Terveys

Juotko helteellä riittävästi vettä? Tunnista nestehukan oireet ja pysäytä lämpöuupumus ajoissa

Vesi on ihmiselle elintärkeää, ja sitä tarvitaan helteellä enemmän kuin tavallisesti. Muuten keho voi alkaa osoittaa nestehukan ja lämpöuupumisen oireita. Vakava nestevaje voi vaatia lääkärin hoitoa.
18.7.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Jos helteellä ei tule juotua tarpeeksi vettä, seurauksena voi olla nestevajaus, joka johtaa lämpöuupumukseen.

Lämpimällä säällä ihminen hikoilee enemmän kuin normaalisti, ja hikoilun kautta kehosta poistuu nestettä. Jos nestettä ei korvata uudella, ihminen voi alkaa oireilla.

Tyypillisiä lämpimästä säästä johtuvan nestehukan ja lämpöuupumuksen oireita ovat muun muassa:

  • yleinen heikotus ja väsymys
  • päänsärky ja huimaus
  • ärtyisyys
  • sekavuus
  • voimakas jano
  • voimistunut hengitys
  • pahoinvointi
  • viileä ja nihkeä iho.

Lisäksi kuiva suu, vähentynyt virtsaamistarve ja niukka ja tummankeltainen virtsa kertovat nestevajeesta.

Heikko yleiskunto lisää nestehukan riskiä. Myös iällä on vaikutusta. Ikääntyneiden kehossa on vähemmän vettä kuin nuoremmilla, ja heillä nestevajaus on vakavampaa. Nestevaje voi syntyä nopeastikin ja johtaa muun muassa verenpaineen laskuun ja kaatuiluun.

Hoitona vedenjuonti, viilennys ja lepo

Lämpöuupumus kehittyy vähitellen ja asteittain. Jos uupumus ja nestevaje on lievää, tilanne helpottuu juomalla vettä ja lepäämällä viileässä paikassa. Vaatteita tulee vähentää. Lisäksi kylmä suihku tai ihon kasteleminen viileällä vedellä voi auttaa.

Mikäli oireet eivät hellitä tai ne ovat voimakkaita, ole yhteydessä lääkäriin. Hätänumeroon on soitettava, jos tajunnantaso on hämärtynyt.

Ehkäise nestevajetta juomalla helteellä riittävästi vettä

Vettä on syytä juoda lämpimällä säällä pitkin päivää. Jos ihminen juo ainoastaan silloin, kun hänellä on jano, jopa puolet todellisesta nesteen tarpeesta voi jäädä täyttymättä.

Tavallisesti vettä pitää juoda noin 1–1,5 litraa päivässä, mutta helteisellä säällä kannattaa määrää lisätä muutamalla tai useammalla vesilasillisella – etenkin jos hikoilu on runsasta.

Lisäksi lämpimällä säällä kannattaa suosia ruokia, jotka sisältävät runsaasti nestettä. Esimerkiksi salaatit ja kylmät keitot ovat erinomaista helleruokaa. Välipaloina voi syödä mehukkaita hedelmiä. Sen sijaan kofeiinia ja alkoholia kannattaa välttää, koska ne ovat diureetteja ja kuivattavat elimistöä.

Lähteet: Terveyskirjasto, THL: Kesäterveys, THL: Lämpösairauksien oireet ja hoito

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme