Itsetuntemus

Tiesitkö, miten valtava voima hyvillä ajatuksilla on? 5 keinoa, joiden avulla ruokit hyvää elämässäsi

Jokainen voi itse päättää, millaisella asenteella haluaa elämäänsä elää: myönteisellä vai kielteisellä. Emme voi aina vaikuttaa siihen, mitä elämä tuo tullessaan, mutta voimme valita, miten siihen suhtaudumme.
8.10.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Sen sijaan että ajattelisit, mitä elämä antaa sinulle, ajattele, mitä itse olet valmis antamaan elämälle. Näin kehottaa vuorovaikutuskouluttaja ja perheterapeutti Pekka Hämäläinen uudessa kirjassaan Eräänä aamuna heräät onnellisena – Hyvien ajatusten vastustamaton voima.

Hämäläisen mukaan jokaisella ihmisellä on mahdollisuus onneen. Yksi onnellisuuden mahdollistajista on oma ajattelumme ja se, että ihminen valitsee elämäänsä kohtaan myönteisen asenteen.

Kyse ei ole siitä, että ikävät asiat, murheet ja vastoinkäymiset torjuttaisiin tai kiellettäisiin, sillä myös ne kuuluvat elämään. Myönteisen ajattelun valitseminen tarkoittaa sitä, uhrautumisen sijaan ihminen pystyy tarttumaan toimeen, etsimään ratkaisuja ongelmiinsa ja kantamaan vastuuta omasta elämästään, mikä voi tarkoittaa myös avun hakemista.

Hämäläinen uskoo hyvän ja onnellisen elämän seuraavan, jos ihminen laittaa itsensä likoon ja näkee vaivaa elämänsä eteen. Se voi edellyttää tietoista päätöstä ja omien ajattelutapojensa muuttamista.

Poimimme Hämäläisen kirjasta viisi ajatusta, joihin sitoutumalla ruokit hyvää elämässäsi.

1. Päätä, ettet jumiudu menneisyyden kokemuksiin

On helppo ratkaisu tyytyä kohtaloonsa, uhriutua ja ajatella, että on kirottu huonoon onneen. Kasvun, oppimisen ja kehityksen asenne on kuitenkin hedelmällisempi vaihtoehto, vaikka se voi tietää epämukavuusalueella olemista ja vanhoista uskomuksista luopumista.

Päätä, että haluat elää nykyisyydessä, et menneessä. Vaikeita kokemuksia saa surra, mutta niistä on myös tärkeä oppia päästämään irti. Vain näin ihminen voi saada elämäänsä uutta sisältöä, uusia maailmoja ja paljon onnellisia päiviä.

2. Päätä suhtautua muihin ihmisiin lämpimästi

Haluatko levittää ympärillesi valoa vai pimeyttä? Se, miten kohtelet muita, on itsestäsi kiinni.

Voit valita, että suhtaudut muihin ihmisiin lämpimästi, kunnioittavasti ja ystävällisesti. Kun hyväksyt muut ihmiset etkä pidä heitä uhkana, he myös todennäköisemmin hyväksyvät sinut. Hyvä lisää hyvyyttä.

3. Päätä tehdä hyvää itsellesi

Jos uskot, ettei onni kuulu sinulle, mielesi mustuu ja itsetuntosi heikkenee. Päätä, että oma elämäsi on arvokas aarre, josta kannattaa pitää huolta.

Ala puhua hyväksyvästi itsellesi. Sinussa on varmasti monia piirteitä, joista muut sinussa tykkäävät. Mikset siis itsekin tykkäisi? Pidä huolta myös fyysisestä kunnostasi: terveet elämäntavat auttavat sinua tuntemaan olosi hyväksi. Muista myös, ettei elämän kuulu olla pelkkää suorittamista ja työntekoa. Tee asioita, joista tulet hyvälle tuulelle ja joista nautit.

4. Päätä, että puhut enemmän myönteisesti kuin kielteisesti

Negatiivinen lisää negatiivisuutta, positiivinen positiivisuutta. Pahan puhuminen muista myrkyttää ilmapiiriä tehokkaasti ja valittaminen voi tappaa ilon.

Päätä kiinnittää elämässäsi huomiota hyviin asioihin ja levitä ympärillesi myönteisyyttä. Epäkohtien huomaaminen on tärkeää, mutta niitä märehtimällä asiat eivät etene. Käytä valittamisen sijaan energiaasi konkreettisiin tekoihin: toteuta muutos, jos se vain on mahdollista.

5. Päätä olla kiitollinen elämästäsi

Moni on perinyt negatiivisen ajattelun jo lapsuudenkodistaan ja tottunut siihen, että onni kätketään eikä siitä puhuta. Siksi voi olla helpompi turvautua valittamiseen kuin levittää ympärilleen kiitollisuutta.

Jokaisessa päivässä on varmasti jotain kiittämisen arvoista. Päätä, että haluat suhtautua elämääsi kiitollisesti ja osoittaa kiitollisuutta myös ympärilläsi oleville ihmisille. Pienikin kiitos voi pelastaa jonkun ihmisen päivän.

Lähde: Pekka Hämäläinen: Eräänä aamuna heräät onnellisena – Hyvien ajatusten vastustamaton voima (Minerva 2017).

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *