Julkkikset

Elokuvaohjaaja Selma Vilhunen on oppinut urallaan sinnikkyyttä: ”On oltava valmis ottamaan vastaan sekin, ettei menesty”

Palkittu elokuvaohjaaja Selma Vilhunen rakastui elokuvantekoon lukiossa, eikä muita ammattivaihtoehtoja sen jälkeen ollut. Sinnikkyyttä on tarvittu monessa vaiheessa, kuten nyt koronakriisin aikaan.

Teksti:
Piia Sainio
Kuvat:
Liisa Valonen

Selma Vilhunen perusti oman tuotantoyhtiön kolmekymppisenä.

Palkittu elokuvaohjaaja Selma Vilhunen rakastui elokuvantekoon lukiossa, eikä muita ammattivaihtoehtoja sen jälkeen ollut. Sinnikkyyttä on tarvittu monessa vaiheessa, kuten nyt koronakriisin aikaan.

Sisällä suorastaan kupli kaikenlaista, mutta sopivaa ilmaisumuotoa teini-ikäinen Selma Vilhunen vasta haeskeli. Hän harrasti valokuvausta, ja vaihto-oppilasvuonna Yhdysvaltojen Virginiassa hän löysi kirjoittamisen. Suomeen palattuaan Selma meni mukaan lukion videokerhoon ja sai videokameran käteensä.

– Se oli rakastuminen. Sen jälkeen ei ollut muita vaihtoehtoja. Sillä tiellä olen edelleen.

Elokuvan kieli tuntui omalta kieleltä. Nykyään 44-vuotias Selma Vilhunen on Suomen arvostetuimpia elokuvaohjaajia ja Oscar-akatemian jäsen.

– Ajattelen elokuvaa niin, että se on musiikin muoto. Hahmotan sen rytminä ja tunnelmina. Minusta tuntuu, että käsittelen liikkuvaa kuvaa samalla tavalla kuin säveltäjä käsittelee äänellistä materiaalia.

”Saan tehdä töitä seurassa, jossa uskallan olla villi”

Kolmikymppisenä Selma perusti tuotantoyhtiön, Tuffi Filmsin, yhdessä kollegojen kanssa. Alusta saakka tavoitteena oli toimia kansainvälisesti. Firmassa ei tulisi olemaan niin sanottuja B-luokan projekteja. Oli kyseessä sitten lyhyt dokumentti tai pitkä draama, sille pyrittäisiin löytämään mahdollisimman suuri yleisö.

Ensimmäinen Tuffi Filmsiltä valmistunut elokuva oli käänteentekevä: Pitääkö mun kaikki hoitaa? pääsi kisaamaan parhaan lyhytelokuvan Oscarista vuonna 2014. Sen jälkeen tekemiseen löytyi uudenlaista energiaa ja ovet alalla raottuivat. Oli helpompi päästä kertomaan omista ideoista rahoittajille.

Nykyään Tuffi Filmsissä on viisi osakasta, Selman lisäksi Kirsikka Saari, Venla Hellstedt sekä Jenni ja Elli Toivoniemi. Samanhenkisten kollegojen muodostama työyhteisö on voimavara.

– En osaa edes kuvitella, keiden muiden kanssa olisin tehnyt vaikkapa keppihevoselokuvan Hobbyhorse Revolution. Saan tehdä töitä seurassa, jossa uskallan olla villi, hervotonkin.

Pandemian aikana Selman työt ovat olleet siinä vaiheessa, etteivät rajoitukset ole niitä keskeyttäneet. Hän on valmistellut uutta elokuvaansa, rakkausdraamaa, jonka kuvaukset alkavat loppusyksystä. Samalla hän on tehnyt ennakkovalmisteluita toiseen elokuvaan, joka pohjautuu Tommi Kinnusen romaaniin Ei kertonut katuvansa. Kuvaamaan päästään parin vuoden sisällä.

Uralla pitkäjänteisyys ja sinnikkyys on ollut tarpeen.

– Ei pidä lannistua, kun tulee turpaan. On oltava valmis ottamaan vastaan sekin, ettei menesty.

Toisaalta Selmasta tuntuu, ettei hänellä ole ollut vaihtoehtoja. Joskus huonoina hetkinä hän on saattanut siunailla sitä, miksei lukenut vaikka lääkäriksi.

– Syvällä sisimmässä tiedän, että tätä minä nyt teen. Olen aina ollut kauhean onnellinen tästä ammatista. Minulla on kutsumus ja tietty varmuus ja ilo omasta tekemisestäni.

Selma Vilhunen
Selma Vilhunen on suunnannäyttäjä alallaan. Hänen kauttaan elokuvakentän kirjo on laajentunut. Esikuvikseen hän mainitsee muun muassa Madonnan. – Nuoruudessani Madonna tarjosi näkymän siihen, miten olla voimakas ja rikkoa rajoja.

Selma Vilhunen: ”Jos kulttuurin rahoitusta ei saada kestävälle pohjalle, taidetta tekevät vain varakkaat”

Tänä keväänä Selma on joutunut painimaan työn merkityksellisyyden kanssa tavanomaista enemmän. Tapahtuma-alaa on rajoitettu tiukemmin kuin vaikkapa ravintola-alaa ja tulevina vuosina kulttuurialalle ollaan kohdentamassa uusia leikkauksia.

– Yhteiskunnan taholta on tullut viesti, että meidän taiteilijoiden työtä ei kaivata. Uskon kuitenkin siihen, että tämä on vaihe, josta mennään eteenpäin. Taide itsessään on osa ihmisyyttä, joten rahoitusratkaisut löytävät kyllä muotonsa, Selma sanoo.

– Jos kulttuurin rahoitusta ei saada kestävälle pohjalle, vaarana on, että menemme ajassa taaksepäin. Silloin taidetta tekevät vain, jotka tulevat varakkaista lähtökohdista.

Selmalle taiteen tekemisen lähtökohta on kyseenalaistaminen.

– Minua kiinnostavat tilanteet, joissa on jotain nyrjähtänyttä. Kun huomaan, että joku tekee jotain ennakko-oletusteni vastaista, käyttäytyy toisin kuin koskaan aiemmin, teen välittömästi merkinnän kovalevylleni.

Aikojen saatossa noiden mieleen painuneiden merkintöjen pohjalta syntyy sitten muistiinpanoja puhelimeen ja niiden pohjalta vähitellen kokonaisia kohtauksia, kokonaisiin uusiin elokuviin.

Juttu on julkaistu lyhyempänä versiona Annassa 22/2021.

X