Työ ja raha

Näin hyödynnät positiivista ajattelua työpaikalla – 10 vinkkiä

24.2.2015 Teksti: Anna.fi

Tuntuuko sinusta siltä, että positiivinen ajattelu on vain konsulttien puppupuhetta? Entä jos omaa ajatteluaan voi oikeasti muuttaa myönteisemmäksi? Pyysimme asiantuntijalta kymmenen tärppiä, joiden avulla voit treenata mieltäsi ja loistaa työpaikalla.

Tee töitä ilolla

Työpsykologian tohtori, valmentaja ja tietokirjailija Helena Åhmanin mukaan työelämän isot murrokset vaativat ihmisiltä joustavuutta ja positiivista ajattelua. Myönteisillä tunteilla on selvä yhteys suorituksiin: ilo edistää luovuutta. Kiinnostus auttaa oppimaan uutta ja kyky arvostaa muita ihmisiä helpottaa heidän ymmärtämistään. Kiitollisuuskin on tärkeää, koska kiitollinen ihminen haluaa antaa myönteisyyttä takaisin.

– Ajattelu ja tekeminen eivät ole täysin erillisiä asioita. Negatiivinen ajattelu voi olla yksi menestymisen ja onnellisuuden isoimmista esteistä.

Vaikka ei hilpeällä mielellä taikatemppuja tehdä.

– On totta, että pelkkä myönteisyys ei pelasta syrjäytynyttä eikä tuo menetettyä työpaikkaa takaisin, mutta se rauhoittaa ja tekee arjesta miellyttävämmän, auttaa näkemään uusia mahdollisuuksia, Åhman sanoo.

Näillä Åhmanin neuvoilla voit kehittää omaa mieltäsi.

1. Opi uusia tapoja

Miksi taas eilen korotit ääntäsi työkaverille? Oletko liian kireä? Mieti, onko sinulla jokin huono tapa. Aivot ovat rutiineja poimiva koneisto. Kun olet tunnistanut rutiinin, analysoi se itsellesi. Pohdi, mikä sinua palkitsee vanhassa tavassasi, ja mieti myös, mitä teit tai ajattelit ennen huonoa tapaasi. Opettele sen jälkeen uusi tapa, ensin tietoisesti. Pienikin muutos voi olla tärkeä. Päätä esimerkiksi, että tänään toivotat hississä ihmisille hyvää työpäivää. Toista sen jälkeen rutiini riittävän monta kertaa. Vähitellen siitä tulee tapa.

2. Tunnista ajattelutapasi

Mieti, miten ajattelet uutta haastetta. Keskitytkö kokonaisuuksiin vai yksityiskohtiin? Oletko rationaalinen vai ideahakuinen? Nopea vai hidas?

Hyödynnä tietoisesti erilaisia ajattelutapoja. Pohdi ensin, miltä asia näyttää faktojen valossa ja sitten, minkä tunteen se herättää. Tai kuvittele pahin mahdollinen lopputulos ja luo sen rinnalle myönteinen mahdollisuus. Panosta mahdollisuuteen. Yleensä ratkaisu on luultua myönteisempi.

3. Hyödynnä alitajuntaa

Vanha viisauden mukaan ennen tärkeää päätöstä kannattaa nukkua yön yli. Se on totta. Jos olet miettinyt jotain asiaa etkä pysty heti ratkaisemaan sitä, siirrä se syrjään. Kirjoita asia muistiin ja unohda se kokonaan.

Kun tutkit muistilappuasi myöhemmin, saatat huomata, että ongelma oli pienempi kuin luulit tai ehkä alitajuntasi on jo ratkaissut sen.

4. Ole läsnä

Harhailevatko ajatuksesi? Et ole ainoa. Kun vastedes keskustelet toisen ihmisen kanssa, keskity ajatustesi sijaan vain keskustelukumppaniisi. Kiinnitä huomiosi hänen sanoihinsa ja siihen, mitä hän viestii sillä, että jättää jotain sanomatta. Mitä hänen elekielensä kertoo? Tarkkaile, jaksatko kuunnella keskittyneesti silloinkin, kun olet eri mieltä.

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat sitä onnellisempia, mitä enemmän he ovat läsnä. Läsnäolevan ihmisen seurassa muutkin viihtyvät paremmin.

5. Kuuntele tarkkaan

Kuuntele erityisesti erimielisyystilanteissa toisen ihmisen perustelu huolellisesti. Esitä rauhallisesti lisäkysymyksiä eri näkökulmista ja yritä nähdä tilanne vastapuolen kannalta.

Anna toiselle ihmiselle mahdollisuus sulattaa mielipiteesi ja keskity vilpittömästi kuulemaan hänen kantansa. Pohtikaa asiaa aidosti yhdessä.

6. Kehitä kääntönopeutta

Tarkkaile, kuinka nopeasti käännät puheesi tai ajatuksesi mahdollisuuksiin. Ohitatko ikävät asiatturhan huolettomasti ja menetkö suoraan mukavuusalueelle? Vai jumitutko pohtimaan kielteistä vaihtoehtoa?

Jos ongelma pysyy, käännä ajatteluasi niin, että voit löytää haasteelle ratkaisun. Tai mieti vähintäänkin vaihtoehtoja.

Huono kohtelu ottaa päähän. Tunnista kielteinen tunne ja hyväksy se. Nimeä tunne ja anna itsellesi lupa kuunnella sitä hetki. Pelkästään tämä voi parantaa oloasi. Jos yrittää väkisin poistaa tunteen, se saattaa vahvistua.

Käännä tämän jälkeen huomio toisaalle. Käy kahvilla tai laske mielessäsi kymmeneen. Yritä asettua kärpäseksi kattoon ja miettiä, miltä tilanne näyttää ulkopuolisen silmin. Kokeile erilaista tulkintaa tilanteesta – ehkä ikävästi käyttäytynyt ihminen oli vain väsynyt.

8. Ole sopivasti oma itsesi

Jokaisella on oikeus tuntea itsensä hyväksytyksi sellaisena kuin on, mutta sosiaalinen käytös on aina myös työasia. Persoonallinen, herkkä ja räiskyvä saa olla, mutta huono käytös ei kuulu mihinkään temperamenttiin.

9. Iloa antamisesta

Antaminen tekee onnellisemmaksi kuin saaminen, ja uusien tutkimusten mukaan antamisen osaajat ovat myös sitoutuneempia työssään kuin ahneet haalijat. Johtajista menestyneimmät ovat antajajohtajia.

10. Älä mukaudu kaikkeen

Hyväksy realiteetit. On tilanteita, joissa et voi enää kerta kaikkiaan vaikuttaa asioihin – joskus on parempi ymmärtää lähteä kuin yrittää joustaa.

Teksti: Sanna Wirtavuori
Kuva: Colourbox

Anna 48/2013

Lue myös:

Työskentele tehokkaammin – 8 käytännön vinkkiä
Katri Manninen: Onni on vain yhden oivalluksen päässä
Tunnelukkotesti – Tee testi ja selvitä, millaiset lukot mieltäsi ohjaavat