Kesän trendilaji suppailu on tehokasta liikuntaa – Sup-laudalla oppii jokainen tasapainoilemaan
Kesän trendilaji suppailu on tehokasta liikuntaa – Sup-laudalla oppii jokainen tasapainoilemaan

Suppailu on hauskaa, tehokasta ja yllättävän helppoa. Näillä neuvoilla opit tekniikan ja löydät itsellesi sopivat välineet.

Suppailu

Suppailu eli Stand Up Paddle Boarding rantautui Suomeen kymmenisen vuotta sitten. Viime vuosina se on yleistynyt hurjasti ja nyt lautavuokraamoja ja SUP-kouluja löytyy useista kaupungeista.

Laji sopii kaikille. Ainoa vaatimus on välttävä uimataito, joka tarkoittaa, että suppaajan täytyy pysyä pinnalla.

SUP-kausi alkaa heti, kun jäät ovat lähteneet ja kestää niin pitkään kuin vedet pysyvät sulina.

– Viime vuonna kausi kesti esimerkiksi täällä Pohjanmaalla maaliskuun alusta marraskuun alkuun asti, kertoo SUP-lautoja maahantuova Kalajoella asuva Jarno Rautio.

Raution mukaan lajia voi verrata perinteiseen murtomaahiihtoon: kuka tahansa oppii sen ja liike kuormittaa keskivartaloa.

– Aloittelijalla voivat kipeytyä myös kädet, mutta kun tekniikan oppii, kädet eivät juuri rasitu, Rautio kertoo.

Kulutukseltaan rento melominen vastaa reipasta kävelyä. Rivakka matkasuppailu puolestaan vastaa juoksua.

Lue, mikä liikuntalaji sopii sinulle

Miten aloittaa suppailu?

Rautio neuvoo aloittamaan helpossa ja turvallisessa vesistössä, jossa veteen meno käy vaivattomasti ja jossa ei ole muuta vesiliikennettä. Ennen lautakauppaan lähtöä kannattaa tutustua erilaisiin lautoihin vuokraamoissa. Vuokraamojen henkilökunta myös neuvoo laudan käytössä.

Tasapainoaan epäilevän on hyvä aloittaa polviseisonnassa. SUP-lauta ei kaadu, mutta jos oma tasapaino horjuu, laudalta voi tippua. Kelluntaliivien käyttö onkin suositeltavaa, jos uimataito ei ole kovin hyvä.

Vinkit aloittajalle

1. Kiinnitä karkuremmi eli leash jalkaasi. Ilman sitä ei saa koskaan lähteä melomaan. Asetu laudan keskiosaan ja lähde liikkeelle polvillaan. Nouse ylös, kun olet saanut lautaan vauhtia; tällöin lauta kulkee tasaisemmin ja seisomaan nousu käy helpommin.

2. Melo aaltoja vasten. Älä anna laineiden tulla sivusta tai perästä, sillä silloin tasapainoilu on haastavampaa.

3. Kun tulet rantaan, laskeudu taas polvillesi. Rantavedessä laudan peräevä saattaa osua pohjaan tai kiveen, jolloin äkkipysähdyksestä johtuen meloja voi menettää tasapainonsa. Matalassa rantavedessä sillä voi olla huonot seuraukset.

4. Kaatumista ei tule pelätä, sen sijaan on tärkeää oppia oikea tapa kaatua. Sitä tulisikin harjoitella jo ensimmäisellä suppailukerralla. Melo riittävän syvälle ja harjoittele kaatumista meritähti-asennossa, eli jalat ja kädet levällään vartalon sivuilla. Tällöin et uppoa veden alle, vaan jäät kellumaan veden pinnalle, jolloin vaara itsesi kolhimiseen minimoituu.

5. Ota retkille mukaan juotavaa. Kylminä kuukausina kannattaa varautua kuivapuvulla ja märkäpuvun tossuilla tai muilla vedenpitävillä kengillä.

Lue lisää suppailun hyödyistä

Kuinka sup-laudalla melotaan oikein?

Tartu melan päähän kahvaotteella. Ota alemmalla kädellä normaali puristusote melan varresta. Kuljeta melaa lähellä laudan reunaa. Melan lavan tulisi olla kokonaan vedessä. Kurota melalla kohti laudan keulaa niin kauas kuin yletät ja laske lapa veteen. Nosta lapa vedestä juuri nilkkasi takaa: pidempi veto ei tuota juuri eteenpäin vievää voimaa, vaan ainoastaan kuluttaa voimiasi. 

Pidä alempi käsi suorana, ylempi käsi toimii vipuvartena. Kuvittele, että siirrät itsesi ja lautasi melan eteen, ei toisin päin. Näin et kuluta käsiesi voimia heti loppuun, vaan annat keskivartalon tehdä työn.

Pyri melomaan useampi veto yhdeltä puolelta ennen kuin vaihdat melontapuolta. Etenkin tyynessä vedessä saat lautaan näin nopeasti vauhtia ja lauta alkaa liukua yhä paremmin. Tuulisella säällä melontarytmi vaihtuu tuulen ja aaltojen mukaan.

SUP-laudalla kääntymiseen on useampi eri vaihtoehto. Helpoin tapa kääntää lauta on huovata melalla laudan takaosan puolelta eteenpäin, jolloin lauta kääntyy hitaasti mutta varmasti. Myös melominen puoliympyrän muotoisesti laudan sivulla keulasta taaksepäin kääntää laudan.

Nopeimmin käännät laudan pivot-käännöksellä: astu toisella jalalla kauas laudan takaosaan, jolloin asetat painon laudan evän päälle. Asetu sivuttain laudan menosuuntaan nähden. Laudan keula nousee asennon myötä ilmaan. Nyt vain melot siltä puolen, jonne olet kääntynyt, ja lauta lähtee kääntymään vauhdilla, pienellä kääntösäteellä. Voit asettaa painoasi reilusti melan päälle meloessasi, sillä veden vastus antaa sinulle hyvän tuen.

Suppailu

Teksti: Elisa Hurtig
Kuvat: Colourbox

Millaiset varusteet suppailija tarvitsee?

  • Melan tulisi olla aina noin 20 senttiä pidempi kuin meloja. Nykyisin useimpia melamalleja on saatavana säädettävinä, jolloin sama mela sopii monelle erikokoiselle käyttäjälle. Hyvä mela maksaa 100–200 e.
  • Hyvät laudat maksavat 700–1500 euroa. Lautoja on kahta eri päätyyppiä: ilmatäytteisiä ja kiinteitä. Ilmatäytteinen lauta sopii sellaiselle, joka haluaa pieneen tilaan menevän laudan. Ilmatäytteisen laudan voi nimittäin rullata kantoreppuun ja kuljettaa vaikka auton takakontissa. Ilmatäytteinen lauta kestää hyvin säilytettynä vuosia.
  • Kova lauta on ikuinen, mutta sen kuljetusta varten tarvitsee autoon kattotelineet ja säilytykseen isomman varastotilan.
  • Ilmatäytteistä lautaa ei saa rullata märkänä säilytyslaukkuun. Ennen talviteloille laittamista täytyy tarkistaa, että laudassa ei ole likaa. Säilytyksessä lika voi pinttyä kiinni ja silloin lauta liukuu vedessä huonommin. Lautaa ei saa kuitenkaan pestä painepesurilla, sillä paine tuhoaa sen.

Testissä suppailu: Tehokasta kalorien kulutusta

Aurinko paistaa toukokuisena aamuna, mutta Töölönlahti hohkaa kylmyyttä. Sup-vuokraamo Hakuna matatan henkilökunta kuitenkin vakuuttaa, että sää on mitä mainioin suppaukselle.

Pari vuotta lajia ihmeteltyäni päätän kokeilla sitä. Nurmikoilla olevat laudat näyttävät vakailta, mutta kylmä vesi ei houkuttele. Vuokraamon toinen omistaja Noora Laitinen rauhoittelee, että kukaan ei ole tippunut, vaikka jokainen sitä kysyy.

Vesi on korkealla, joten lähtökoroke on veden pinnan alapuolella. Ei muuta kuin jalat hyiseen veteen ja sitä kautta laudalle. Tuuli on nostanut laineita, joten melomme alkumatkan polvillamme. Olemme meloneet vasta vartin, kun reidet alkavat täristä, sillä aallokosta johtuen tasapainoa täytyy hakea koko ajan.

Lähdimme liikkeelle laudoilla, jotka on tarkoitettu pidemmän matkan melojille. Ne ovat kapeita, mutta nopeita. Tuulen vuoksi hyvää melontarytmiä on vaikea löytää, kunnes tajuan, että minun ei tarvitse meloa kuin toiselta puolelta. Tuuli pitää huolen toisesta puolesta.

Hakaniemen puolella on tyyntä ja nousemme seisomaan: mela poikittain laudalle ja yksi jalka kerrallaan ylös. Hui. Tuntuma on kuitenkin parempi kuin polvillaan. Pian alkaa jalkapohjissa tuntua, kun pienet jalkapohjanlihakset pääsevät töihin.

Säästä johtuen olen pukeutunut kevyttoppatakkiin, mutta nopeasti huomaan, että se on liikaa. Meloessa tulee lämmin.

Olin ajatellut suppailun olevan kevyttä melanheiluttelua ja nautiskelua, mutta ainakin pienessä tuulessa se on aivan oikeaa urheilua. Uskon myös, että taitojen kohotessa ja vauhdin kasvaessa hiki tulee myös tyynellä kelillä – myös ilman toppatakkia.

Elisa Hurtig

Elisa Hurtig

Olen Helsingissä asuva Annan ja Kaksplussan toimittaja. Vapaalla olen intohimoinen liikkuja ja sokerinatsi, joka syö kirjan suojissa salaa lakritsaa.

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *