Hyvinvointi

Selätä pimeys!

Teksti: Anna.fi

Tässä sitä nyt ollaan – pimeässä ja kylmässä. Valitettavasti syksy ja talvi ovat muutakin kuin värikkäitä puista pudonneita lehtiä, joita on kiva talloa – ja muutakin kuin lumen peittämä maisema ja vuoden ensimmäinen pulkkamäki.

Selätä pimeys!

Todellisuus on, että asumme maassa, jossa on lohduttoman pimeää koko syksyn ja talven ja vielä puolet keväästäkin. Kuinka siitä taas selviäisi? Jos oma mielikuvituksesi osoittaa jo tyhjiin ammennetun merkkejä, tämä on sinulle. Yhteensä kuusi eri-ikäistä ja eri elämäntilanteissa olevaa naista jakoivat omat, hyviksi havaitsemansa konstit selvitä pimeästä ajasta.

Nuku tarpeeksi

”Näin opintojen loppuvaiheilla, kun kurssit eivät enää paina, pitkät ja pimeät päivät kuluvat nopeammin kun muistaa nukkua pitkään – äärimmäisen pitkään. Kun herää vasta iltapäivän puolella, päivä on jo melkein ohi, eikä synkkyyttä edes ehdi ajatella. Toisaalta, jos heräisi aikaisemmin, saattaisi ehkä nähdä sen pienen vilauksen auringosta. Nämä ovat näitä vaikeita valintakysymyksiä”, kertoo 24-vuotias Anna.

”Yritän myös muistaa kuinka hienoa talviaika oli lapsena. Sitähän lähti kuumeisenakin pihalle tekemään lumilinnoja ja syömään pihapiirin poikien kanssa kilpaa lunta. Pimeys oli jännittävää, eikä koskaan synkkää ja ikävää. Lapsen mieli auttaa talven synkimpinä aikoina”, Anna miettii.

Vaihda maisemaa

Maiseman vaihtaminen käväisee melkein kaikilla mielessä.

”Yleensä olen pyrkinyt muuttamaan pois syksyisin. Yhteen aikaan teinkin näin, suunnilleen kahden vuoden välein. Maan ei tarvitse varsinaisesti olla lämmin, kunhan se on muualla. Saksa, Ranska, Jenkit, mikä vaan”, kertoo Ani, 33.

Ani pyrkii katkaisemaan pimeimmän vuodenajan säästämällä kesälomiaan niin, että voi tehdä kaksi etelänmatkaa: marras- ja tammikuussa.

”Lääkärillä käyntikään ei ole synti. Itse en ole käynyt, kun pelkään että ne vaan lykkää mielialalääkkeet, ja se ei välttämättä ole järkevä tapa pitkällä tähtäimellä, mutta jos joku tarjoaa terapiaa, niin siitä vaan, ei se ole häpeä”, Ani pohtii.

Pukeudu rokkimimmiksi

Arja, 44, on hionut talveaan varten valmiin konseptin.

”Selätän pimeyden kirpparilta hankitulla auringonvalolampulla, kynttilöillä, takalla, musiikilla, ajattelemalla joulua, astangajoogaamalla, lenkkeilemällä, jos aurinko vähänkin paistaa, syömällä jumalattomasti kaikkea makeaa, jossa on mahdollisimman paljon hiilihydraatteja ja taas toisaalta kromia tabletteina estämään hiilihydraattihimoa, pukeutumalla rokkimimmiksi ja rakastamalla itseäni vieläkin enemmän”, hän listaa.

Pimeyttä vastaan taistelemiseen ei loppujen lopuksi tarvita kuin vähän kekseliäisyyttä. Ja on hyvä pitää mielessä sekin, että onhan täällä jo satoja vuosia joku asunut vuodesta toiseen. Se on siis mahdollista, eli toivosta ei saa luopua. Kevät tulee joka kevät.

Löydä omat pelastajasi

Koska ”konstit on monet”, ne on selkeintä esittää listan muodossa. Valitse omaan elämänmenoosi sopivimmat!

1. Etelänmatkasta haaveilu, vaikka sinne ei talviloman aikana välttämättä pääsisikään. Marraskuussa saa kyllä aika hyviä äkkilähtöjä.

2. Beroccan ja muiden vitamiinien aktiivikäyttö

3. Sisätyöntekijä: jos vain suinkin voit, käy keskellä päivää edes pienellä kävelyllä. Nipistä lounastunnistasi 5 min ja käpöstele korttelin ympäri. Saat nähdä valoa edes hetken joka päivä (muutoinkin kuin ehkä ikkunasta).

4. Tympeänä iltana laita ihanimmat kesävalokuvasi tietokoneen ruudulle pyörimään. Vajoa muisteluihin ja usko pois: tuollaista on taas kohta.

5. Käy kylpylässä. Muovipalmut ja trooppinen lämpö auttavat synkeyteen edes hetkeksi. Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä etelässä, mutta tällaiseen hemmotteluhetkeen venyy jo aika moni

6. Ole viikonloppuna ulkona kaikki se kaksi tuntia, mitä valoisaa aikaa riittää.

7. Osta kirkasvalolamppu

8. Masennuslääkkeet, jos mikään muu ei auta

9. Shoppailu, syöminen, maaninen liikuntaharrastus, mikä vaan mikä vapauttaa endorfiineja

10. Antautuminen kaamosmasennukselle: tulee se kevät sittenkin vaikka talven viettäisi käpertyneenä sohvannurkkaan

11. Palkitse itsesi jokaisesta urhoollisesti jaksamastasi kuukaudesta, viikosta, jopa päivästä. Palkinto voi olla hyvinkin pieni, mutta mieluinen.

12. Jos tuntuu, ettei oikeasti jaksa, esim. töissä, niin pitää olla itselleen armollinen…mennä keskellä päivää leffaan, hemmotella itseään loistoaterialla, mikä sattuu lystättämään

13. Bailaa. Järjestä kunnon juhlat, johon pitää pukeutua. Jos vihollista ei voi voittaa, siihen pitää liittyä, eli juhlia kaamosta ja pimeyttä.

14. Mökillä on kiva käydä kaamosaikaan, laittaa tuli takkaan, kääriytyä huopaan ja villasukkiin ja lukea hyvää kirjaa.

15. Anna välillä itsellesi lupa olla yrmy. Ei aina tarvitse olla mukava.

16. Vielä kerran: unta pitää saada enemmän kuin normaalisti. Nukkumalla aikakin menee nopeammin…ja pian on taas kevät!

Teksti: Emma Suominen

 

X