Hyvinvointi 1.3.2015

Liika veden juonti voi johtaa vesimyrkytykseen – Nämä oireet paljastavat lipitätkö liikaa vettä

Teksti: Anna.fi

Liika veden juonti saattaa todellisuudessa olla syy oireisiin, joita yrität helpottaa juomalla vettä eli päänsärkyyn ja heikotukseen. Vesimyrkytys voi olla jopa hengenvaarallista.

Liika veden juonti voi johtaa vesimyrkykseen

Meitä kehotetaan juomaan vähintään kaksi litraa puhdasta vettä päivittäin. Ohjetta toistelevat niin ravitsemusgurut, personal trainerit kuin lääkäritkin. Liika veden juominen voi kuitenkin olla yhtä suuri terveysriski kuin kuivuminen. Vesimyrkytyksenä tunnettu hypotranemia on hengenvaarallinen tila, joka voi johtaa kuolemaan.

Veteen voi koukuttua fyysisesti samaan tapaan kuin kahviin ja energiajuomiin. Brittiläiset asiantuntijat ovatkin alkaneet puhua vesiholismista.

Liika vedenjuonti muuttaa aivoja

Pitkään jatkunut liiallinen vedenjuonti muuttaa aivokemiaa vaarallisella tavalla, brittiläinen verisuonikirurgiaan ja sisäeritykseen erikoistunut professori Mark Whiteley on esittänyt. Vedestä tulee alkoholin stimulantti, jota aivot oppivat vaatimaan yhä enemmän ja enemmän.

Vedenjuonnin vaaroihin havahduttiin Suomessa keväällä 2012, kun kuudesluokkalainen tyttö kuoli vesimyrkytykseen. Kuolemaan johtaneen vedenjuonnin taustalla oli ilmeisesti vesipokeri, jossa häviäjä joutuu juomaan lasillisen vettä.

Vesimyrkytyksen eli hyponatremian aiheuttamat kuolemantapaukset ovat harvinaisia. Myrkytyksen riski kasvaa, jos ihmisellä on munuaisten toimintahäiriö. Myös epilepsialääkkeet, monet masennuslääkkeet ja solunsalpaajat voivat voimistaa liian vedenjuonnin haittavaikutuksia. Runsas vedenjuonti aiheuttaa kuitenkin useita vaarattomampia mutta häiritseviä oireita.

Oireina hikeä, jomotusta ja unettomia öitä

Lievä vesimyrkytys eli hyponatremia oireilee usein pahoinvointina ja päänsärkynä. Keho menettää suoloja, kun elimistöön kertyy liikaa vettä. Whitelyn mukaan hyponatremia turvottaa kehon soluja, myös aivosoluja. Turvotus taas aiheuttaa pääkipua.

Yksi liian vedenjuonnin aiheuttama ikävä sivuoire on voimakas hikoilu. Whiteley kertoo tavanneensa potilaita, jotka ovat toivoneet hikirauhasleikkausta. Yletön hikoilu on kuitenkin asettunut yksinkertaisella muutoksella: juomalla vähemmän vettä.

Runsas vedenjuonti illalla voi häiritä unta. Normaalisti aivot tuottavat yöllä ADH-hormonia, joka vaikuttaa virtsaamisentarpeeseen. Virtsaamisentarve vähentyy unen aikana. 2–3 vesilasillista illalla voi häiritä ADH-hormonin toimintaa. Heräät vessahätään pikkutunneilla, ja nukahtaminen voi olla vaikeaa.

Heräilijän kannattaa vähentää iltajuomista. Vedestä voi nauttia, mutta ulkoisesti. Kevyesti kuivattava, lämmin kylpy valmistaa hormonitoimintaa yöhön. Kylpy myös rentouttaa, mikä auttaa nukkumaan paremmin.

Keskustele aiheesta

Kuinka paljon voi juoda turvallisesti?

Useimmat terveyslähteet väittävät, että terve ihminen voi juoda jopa 5–10 litraa vettä päivässä ilman vesimyrkytyksen riskiä. Brittilääkärit ovat alkaneet kritisoida ohjetta voimakkaasti. Maan kansallisten terveyssuositusten mukaan 1,6 litraa vettä päivässä riittää. Määrään lasketaan mukaan myös ruoasta saatu neste, kahvi ja tee. Runsaampaan vedenjuontiin on tarvetta, jos esimerkiksi urheilee kuumalla säällä.

Munuaissairauksiin perehtynyt brittiprofessori David Wheeler sanoo, ettei riittävään nesteytykseen tarvita vettä välttämättä lainkaan. Maidon kalsium ja sokeroimattomien mehujen vitamiinit voivat täydentää ruokavaliota paremmin kuin pelkkä vesi. Kuivattava alkoholi ja hiilihapotetut sokerilimsat kannattaa kuitenkin karsia minimiin.

Lue lisää kevytlimujen vaaroista

Kun mietit, onko kehosi tarpeeksi nesteytetty, tarkista virtsasi väri. Terve virtsa on vaaleankeltaista ja aamulla tummempaa. Jos virtsa on lähes väritöntä, älä tartu vesipulloon. Juuri se voi olla orastavan päänsärkysi syy.

Lue lisää:

Voiko vettä juoda liikaa?

Lähteet: dailymail.com, terveyskirjasto.fi

Teksti: Janica Brander
Kuva: Colourbox

Kommentit (16)

Itsellä totuus oli, että olin ilman runsaampaa juomista aina turvoksissa. Kengät ei enää iltapäivällä mahtuneet kunnolla jalkaan. Nyt juodessani noin 2,5 – 3 litraa vettä päivässä ei turvotuksia ole. Voiko yksilöiden osalta olla aina joku ”arvo”? Voisiko vsin katsoa yksilön tarvetta eikä aina yleistää….




0



1

Mulla oli selvää päänsärkyä, koska join kesällä liikaa vettä. Vedin sitten kerran Karita Tuomolat, eli pökräsin salilla juotuani liikaa ja hikoiltuani juoksumatolla. Kaveri vei ensiapuun ja sanoivat, että kuumanakin päivänä pärjää maks. 3 litralla vettää, ja pitää ehdottomasti muistaa syödä, ja nestettä saa myös siitä ruoasta.




0



1

Tämä on taas tätä asioiden mustavalkoistamista. Terve järkihänkin sen jo sanoo, että vesi on paras ”janojuoma” ja sitä voi huoletta juoda päivän aikana vaikka se kolme litraa. Ärsyttää tällaiset kun yritetään tehdä jostain asioista väkisin ongelma.




0



1

Olenkin ajatellu tätä jo pitkään ,kun välillä en ehtinyt juomaan niin paljon ja olo olikin parempi. Yöllä herään n.4 kertaa pissalle ja päätä jomottaa aika usein. Vuosia olen liiotellut ja siitä on huomautettukin. Ja juuri niin se on,kun kokoajan kirjotetaan juomisen terveydestä ei omat aivot sitten sano ,että mulla on parempi olo ihan 1-1,5 litraa päivässä. Syön hedelmiä ja salaattia joista saan myös nestettä.




0



1

Olenkin ajatellu tätä jo pitkään ,kun välillä en ehtinyt juomaan niin paljon ja olo olikin parempi. Yöllä herään n.4 kertaa pissalle ja päätä jomottaa aika usein. Vuosia olen liiotellut ja siitä on huomautettukin. Ja juuri niin se on,kun kokoajan kirjotetaan juomisen terveydestä ei omat aivot sitten sano ,että mulla on parempi olo ihan 1-1,5 litraa päivässä. Syön hedelmiä ja salaattia joista saan myös nestettä.




0



0

Olenkin ajatellu tätä jo pitkään ,kun välillä en ehtinyt juomaan niin paljon ja olo olikin parempi. Yöllä herään n.4 kertaa pissalle ja päätä jomottaa aika usein. Vuosia olen liiotellut ja siitä on huomautettukin. Ja juuri niin se on,kun kokoajan kirjotetaan juomisen terveydestä ei omat aivot sitten sano ,että mulla on parempi olo ihan 1-1,5 litraa päivässä. Syön hedelmiä ja salaattia joista saan myös nestettä.




0



0

Olenkin ajatellu tätä jo pitkään ,kun välillä en ehtinyt juomaan niin paljon ja olo olikin parempi. Yöllä herään n.4 kertaa pissalle ja päätä jomottaa aika usein. Vuosia olen liiotellut ja siitä on huomautettukin. Ja juuri niin se on,kun kokoajan kirjotetaan juomisen terveydestä ei omat aivot sitten sano ,että mulla on parempi olo ihan 1-1,5 litraa päivässä. Syön hedelmiä ja salaattia joista saan myös nestettä.




0



0

Olenkin ajatellu tätä jo pitkään ,kun välillä en ehtinyt juomaan niin paljon ja olo olikin parempi. Yöllä herään n.4 kertaa pissalle ja päätä jomottaa aika usein. Vuosia olen liiotellut ja siitä on huomautettukin. Ja juuri niin se on,kun kokoajan kirjotetaan juomisen terveydestä ei omat aivot sitten sano ,että mulla on parempi olo ihan 1-1,5 litraa päivässä. Syön hedelmiä ja salaattia joista saan myös nestettä.




0



0

Tuossa edellä joku sanoi turvonneensa jos ei juo kovasti vettä. Mulla taas neste juuri pöhöttää kehoa, jos juon sitä liikaa. Kuukautisten aikana kertyy nestettä, sormukset kinnaa ja tulee silmäpussit. Ja siis pitäähän sitä vettä juoda, mutta etenkin kesällä on älytöntä juoda vaan kauheasti ja syödä tosi kevyesti. Suolat huuhtoutuu pois ja nestettä tulee esim. mansikasta ja ananaksets aälyttömästi.




0



0

Kiitos tarkkaavaisuudesta! Termi on tosiaan hyponatremia, nyt korjattu tekstiin.




0



0

Hyvä teksti, kiitos.

Rivillä 3 on kuitenkin vielä: ”Vesimyrkytyksenä tunnettu hypotranemia on hengenvaarallinen tila, joka voi johtaa kuolemaan.” Artikkelin lopusta se lie korjattu 🙂




0



0

Kyllä mielenkiintoinen artikkeli, ite yrittänyt ettiä tietoa pitkäänkin liiasta juomisesta kun itellä tuntuis olevan koko ajan janoa ehkä jo tavantakaa ja vettä menee helposti viisikin litraa päivässä ja koko ajan saa kusella juosta. Frenditkin jo maininneet ainakin kusella ramppaamisesta. Ja energia loppu usein jomotusta ja yölläki saa ainaki sen 4 kertaa nousta kuselle. Mikäköhän mahtais olla se oikea määrä vettä? Vaikeata on..




0



0

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi