Hyvinvointi

Voimalauseet muuttuvat todeksi

Teksti: Anna.fi

Voimalauseet auttavat meitä näkemään asiat haluamallamme tavalla. Tee sellainen myös itsellesi ja tunne, miten nujerrat mielen eteesi rakentamat esteet.

nainen kirjoittaa kirjaan

Taas yksi kiireinen päivä takana. Työpaikalla ihmiset tarkkailevat toisiaan. Kuinka meidän mahtaa käydä? Saako joku lähteä? Kotona teini-ikäinen kiukuttelee, ja illalla pitäisi vielä käydä kurkkaamassa, miten lonkkaleikkauksesta toipuva iäkäs äiti pärjää yksin.

Miten selviän tästä kaikesta? Kun viimein on nukkumaanmenon aika, muistelen vanhaa voimalausettani: ”Kaikki on hyvin. Asioilla on tapana järjestyä.” Sanon sen muutaman kerran ääneen lempeästi ja vakuuttavasti. Nukun yöni hyvin.

Päivällä toistan samaa, kun paniikki meinaa iskeä. Taas helpottaa.

Kouluttaja ja kirjailija Anja Kulovesi on tukeutunut elämänsä varrella useita kertoja voimalauseisiin. Välillä ne ovat olleet ahkerassa käytössä, välillä unohtuneet lähes kokonaan. Erityisen rakkaiksi ne tulivat 90-luvun alussa, kun Anja eli suurta muutosten aikaa.

‒ Olin työskennellyt parikymmentä vuotta samassa työpaikassa. Olin tyytyväinen palkkaani ja työ oli antoisaa. Vähitellen aloin ajatella, että haluan jotakin muuta. Mielessä kypsyi päätös ryhtyä yrittäjäksi, mutta pelotti, miten yksinhuoltajana pärjäisin taloudellisesti.

Anja osti eräällä työmatkallaan Lontoosta Shakti Gawainin kirjan, jossa puhuttiin voimalauseista eli affirmaatioista. Se innosti häntä tekemään omia voimalauseita. Myöhemmin Anja kokosi niistä kokonaisen korttipakan.

Anja kiinnitti autonsa kojelautaan lempilauseensa: ”Juuri tänään minulla on kaikki mitä tarvitsen”. Sitä hän toisteli ääneen, kun pelko alkoi punnertaa pintaan. Muita tärkeitä lauseita tuohon aikaan olivat: ”Saan toteuttaa elämäntehtävääni parhaalla mahdollisella tavalla”, ”Olen valmis luopumaan rajoittavista uskomuksista” tai ”Saan nauttia elämän runsaudesta”.

‒ Tarvitsin jotakin, jolla sain sisäisen kriitikkoni muuttumaan myötämieliseksi sille, että muutos yleensä on mahdollista ja että uskallan tehdä sen. Aloin luottaa selviytymiseeni. Eihän se tietenkään pelkästään voimalauseiden ansiota ollut, mutta ne olivat merkittäviä prosessissa.

Myönteistä vakuuttelua hyödyntävä kasvatustieteen maisteri ja jaksamisvalmentaja Sinka Viisala sanoo, että myönteiset ja luottamukseen perustuvat ajatukset tuottavat hyvinvointia, terveyttä, iloa ja levollisuutta, kielteiset ja pelkoon perustuvat stressiä, pahoinvointia ja tyytymättömyyttä.

‒ Siksi on enemmän kuin viisasta ajatella, mitä ajattelee. Ihmisen suurimpana voimana pidetään ajatuksen voimaa. Ajatus on energiaa ja voimme itse vaikuttaa energian laatuun valitsemalla, mitä ajattelemme.

Joidenkin tutkimusten mukaan mielessämme vilistää 50 000‒70 000 ajatusta päivässä. Niistä yli 95 prosenttia toistaa vanhaa ja usein sävyltään epäileväistä levyä: ”Tämä ei onnistu, tästä ei tule yhtään mitään.” ”Jotain kamalaa varmaan tapahtuu.” ”En kyllä saa tätä työtä valmiiksi.” ”En varmasti pysty lopettamaan ylensyömistä.”

‒ Jokaista ajatustamme seuraa salamannopeasti tunne, ja tunne puolestaan vaikuttaa energeettisesti ja hormonaalisesti meihin monin tavoin. Siksi ajatuksella on voima sairastuttaa, mutta myös parantaa meidät hämmästyttävällä tavalla. Vahvistuslausevalmennuksessa on kyse sisäisen puheen muuttamisesta kielteisestä myönteiseen, matkasta pelosta luottamukseen.

Sinka Viisala kertoo amerikkalaisesta Morris Goodmanista, joka vammautui pahoin lento-onnettomuudessa. Lääkärit eivät antaneet hänelle toivoa paranemisesta, mutta Goodman vahvisti sitkeästi itseään myönteisin ajatuksin ja visualisoi kuukausien ajan tilanteen, missä hän pystyi taas kävelemään. Näin myös tapahtui. Nykyään Goodman kiertää luennoimassa paranemisestaan ympäri maailmaa. Hänen tarinansa on esitelty The Secret -kirjassa ja -elokuvassa.

Moni pitää itseään myönteisenä ihmisenä, mutta ajattelutottumusten avoin arviointi voi paljastaa oman skeptisen asenteen. Vuosikausia voimme raahata mukanamme itsestämme uskomuksia, jotka eivät pidä paikkaansa. Uskomus ”En osaa piirtää”, ”Olen matemaattisesti lahjaton” tai ”Olen mahdottoman kömpelö” voikin olla vain jonkun opettajan tai vanhemman ihmisen mielipide tai hätäinen arvio.

On täysin mahdollista korvata aikansa palvelleet ja omaa hyvinvointia rajoittavat uskomukset myönteisillä kuvilla ja lauseilla. ”Minä osaan/pystyn/ehdin/uskallan.” ”Olen riittävän hyvä ihminen.” ”Näen itseni raittiina.” ”Olen vapaa ja riippumaton!” ”Ehdin tehdä kaiken oleellisen.”

Voimalauseiden käyttö ei ole mikään hokkuspokkusjuttu: jos mekaanisesti vain toistat lauseita mielessäsi ja odotat, että toivelista toteutuu, niin on hyvin todennäköistä, että elämä jatkuu entiseen tahtiin.

‒ Pelkkä tyhjä hokeminen ei riitä. Mukana pitää olla visio uudesta. Kun sanot tavoitteesi ääneen ja toistat tai kirjoitat sen, se on teko, joka lisää toivoa. Myös tunne muuttuu: huomio on siirtynyt siitä, mitä et pysty tekemään siihen, mitä haluat tapahtuvan, Anja Kulovesi sanoo.

Aloitat innolla liikkumisen tai painonpudotuksen, mutta viikon päästä luovutat? Jokin harrastus vetää puoleensa, mutta et jaksakaan enää muutaman käynnin jälkeen mennä? Olet tyytymätön, mutta et tiedä, mitä tekisit?

Saatat sanoa ”Olisi kiva olla hoikempi ennen kesää” tai ”Etten halua enää tupakoida.”  Entä jos sanot: ”Ravitsen kehoani kaikella sillä, mitä se tarvitsee” tai ”Pääsen tupakoinnista ja olen terveempi”. Huomaatko eron? Jälkimmäisissä olet ottanut itse vastuun siitä, että pyrit toteuttamaan asian.

Voimalauseet ovat tahdonvoiman vahvistamista ja oman toiveen selkiyttämistä. Ne auttavat keskittymään riittävän kauan tavoitteeseen, jota kohti haluat mennä ja jonka haluat saavuttaa.

Psykologi Tony Dunderfelt sanoo, että voimalauseiden tarkoitus on luoda psyykellemme mielikuva ja tunne onnistumisesta, sisäisestä rauhasta ja luottamuksesta. Voimme opettaa psyykemme syvimpiä kerroksia näkemään asiat sellaisina kuin haluamme niiden olevan. Kysymys on positiivisesta itsesuggestiosta, jota urheiluvalmennuksessakin käytetään.

Tyyneyden säilyttäminen kiireen keskellä tai vaativien ihmissuhteiden puristuksessa voi olla hankalaa. Silti kriiseissä ja tiukoissa neuvottelutilanteissa on tärkeää, että pysyt sisäisesti rauhallisena. Silloin pystyt tekemään järkevämpiä päätöksiä kuin kiireisenä ja ahdistuneena.

Tony Dunderfelt kehottaa ottamaan voimalauseet avuksi. Ne voivat pelastaa tunnemyrskyltä ja auttaa rauhoittumaan. ”Asioilla on tapana järjestyä”, ”Se mikä ei tapa, vahvistaa” tai ”Eteenpäin, sanoi mummo lumihangessa” voivat olla tarpeellisia silloin, kun pinna alkaa kiristyä.

Anja Kulovesi palasi voimalauseiden pariin kehitettyään yrittäjänä kiireen kesytykseen oman konseptin. Hän tehosti oppejaan pakalla voimalauseita. Hänen omia lempilauseitaan olivat ”Mieleni ja kehoni ovat rauhalliset” tai ”Vien päätökseen sen, minkä aloitan”.

‒ Kun pysähdyin, hengitin syvään ja sanoin voimalauseeni, pystyin keskittymään paremmin. Minulla oli monta rautaa tulessa, jolloin saattoi iskeä paniikki tai siirryin liian nopeasti tehtävästä toiseen.

Voimaannuttavat lauseet toimivat myös henkisen kasvun välineinä. Ne avaavat maailmoja ja opettavat syviä totuuksia.

‒ Kun olen vuosien varrella lukenut viisaiden ajattelijoiden kirjoja, olen poiminut niistä itselleni merkityksellisiä lauseita ja kirjoittanut heidän ajatuksiaan minä-muotoon, ikään kuin osaisin sen asian. Kokeilkaa!, Anja Kulovesi kehottaa.

Pohdinnan voit aloittaa vaikka näistä: ”Sisälläni on jo kaikki tieto” ja ”Hallitsen omaa mieltäni toimiessani nyt hetkessä”. Mitä enemmän aisteja liität voimalauseeseesi, sitä vahvemman tunteen saat, että olet oikealla tiellä ja luotat itseesi.

Toista voimalausettasi ääneen. Kirjoita se paperille, käytä värejä ja kiinnitä jääkaapin oveen tai pidä mukanasi rahapussissasi. Voit rakentaa voimalauseista ja kuvista kollaasin tai tehdä kortin.

‒ Mutta älä yksilöi aarrekarttaa liiaksi. Liitä siihen tunnelmakuvia, jotka liittyvät terveyteen, ihmissuhteisiin, työhön tai talouteen sekä väljiä lauseita kuten ”Parhaaseen mahdolliseen parhaalla mahdollisella”. Näin et rajaa niitä mahdollisuuksia pois, joiden olemassaolosta et vielä edes tiedä, Anja Kulovesi opastaa.

Lisää tehoa saat, kun kuvittelet visiosi jo toteutuneeksi ja nautit mielikuvasta, jossa teet juuri sitä, mitä olet halunnut.

Erityisen otollinen hetki affirmoida on rentoutuneessa, meditatiivisessa tilassa, esimerkiksi juuri ennen nukahtamista tai heti herättyä. Illan lopuksi totea, miten ”Kaikki on hyvin” ja ”Kiitos tästä päivästä”. Uuden päivän otat vastaan ”Tänä päivänä onnistun” tai ”Tästä tulee hyvä päivä”.

‒ Kiitollisuuden viljely lisää voimalauseiden tehoa, Sinka Viisala korostaa.

Kokeile myös NLP:stä tuttua ankkurointia, jonka idea on, että keho muistaa. Kun olet löytänyt tai rakentanut jonkun omaan elämääsi sopivan voimalauseen, toista sitä useaan kertaan ja kosketa samalla esimerkiksi rannettasi tai etusormeasi. Näin siirrät myönteisen tunteen kehosi tiettyyn paikkaan. Tiukassa tilanteessa riittää, että kosketat rannettasi tai sormeasi, ja pääset samaan tunnelmaan.

Voit ankkuroida voimalauseesi myös musiikkiin, kuvaan tai paikkaan, esimerkiksi lempituoliisi kodissasi. Aina kun istut siihen, rauhoitut tai inspiroidut sen mukaan, minkä myönteisen vakuuttelun salaisuuden se kätkee uumeniinsa.

Lue lisää: Tony Dunderfelt: Konttorikemiaa, Kauppakamari 2012; Joseph Murphy: Alitajuntasi voima; Louise L. Hay: Muuta ajatuksiasi, muutat elämäsi; Michael Losier: Vetovoiman salaisuus; Rhonda Byrne: the Secret, salaisuus; www.suninnovations.fi ja http://jaksamisenavaimet.nettisivu.org

Teksti: Merja Perttula

X