Hyvinvointi

Sokeriton ruokavalio – Miksi sokeria tulisi välttää?

25.6.2013 Teksti: Anna.fi

Sokerittomalla ruokavaliolla on lukuisia terveysvaikutuksia, kuten unenlaadun ja mielialan paraneminen. Olo on tasaisesti energinen koko päivän, eikä päänsärky vaivaa.

Sokeriton ruokavalio – Miksi sokeria tulisi välttää?

Sokeriton ruokavalio kuulostaa helpolta. Jos herkuttelee limulla ja karkeilla vain silloin tällöin, se on melkein siinä. Vai onko?

Sokeri on hiilihydraatti. Hiilihydraatit nostavat verensokeria, ja insuliini varastoi osan sokereista lihaksiin ja maksaan poltettavaksi. Ylimääräinen sokeri varastoituu kehoomme rasvaksi. Kun sokeria nauttii liikaa, insuliinin tuotanto heikentyy ja entistä suurempi osa sokerista muuttuu rasvaksi. Tämä voi johtaa ylipainoon ja lopulta jopa diabetekseen.

Soekriton ruokavalio – Miksi sokeria tulisi välttää?

Sokerikoukku

Sokeriset välipalat ja namit aiheuttavat energiatasossa piikin, jonka jälkeen olo on uupunut ja ankea. Keho tarvitsee tällöin uuden energia-annoksen nopeammin, mikä johtaa sokerikoukkuun ja syöpöttelykierteeseen. Kun jätät sokerin syömisen vähemmälle, makeanhimo häipyy ja olosi kohentuu huomattavasti jo parissa viikossa. Ylipäätään hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta ehkäisee insuliiniaineenvaihdunnan häiriöitä ja hillitsee näläntunnetta.

Aikuisen ihmisen päivittäisestä energiansaannista enintään kymmenen prosenttia saisi tulla sokerista. Todellisuudessa sokerin määrä pysyy harvoin näin vähäisenä. Keskivertosuomalainen syö jopa kolme kiloa sokeria kuukaudessa. Suosi sokeroimattomia vaihtoehtoja ja tuotteita, joiden hiilihydraattipitoisuus koostuu hyvistä, hitaasti pilkkoutuvista hiilareista.

Tuoteselosteet avuksi

Yllättävän monen päivittäisen elintarvikkeen tuoteselosteesta löytyy sokeria. Opettele lukemaan tuoteselosteita oikein. Selosteessa ilmoitettu ”hiilihydraatit, joista sokereita” -merkintä sisältää tuotteen kaiken sokerin, myös lisätyn sokerin. Aineosaluettelosta selviää tarkemmin, miten sokereita on  käytetty. Jos tuote sisältää korkeintaan 0,5 milligrammaa sokeria sataa grammaa tuotetta kohden, voidaan se merkitä sokerittomaksi. Tuoteselosteessa on merkintä, jos tuotteeseen ei ole valmistusvaiheessa lisätty sokeria. Se voi kuitenkin sisältää luontaista sokeria, joka merkitään myös erikseen.

Sokerikoukusta on vaikea pyristellä irti, mutta vastineeksi olo parantuu päivä päivältä. Herkuista ja sokeripitoisista ruoista ei tarvitse luopua kokonaan, vaan pienikin muutos ruokavaliossa on muutos parempaan.Tärkeintä on tiedostaa, mitä suuhunsa laittaa, ja mitä fyysisiä ja henkisiä seurauksia siellä on.

Kaipaatko apua sokerinkäytön arviointiin?

Leipätiedotuksen sokeritesti laskee, montako sokeripalaa syöt päivän aikana ja PT Liikkuja Ravitsemusvalmennuksen yksinkertaisessa sokeritestissä voit katsoa, moniko väittämä pitää paikkansa sinun kohdallasi – mitä useampi, sitä luultavammin sinun tulee vähentää sokerin käyttöä.

Teksti: Jasmin Isberg

Lue myös

Suosittelemme