Tältä Marimekon Unikko näytti 1964, 2004 – ja tältä 2024: nyt on isoa
Marimekon Unikko lienee kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kuosi. Ensi vuonna klassikko täyttää 60 vuotta. Näin se teki kaksi paluutaan.
Marimekon Unikko lienee kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kuosi. Ensi vuonna klassikko täyttää 60 vuotta. Näin se teki kaksi paluutaan.
Rakastettu Marimekon Unikko täyttää ensi vuonna 60 vuotta. Tekstiilisuunnittelija Maija Isolan luomaa kuosia on painettu vuodesta 1964. Tänä päivänä Unikko on yksi kansainvälisesti tunnetuimmista suomalaisista design-klassikoista.
60 vuoden pituisen historiansa aikana Unikot ovat koristaneet lukuisia eri tuotteita: astioita, kodin tekstiilejä, vaatteita, asusteita, kenkiä ynnä muuta. Arkistokuvat näyttävät, miten kukkakuosi on muuttunut vuosikymmenten saatossa.
Lue myös: Maailman johtava muotilehti toivoisi Kate Middletonin pukeutuvan Marimekkoon
Tällainen kuosi oli ennen – ja tältä Unikot näyttävät nyt!
Unikko ensimmäisen kerran kankaissa – kukan suosio 1960- ja 1970-luvuilla
Ensimmäinen unikkoaalto alkoi 1960-luvun puolivälissä ja jatkui 1970-luvulle saakka. Markkinoille tullessaan kangas tarjosikin jotain uutta: väriä ja suoralinjaisuutta, jota ei ollut aikaisemmin nähty perinteisissä kukkakuoseissa.
Oma onnenpotkunsa oli sekin, että kuosi päätyi Marimekon kankaisiin. Unikko tehtiin, vaikka yrityksen toimitusjohtaja Armi Ratia ei halunnut.
Johtaja oli nimittäin tiukasti linjannut, että yrityksen mallistossa ei olisi kukkakuoseja. Maija Isola suunnitteli Unikko-kankaan tästä huolimatta – naisten välit eivät olleet kaikkein mutkattomimmat.
Unikon uudistus: kuosi saa päivitetyn ilmeen
Kirsti Paakkanen palautti kuosin takaisin Marimekon mallistoon 1990-luvulla. Tuolloin kuosia alkoi näkyä kankaiden lisäksi esimerkiksi vaatteissa ja asusteissa. Valikoimaan tulivat myös Unikko-mukit.
Kuosin päivityksestä ja ajanmukaistamisesta vastasi Maija Isolan tytär, suunnittelija Kristina Isola. Hän täydensi kuosisarjaa muun muassa Mini-Unikoilla ja neutraalimmalla väripaletilla.
Unikot 2020-luvulla: Marimekko vie klassikkokukan vahvasti takaisin juurilleen
Vaikka Unikko on ollut yhtäjaksoisessa tuotannossa pian 60 vuotta, se on suosiohuippujensa väleissä painunut taka-alalle. Klassikkokuosi yllätti 2020-luvulla kolmannella tulemisellaan.
Vaikka moni edellisten Unikko-aaltojen aikalainen ei halua pukea samaa kuosia kuin lakanoissaan, uusi sukupolvi otti sen omakseen sukupuoleen katsomatta. Yksittäiset suuret Unikot ovat koristaneet leimallisesti etenkin nuorten aikuisten t-paitojen ja hupparien rintamuksia.
Unikon juhlavuotena 2024 Unikot ovat suorastaan jättimäisiä ja ottavat neuvoa 1960-luvun alkuperäisestä värimaailmasta.
Vuoden 2024 Unikot esiteltiin Marimekon kesämalliston näytöksessä Kööpenhaminan muotiviikoilla. Malliston teemoina ovat rohkeat värit ja kuosit sekä naisellinen minimalismi ja arkinen käytännöllisyys.
Lähteet: Maija Isola -elokuva (2021), Helsingin Sanomat, Kotiliesi, Marimekko, Turun Sanomat
Kommentit
Jo on tuokin rappeutunut iän myötä.
Kommentit
Jo on tuokin rappeutunut iän myötä.
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous