Hyvinvointi

Kuukautiskivut kuriin luonnollisesti

Teksti: Anna.fi

Kuukautisiin liittyvät kivut ovat monelle naiselle tuttu vaiva. Jos apteekin hyllyn apu ei houkuta, käännä katse keittiön hyllyyn.

Kuukautiskivut kuriin

Naisen kuukautiskierto heittelee hormoneja laidasta laitaan, ja se voi aiheuttaa monenlaisia oireita. Kuukautisten aikana tyypillinen kiusa on alavatsan kramppaava kipu, mutta kuukautisiin voi liittyä päänsärkyä, ripulia, ilmavaivoja ja pahoinvointia. Kuukautiskipu voi myös säteillä muuallekin alavartaloon, selkään ja reisiin. Yksilöllinen vaihtelu oireissa on suurta, ja onneksi kivut ovat useimmilla melko lieviä.

Kuukautisten alkaessa prostaglandiini-hormoni saa kohdun lihakset supistelemaan, jotta kohdun limakalvo puristuu ulos kuukautisvuotona. Liiallinen prostaglandiinin tuotanto voi kuitenkin tehdä supistuksista varsin kivuliaita. Tulehduskipulääkkeet vaikuttavat prostaglandiinien toimintaan, ja hillitsevät sekä kohtulihasten supistelua että siitä aiheutuvaa kipua. Vaihtoehtoinen hoito luonnolliseen vaivaan voi löytyä myös luonnon antimista.

1. Kala

Kala on paras DHA- ja EPA-rasvahappojen lähde. Nämä omega-3-rasvahapot ovat tunnettuja sydän- ja verisuoniterveyden edistäjinä, mutta ne voivat lievittää myös kipua hillitsemällä tulehdusreaktioihin vaikuttavan prostaglandiinin muodostumista, jolloin myös kohdun lihasten supistelu vähenee. Mitä rasvaisempi kala, sitä enemmän se sisältää rasvahappoja: esimerkiksi lohi, makrilli ja silli ovat hyviä lähteitä. Jos kala ei maistu, kalaöljyn voi ottaa kapselimuodossakin. Kalan lisäksi omega-3-rasvahappovalmisteiden lähteenä käytetään pientä äyriäistä, krilliä, jonka rasvahapot ovat aivan yhtä tehokkaita.

2. Leseet ja siemenet

Magnesium on kivennäisaine, jonka liian vähäinen saanti oireilee esimerkiksi lihaskouristuksina. Magnesiumin puute voi pahentaa kuukautiskramppeja, ja moni kuukautiskivuista kärsivä vannookin magnesiumlisän nimeen. Ravintoympyrään on kuitenkin helppo lisätä magnesiumia myös luonnollisessa muodossa, sillä sitä on runsaasti esimerkiksi auringonkukan- ja pellavansiemenissä sekä vehnä- ja ruisleseessä. Siemeniä voi ripotella salaatteihin ja vokkeihin, leseet maistuvat myslin joukossa tai jogurtin kera. Sämpylätaikinaan tai puurokattilaan voi lisätä molempia. Jos kärsii kuukautisten aikoihin ummetuksesta, siemenet ja leseet ovat siihenkin oiva apu.

3. Inkivääri

Kirpakan inkiväärin vaikutukset hyvinvointiin on tunnettu Aasian alueiden kansanlääkinnässä jo tuhansia vuosia, ja nykytutkimus on löytänyt tieteellisiä todisteita perinteen tueksi. Inkiväärin maavarsi, jota kaupoissa myydään inkiväärinjuuren nimellä, sisältää sekä kipua että kouristuksia lievittäviä yhdisteitä. Inkivääri rauhoittaa myös tulehdusta, vähentää turvotusta sekä lievittää pahoinvointia ja muita vatsaoireita, joten se tarjoaa monipuolista apua kuukautisvaivoihin. Tuore inkivääri sopii itämaisten kala-, liha- ja kasvisruokien maustamiseen, ja helppo kotitekoinen inkivääritee syntyy hauduttamalla kiehautetussa vedessä inkivääriviipaleita maun mukaan.

4. Mustikka

Mustikassa on runsaasti magnesiumia, ja sen sisältämät antosyaanit voivat vähentää prostaglandiinien tuotantoa ja siten vaikuttaa kipua lievittävästi. Vielä enemmän mustikasta on apua mikäli kuukautisiin liittyy vatsavaivoja. Jos vatsassa kipristelee varpusparvi, se saa kuukautiskivutkin tuntumaan pahemmilta, kun taas ummetus pahentaa turvotusta ja voi osaltaan lisätä vatsan alueen kipua. Mustikan sisältämä pektiini sitoo nestettä ja lievittää siten ripulia, mustikan kuidut puolestaan helpottavat ummetusta. Nauttimalla mustikat probioottisen jogurtin kera saat vatsalle tuplahoitoa.

Rohdosasiantuntijana dosentti Yvonne Holm, Farmaseuttisen biologian osasto, Helsingin yliopisto.

Lähteitä:
Fineli.fi
Therapiafennica.fi
Hoitonetti.fi

Linkkivinkkejä:
Poliklinikka.fi
Mary Had A Little Health Blog
Grandma’s Home Remedies

Teksti: Anu Holopainen

X