Itsetuntemus 14.11.2017

Tuntuuko palaute pahalta? Näin rakentavaa kritiikkiä kannattaa ottaa vastaan

Teksti: Laura Koljonen Kuvat: iStock
Kritiikin rakentava vastaanottaminen ei ole niin helppoa kuin kuulostaa. Miten siis ottaa vastaan kriittinen palaute aikuismaisesti ja korjata käytöstään niin, että usko omiin kykyihin säilyy?

Sanotaan, että palaute on lahja. Sanonnalla viitataan kriittiseen palautteeseen, kritiikkiin. Valitettavasti vastaanottajan näkökulmasta kritiikki tuntuu usein lahjalta, joka ojennetaan väärällä hetkellä ja on jotakin sellaista, mitä ei tunne tarvitsevansa.

Kritiikki siis saattaa tuntua yllättävän pahalta, vaikka järjellä osaisikin ajatella, että totta kai kritiikkiä pitää antaa, jos siihen on syytä.

Kritiikin vastaanottamisessa voi kuitenkin kehittyä. Näin otat kritiikin vastaan rakentavasti. 

Älä syytä sitä, joka kritiikin antaa

Opettele kuuntelemaan kriittinen palaute ilman selityksiä. Palautteesta voi yksinkertaisesti kiittää ja kommentoida, että vastaisuudessa pyrit parantamaan käytöstäsi. Varmista, että ymmärrät, mitä käytöksessäsi kritisoidaan. Jos et ymmärrä krittiikkiä, pyydä sen antajaa tarkentamaan ja kertomaan vaikka muutama esimerkki. Se, että palautetta antaa kollega tai esimies, josta et pidä, ei muuta asiaa. Rakentavaan kritiikin vastaanottoon ei myöskään kuulu hyökkääminen toista vastaan luettelemalla hänen huonot tapansa tai virheensä. 

Pohdi palautetta ja pyydä muilta apua

Tosiasia on, että emme aina kykene tarkkailemaan toimintaamme lintuperspektiivistä. Saatamme toistaa tiettyä käyttäytymiskaavaa tai toimintapoja vain siksi, että ne ovat meille tuttuja – ja ah, niin turvallisia. Toinen näkee käytöksemme ulkopuolelta ja kommentoi sitä. Hyvä kriittinen palaute kiinnittyy käyttäytymiseemme, ei koskaan persoonaamme. Jos sinulle kommentoidaan, että kokouksissa jyräät helposti muiden mielipiteet etkä suostu joustamaan piiruakaan, oma mieli voi helposti lähteä pyörittämään loukkaantunutta ajatuskelaa, jossa sinua syytetään maailmankaikkeuden pahimmaksi päällepäsmäriksi. Älä anna ajatustesi häiriköidä. Sen sijaan kysy vaikka kollegoiltasi, näkevätkö he asian samalla tavalla ja onko heillä vinkkejä siihen, miten voisit parantaa tapasi. Muista, että ihmiset rakastavat auttaa muita. Voit saada todella hyviä vinkkejä. Tällaisella toimintatavalla et myöskään vedä yllesi marttyyrin viittaa, vaan osoitat, että olet halukas toimimaan paremmin.

Mieti, miksi kritiikki tuntuu niin pahalta

Jos kriittinen palaute jää päähän pyörimään ja tuntuu, ettet siitä pääse yli, yksi keino on kirjoittaa saatu kritiikki paperille. Mitä sinulle sanottiin? Kirjoita sen jälkeen, mitä tunteita asia sinussa herättää. Voit huomata, että tunteesi liittyvät aivan eri asiaan kuin annettuun kritiikkiin. Usein meillä on tapana ylitulkita muiden sanomisia ja nähdä sanojen takana merkityksiä ja motiiveja. Ne eivät välttämättä pidä paikkaansa.

Ajattele hyötyjä

Mieti esimerkiksi tilannetta, jossa työsuorituksesi ovat jatkuvasti myöhässä ja esimiehesi huomauttaa siitä. Jatkuva myöhästely voi tietenkin kertoa suuresta työmäärästä, mutta joskus se on seurausta vääränlaisista työstekentelytavoista. Kun joku huomauttaa asiasta, ei se kivalta tunnu. Voisitko kuitenkin muuttaa työskentelytapojasi? Mitä menetät? Kokeile edes kuukauden verran. Pyydä vaikka kollegaltasi apua ja toimi hänen ohjeittensa mukaan. Kuukauden kuluttua voit arvioida, paraniko prosessi. Jos parani, on aivan aiheellista todeta, että kritiikki oli lahja: korjasit virheesi ja opit uutta.

Lähteet: lifehacker.com, hyvejohtajuus.fi, kaleva.fi

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi