Muoti

Mallinukke vaikuttaa ja varsinkin se, onko sillä päätä – muotitiedottomat alkavat käyttäytyä toisin kuin muut

Mallinukkeja on käytetty niin kauan kuin on ollut näyteikkunoita. Kokenut somistaja ja visualisti kertoo nykytrendeistä vaateliikkeiden esillepanossa.

Teksti:
Susanna Sarimaa
Kuvat:
iStock

Mallinukke on niin perinteinen samaistuttaja, että ammattilainen ei usko sen korvaantuvan muulla teknologialla lähitulevaisuudessa.

Mallinukkeja on käytetty niin kauan kuin on ollut näyteikkunoita. Kokenut somistaja ja visualisti kertoo nykytrendeistä vaateliikkeiden esillepanossa.

Mallinukke herättelee kaupan näyteikkunassa asiakkaan mielenkiinnon vaatteeseen. Millainen on tehtävänsä hyvin suorittava nukke?

Tutkimuksen (2016) mukaan muotia vähemmän seuraavat ostavat vaatteita, jotka on puettu mallinukelle, jolla on pää. Muodin edelläkävijät taas ostavat mieluummin vaatteita päättömiltä mallinukeilta. Lisäksi muodin asiantuntijat kiinnostuvat asusteista todennäköisemmin, jos nukke on päätön.

­– Edelläkävijöillä on kenties enemmän visuaalista silmää ja mielikuvitus harjaantuneempi. He eivät tarvitse päätä. Ilman päätä he myös ehkä pystyvät paremmin visualisoimaan oman päänsä nukkeen ja itsensä vaatteisiin, kokenut somistaja ja visualisti Susanne Koskiniemi-Kosunen pohtii.

Koskiniemi-Kosunen toimii second hand -kauppa UFF:n markkinoinnin ja sisällöntuotannon asiantuntijana.

Samaisen tutkimuksen johtopäätös on, että mallinukke ylipäätään edistää myyntiä. Nettiostoksilla ei ollut ostoinnon kannalta väliä, oliko vaate päättömällä nukella vai päällä varustetulla.

Mallinuket ovat muuttuneet pelkistetymmiksi

Trendi mallinukeissa kulkee yksinkertaistavaan suuntaan. Ennen nukeilla oli ripsiä myöten ihmistä jäljitteleviä asioita, mutta toisin on nykyään. Myöskään mallinukkejen ihonväreissä ei pyritä realismiin, Koskiniemi-Kosunen kertoo.

– Meilläkin UFF:lla voi olla vaikka mustia tai vitivalkoisia nukkeja. Ne eivät ole samalla tavalla realistisia enää kuin ennen.

Käytettyjen vaatteiden liikkeen näyteikkunassa näkyy toki myös vanhempia nukkeja, koska niitä saadaan paljon lahjoitettuna, ja vaatteiden tapaan nukeissa pyritään kierrättämään. Mutta kun ostetaan uusi mallinukke, se eivät ole autenttisesti ihmisen näköinen vaan abstraktimpi.

Pää puhuttelee suurta ostajakuntaa.

– Me kuitenkin mielellämme otamme edelleen nuken, jolla on pää, vaikka nukella ei kasvoja olisikaan.

Koskiniemi-Kosunen kertoo somistaja-aikoinaan pitäneensä mallinukeista pään kera, koska nukelle sai helposti hatun, peruukin tai huivin.

– Tykkäsin rakentaa koko illuusion hiuksia myöten. Nykyään suosisin kuitenkin pelkistetympää.

Itse pukemiseen vaikuttaa sääsesongin lisäksi juhlasesonki. Ne antavat osviittaa, kuinka lämpimästi tai juhlavasti nukka saa vaatetta ylleen.

– Yleisesti trendikkäitä ja houkuttelevia vaatteita puetaan nukeille. Jos ei ole ketjuliike kyseessä, somistaja saa vapaammat kädet houkuttelevampien vaatteiden valinnassa.

Korvataanko mallinukke jatkossa uusilla keksinnöillä?

Tulevaisuudessa somistaminen saattaa muuttua huomattavastakin siitä, mitä se on nykyään – tosin mallinuket ovat pitäneet pintansa todella kauan.

– Se on mielenkiintoista, että niitä on käytetty niin kauan kuin on ollut näyteikkunoita.

Susanne Koskiniemi-Kosunen epäilee, että jatkossa näyteikkunoissa alkaa yhä enemmän näkyä suuria kuvia ja mallinuket ovat pelkistetymmin edessä. Myös hologrammit saattavat esitellä vaatteita, vaikka siihen hän näkeekin olevan vielä matkaa.

Nyt jo kuitenkin joissakin paikoissa vaatteita esitellään videon avulla, ja jatkossa niitä voi kenties myös virtuaalisesti sovitella. Ehkä tulevaisuuden näyteikkunoissa on digitaalinen näyttö tai painike, jonka kautta asiakas voisi myös saada tietoa tuotteista.

– On kiinnostavaa nähdä, mihin suuntaan somistaminen menee. Mallinukke on helppo tapa toteuttaa esittely, jos on vain jokin ikkunatila saatavilla. Se on myös samaistuttavin tapa esitellä vaatteet ihmiselle. Perinne on vahva.

X