Näin rentoutat itseksi hyväksi golfaajaksi – Lue huippuvalmentajan vinkit!

Golfkentällä ei pidä häiritä itseään eikä muita virheiden 
kyttäämisellä. Valmentaja ja suomalaisten huippupelaajien 
mentori Timo Rauhala neuvoo, millaisella asenteella 
pelaat paremmin. Samalla nautit pelistä enemmän.

Ota golf-kentällä iisimmin, pelaat paremmin

Opi irti kontrollista. Mene tunneille, käy rangella, harjoittele puttaamista, tee fysiikkaharjoituksia ja valmistaudu hyvin, mutta älä mieti ohjeita pelatessasi äläkä yritä miellyttää muita.

Näin neuvoo golfvalmentaja 
Timo Rauhala. Hän kuuntelee nykyisin muita vain lähinnä uteliaisuudesta. Muiden mielipiteet eivät vaikuta häneen, sillä miellyttäminen on hänestä kamala tauti.

– Huonoin mahdollinen tapa on ottaa golftunteja ja sen jälkeen pelatessa keskittyä vain virheiden korjaamiseen. Virheitä hiotaan harjoittelussa. Kun menet pelaamaan, pelaa. Rentoudu ja viihdy, Rauhala sanoo.

Tässä Timo Rauhalan vinkit rentoon – ja siten parempaan peliin.

1. Anna toisten pelata

Yleissivistykseen kuuluu, että pelikavereita ei saa häiritä. Jokainen ulkopuoliselta tullut neuvo ja pelin aikana jaettu ohje häiritsee peliä. Jos näet, että toinen epäonnistuu tai hermoilee, älä missään nimessä tee siitä numeroa. Jos hiljaisuus tuntuu kiusalliselta, voit yrittää kävellessä rentouttaa pelikaveria vaikka kertomalla hauskan jutun.

2. Älä mieti 
tulosta

Golffarin, kuten jokaisen urheilijan, pitää opetella tuntemaan itsensä ja omat vahvuutensa. Lajiosaaminen, fyysinen puoli ja henkiset taidot ovat kaikki yhtä tärkeitä. Kun jokin alue on sinulle vahvuus, käytä sitä hyväksesi.

Jokainen voi saada silloin tällöin onnistuneen lyönnin tai tehdä hyvän tuloksen. Se on hieno juttu, mutta se ei vielä tee pelaajasta huippua. Kentällä ei kannata miettiä tulosta, sillä se ei ole tärkeää. Pelistä voi nauttia, oli tulos mikä tahansa.

3. Muista 
leikkiä

Golf ei saa koskaan tuntua suorittamiselta eikä liian vakavalta. Kaikissa huippu-urheilijoissa on paljon yhteistä. He tuntuvat olevan hereillä, he ovat uteliaita, he leikkivät ja pelaavat. Mikko Ilonenkaan ei tee työtä, vaan nauttii golfista. Ja Teemu Selänne – hänen loistavaa ja positiivista asennettaan ei voi olla huomaamatta.

4. Älä 
valita

Ensimmäinen askel kohti oikeaa asennetta on, että myönnät olevasi etuoikeutettu. Golf on vapaaehtoista, ja sinähän rakastat lajia. Kävelet kauniilla kentällä, hengität raitista ilmaa ja opit uutta. Välillä peli sujuu loistavasti, välillä huonommin.

Varmaa on, että joka kierroksella tulee huonoja hetkiä. Älä tuskaile niitä, sillä ne kuuluvat lajiin. Huippupelaajat tajuavat, että golf ottaa ja antaa. Älä harmittele omia tai varsinkaan toisten epäonnistumisia. Jokainen valittaja pitäisi pistää kentän sivuun kasvamaan.

5. Älä 
selitä

Oma heikkouteni huonoina hetkinä on selittely. Päätin kerran pelata yhdeksän reikää kaverien kanssa ja kiusaus selittelyyn oli iso. Takana oli pitkä lentomatka ja tiivis viikko Masters-kisoissa, mutta päätin tsempata. Kertasin mielessäni Mikko Ilosen ohjetta: älä selitä. En puhunut jetlagista, en valitellut lyhyitä yöunia enkä Suomeen kasautuneita hommia. Kierros oli mukava, ja peli kulki lopulta aika hyvin.

6. Keskity 
hetkeen

On monia tapoja päästä vireeseen. Mieti, mikä on sinun tapasi aloittaa peli. Jollekin on tärkeää lyödä muutama pallo rangella tai harjoitella puttigreenillä, toinen mietiskelee, kolmas juo kupin kahvia klubilla.

Tulen itse usein paikalle kiireessä, mutta silti juttelen itselleni ja yritän löytää selkeän fyysisen tuntemuksen. Saatan esimerkiksi kuvitella onnistuneen lyönnin etukäteen.

7. Ei pitkiä 
rutiineja

Pienet rutiinit, kuten muutama syvä hengitys, voivat auttaa valmistautumisessa. Itse teen aina tietyt fyysiset venyttelyt etukäteen. Kilpailuaikana varmuutta antoi myös lippis, jota kosketin aina tietyllä tavalla. Myös kädessä oleva rannenauha täytyi kiristää ennen lyöntiä sopivaksi.

Sen sijaan pitkistä rutiineista on pelin kannalta vain haittaa. Ei pidä mennä pallon luo haahuilemaan ja sitten harmitella, että voi kuinka minä noin epäonnistuin. Lyönti rutiineineen kestää noin 20–24 sekuntia. Pallon luona paikallaan seisomisen maksimiaika on noin kuusi sekuntia. Sen jälkeen keskittyminen lipsahtaa jo analysoinnin puolelle, ja vaikeudet alkavat. Ripeys on valttia.

8. Tiedä, 
mitä teet

Useimmat naiset tietävät, että rytmi voittaa voiman. Tärkeintä on toimia pakotteettomasti ja paineettomasti. Ota tukeva mutta rento alkuasento ja huolellinen grippi ja keskity rytmiin.

Haluatko taantua vai kehittyä? Jos päätät kehittyä, aloita lyhyistä lyönneistä. Putit, chipit, lyhyemmät vedot – golfin oppiminen on niiden kautta huomattavasti mielenkiintoisempaa ja nopeampaa.

Tässäkin auttaa itsetuntemus. Henkinen puoli nojautuu lajiosaamiseen, ja lajiosaamisessa on apua hyvästä fysiikasta. Keskivartalon treenaaminen vahvistaa myös henkistä puolta.

9. Nauti, 
kun onnistut

Olet ehkä huomannut, että esimerkiksi Mikko Ilonen sanoo pelin jälkeen haastatteluissa, että hän on tyytyväinen ja vieläpä mainitsee, kuinka hyvin se ja se reikä meni. Penkkiurheilijaa saattaa jopa ärsyttää, kun hän ei perustele epäonnistumisiaan. Älä ärsyynny, vaan ota opiksesi. Jos haluat kehittyä, unohda epäonnistumiset.
Mieti pelin jälkeen, mitkä olivat hyvät lyöntisi ja oliko joku todellinen onnistuminen. Onnistumisilla kannattaa herkutella: se on askel kohti hyvää asennetta.

Teksti: Sanna Wirtavuori
Kuvat: Getty Images

Sanna Wirtavuori

Sanna WirtavuoriOlen Annan toimittaja ja kirjoitan mieluiten ihmisistä, elämässä viihtymisestä ja ihmisten välisistä suhteista. Parasta työssäni ovat kohtaamiset osaavien ja mukavien ihmisten kanssa.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *