussa, kolmekymppisessä naisessa? No, ulkonäöllisesti se teki sen, että kasvatin itselleni muurin -rasvasta. Eli ylipainoa, tunnesyömimistä on edelleen havaittavissa.
Pidän itseäni edelleen rumana. Suren sitä, kuinka en edes hääpäivänäni näyttänyt kauniilta 🙁 Mieheni, joka pitää minua jostain syystä kauniina, loukkaantui niin paljon kommentistani, etten ole voinut sitä sanoa enää ääneen.) Päivästä ja mielialasta riippuen ahdistaa enemmän tai vähemmän nähdä itsensä hääkuvassa joka on meillä esillä.
Lisäksi pidän edelleen itseäni tyhmänä, vaikka omassa työssäni olen vissiin pärjännyt ihan hyvin, ja olen kohtuullisen pidetty työntekjä.
Monta mielenkiintoista asiaa olen hyljännyt jo ajatuksen tasolla, koska ensimmäiset ajatukset ovat olleet: ”en voi, koska olen niin huono/ruma/tyhmä/läski” jne. Elämää on jäänyt elämättä, eikä siitäkään, mitä on elänyt, osaa oikein nauttia. Jonkinmoinen vaimennin on tunteiden välissä vielä. Toki parempaan suuntaan tässä on menty.
En luota ihmisiin. Uusia kavereita olen saanut työelämässä, mutta ihan lähelleni en ketään päästä. Olen jossain määrin katkeruuteen taipuvainen (äidilleni, kiusaajilleni, opettajilleni jotka kompensoi tätä kaikkea antamalla sitten parempia arvosanoja).
Se, että edes jossain määrin siedän itseäni on ollut pitkä prosessi. Aika persiilleen on siis mennyt koko alku-aikuiselämä noiden kokemusten takia.
Mutta, paljon on tullut elämään myös positiivistakin. Sekä yksin että ammattilaisten kanssa olen tullut pitkän tien tähän kohtaan, missä nyt olen. Tavallaan olen jollain tasoll myös ylpeä siitä, että olen selvinnyt.
Kiusaajilleni toivotan paskaa elämää ja huonoa tulevaisuutta. Sen verran katkeruutta löytyy.
Toivon todella, että ihmiset pysähtyisivät miettimään tätä kiusaamisasiaa ja uskaltaisivat myös puuttua siihen.
Toivotan kiusatuille paljon jaksamista!
12 vuotiaan tyttäreni luokalla on 2-4 vuotta vanhempia tummaihoisia maahanmuuttjapoikia. Vaaleiden suomalaistyttöjen sanallinen ja jopa fyysinen ahdistelu on yleistä. Tytärtäni on ahdisteltu ja nimitelty ”valko huora” ”pulu” ”suomihuora”….,yms. Vaikka, olemme ottaneet kouluun yhteyttä, se on ollut hyödytöntä, mitään ei voida tehdä, koska mitään pahempaa ei ole tapahtunut! Mitä pahempaa vielä pitäisi tapahtua-RAISKAUKSIAKO?
”Minua kiusattiin myös vasenkätisyyteni vuoksi ja siksi, että minulla ei ollut muotivaatteita. ”
On tärkeätä huomata, että myös köyhyydestä kiusataan!!!! Ei aina ole niin, että kiusatut ovat passiivisia uhreja.
” Kiusaaminen jatkui, vaikka opettajat saivat tietää asiasta. ”
Miksi tätä tapahtuu?
On täkeätä muistaa, että lapsi oppii kiusaamisen kotoaan…vanhemmat ovat esim. varasteleviä ja häiriintyneitä…on tunnettua, että työläisluokkaan kuuluvat aikuiset tehtaissa varastelevat työstä tavaraa. He eivät häpeä sitä, vaan ovat siitä ylpeitä!!!!!!!!!!
palakoot helvetissä kaikki kiusaaja kusipäät
Historia toistaa itseään: äitini, minä itse, sekä tyttäreni olemme kaikki (olleet) koulukiusattuja. Mikä ja miten tällaisen epämieluisan ”perinteen” saisi katkaistua!?
Varsinkin tytöt / naiset ovat olleet pahimpia kiusaajia meidän kaikkien kohdalla: meidän ei olisi saanut / saisi olla hyviä missään asiassa, meitä mitätöidään ja ivataan edelleenkin. Suurin syy lienee kateus?
joo, asumme vanhoillis lestaadiolaisella pohjanmaalla, itse kuulumme pieneen hellluntaiseurakuntaan, joten tytärtäni todella kiusattiin koulussa. koko ala aste ajan valtaväestöön kuuluvat lahkolaiset potki ja viimein huipentui potkuun joka osui päähän. nyt olemme sitten viranomaisten riepoteltavana ja lastani yritetään syyllistää vaikka hän on kiltti ja rauhan tahtoinen tyttö, ja vielä kiusaajiaan pidempi ja voimakkaampi. tyttäreni ei halua kostaa, eikä hän halua mitään pahaa kiusaajilleen. ymmärrän kyllä hyvin että lessut mielellään puoltaa omiaan ja syyllistää meidän pienen yh perheen, olishan paljon kalliimpaa ja työläämpää terapioida suurperhe joka kiusaamiseen syyllistyy, helppoa matikkaa eikö vaan. me nyt sitten ollaan kovassa pyörityksessä ja paljon näyttää olevan irtorahaa kunnalla ja valtiolla kun istunnot ja turhat tutkimukset vain jatkuu. päähän osuneen potkunkin oireet, näkövauriot ja jatkuva päänsärky, pahoinvointi ja huimaus viimein ovat loppuneet mutta istunnot ja syyttely jatkuvat. kukaan ei ole pyytänyt anteeksi. ja vielä toissa päivänä sain saliraalasta pienen ns. uhkauksella varustetun kirjeen jossa kehotettiin tutkimukseen joka on kaksipäiväinen kuulustelu yhteensä 6 tunnin mittaista kuulustelua kiusatulle lapselleni. missäköhän raja mahtaa kulkea? mitäköhän traumoja lapselle tulee tällaisesta viranomais toiminnasta? kiusaaja ei ilmeisesti ole saanut mitään muuta kuin vahingon ilon. pitänee vielä kehua itteeni, olen täys raitis koti ihminen, harrastan vain ns. kotoilua eli kaikkea kotiin liittyvää, käsitöitä, ruuanlaittoa ja remontointia lisäksi kuntoilen. joten mietin mitä vikaa koti oloissakaan mahtaa olla. ihmettelen tätä kaiken kaivelua ja sitäkin etten lukuisista pyynnöistä huolimatta ole saanut kaikkia epikriisejä tai sitten ne on lähetetty leikattuna! mikä mättää, mitä on tekeillä? eli ensin kiusataan lasta ja sitten koko perhettä, olis kiva tietää miksi. kun tiiän ettemme mitään pahaa ole kellekkään tehneet.
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous