Terveys

Auringonpistos vai lämpöuupumus? Tunnista eri lämpösairauksien oireet – lämpöhalvaus voi olla hengenvaarallinen

Lämpösairaudet, kuten auringonpistos, lämpöuupumus ja lämpöhalvaus voivat yllättää helteellä. Usein lämpösairaus paranee kotihoidolla, mutta joskus voidaan tarvita myös lääkärin apua. Tunnista lämpösairauksien oireet ja hoida ne oikein.
19.7.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Aurinkoinen ja lämmin sää saavat kesän tuntumaan kesältä, mutta helteellä on myös varjopuolensa. Jos auringolta suojautuminen ja veden juominen unohtuvat ja päällä olevat vaatteet ovat tukahduttavan kuumat, seurauksena voi olla lämpösairaus.

Lämpösairauksia on eriasteisia, ja niitä hoidetaan myös hieman eri tavoin. Selvitimme, kuinka auringonpistoksen, lämpöuupumuksen ja lämpöhalvauksen erottaa toisistaan ja kuinka niitä hoidetaan ja ehkäistään.

Auringonpistos aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta

Auringonpistos johtuu siitä, että aurinko on päässyt paistamaan suojaamattomaan päähän ja elimistö on lämmennyt liikaa.

Auringonpistoksen oireet: Tyypillisiä auringonpistoksen oireita ovat päänsärky, pahoinvointi, huimaus ja ärtynyt olo. Erityisesti lapset ovat herkkiä auringonpistokselle.

Näin hoidat: Jos ihminen on saanut auringonpistoksen, hänen tulee siirtyä lepäämään viileään ja varjoisaan paikkaan sekä juoda vettä. Pää kannattaa asettaa kohoasentoon ja otsalle voi laittaa viileän kääreen.

Olo voi olla muutaman tunnin ajan huono, mutta usein auringonpistos menee ohi kotihoidolla. Lääkäriin on syytä ottaa yhteyttä, jos vointi kuitenkin heikkenee.

Lämpöuupumus johtuu nestehukasta

Lämpöuupumus on lämpöhalvauksen esiaste. Se johtuu tyypillisesti nestehukasta eli siitä, ettei lämpimällä ja hikoiluttavalla säällä ole juotu riittävästi vettä.

Lämpöuupumuksen oireet: Lämpöuupumuksen oireita ovat muun muassa voimakas jano, heikotus, huimaus, päänsärky, ärtyisyys ja pahoinvointi. Nestevajeella on monia muitakin oireita.

Näin hoidat: Lämpöuupumusta hoidetaan juomalla vettä ja lepäämällä viileässä paikassa. Jotta keho viilenisi, vaatteita kannattaa vähentää. Myös kylmä suihku tai kylmät kääreet voivat auttaa.

Jos lämpöuupumus ei helpotu kotihoidolla ja oireet ovat voimakkaita, ota yhteys lääkäriin. Hätänumeroon tulee soittaa, jos lämpöuupumuksesta kärsivän tajunnantaso hämärtyy.

Lämpöhalvaus on hengenvaarallinen tila

Lämpöuupumus voi johtaa lämpöhalvaukseen, joka on hengenvaarallinen tila.

Lämpöhalvaus tarkoittaa elimistön liiallista lämpenemistä. Se voi johtua siitä, että kuumuudessa on oleskeltu liian pitkään tai siitä, että ihminen on rehkinyt helteisellä säällä liikaa.

Lämpöhalvauksen oireet: Kun ihminen kärsii lämpöhalvauksesta, hänen elimistönsä ei pysty poistamaan riittävästi lämpöä kehosta. Lämpöhalvauksen oireet alkavat, kun ruumiinlämpö nousee yli 39 asteen. Tyypillisiä oireita ovat muun muassa hikoilun tyrehtyminen, ihon kuivuminen, heikotus, pahoinvointi, tasapainovaikeudet, hengityksen vaikeutuminen, nopea ja heikko syke, sekavuus ja pyörtyminen.

Lämpöhalvaukselle altistavat huono fyysinen kunto, vanhuus, ylipaino, alkoholi ja monet lääkkeet, kuten mielialalääkkeet, nesteenpoistolääkkeet, allergialääkkeet ja beetasalpaajat. Myös raskas ja pitkäkestoinen fyysinen suoritus, kuten maraton, lisää lämpöhalvauksen vaaraa.

Näin hoidat: Jos lämpöhalvausta epäillään, on soitettava hätänumeroon. Lisäksi ensiapu kannattaa aloittaa pikimmiten. Fyysinen rasitus täytyy keskeyttää välittömästi ja ihminen tulee viedä viileään ja varjoisaan paikkaan. Hänelle tulee myös juottaa vettä. Vaatteet kannattaa ottaa pois ja ihoa kastella viileällä vedellä. Lisäksi ihoa voi viilentää tuulettimen tai viuhkan avulla ja otsalle, niskaan, kainaloihin ja nivusiin voidaan asettaa kylmäkääreet.

Näin ehkäiset lämpösairauksia

Lämpösairauksien kohdalla ennaltaehkäisy on kaiken a ja o. Kun muistat seuraavat asiat helteellä, kehosi ei pääse lämpenemään liikaa.

  • Vältä ulkona oleskelua päivän kuumimpaan aikaan. Suosi ulkona varjossa oleilua.
  • Juo riittävästi vettä pitkin päivää – älä vasta sitten, kun jano yllättää. Tavallisesti vettä pitää juoda noin 1–1,5 litraa päivässä, mutta helteisellä säällä määrää kannattaa lisätä muutamalla tai useammalla lasillisella. Hikoilu lisää nesteen tarvetta.
  • Käytä kevyitä, väljiä ja hengittäviä vaatteita. Muista myös hattu. Leveälierinen hattu on erinomainen valinta, sillä se suojaa myös niskaa.
  • Vältä raskasta ja pitkäaikaista fyysistä rasitusta kuumalla säällä. Ajoita urheilu aikaiseen aamuun tai myöhäiseen iltaan, jolloin ilma on viileämpää.
  • Jos teet fyysistä työtä, pidä riittävästi taukoja.
  • Vältä alkoholia ja kofeiinia, koska ne kuivattavat elimistöä.
  • Syö riittävästi, jotta elimistön suolatasapaino säilyy normaalina. Suosi nestettä sisältäviä ruokia, kuten salaatteja, keittoja ja hedelmiä.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *