Terveys

Mikä on paras nukkumisasento? Entä huonoin? Kysyimme asiantuntijalta

Vastasyntynyttä ja pikkuvauvaa suositellaan nukuttamaan selällään, mutta millainen nukkumisasento on paras aikuiselle ihmiselle? Lue asiantuntijan vastaus!
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Millainen on hyvä tai huono nukkumisasento? Asiantuntijan mukaan terveelle ihmiselle hyvän ja huonon nukkumisasennon tunnistaminen ei ole haastavaa.

Paras nukkumisasento tuntuu mukavalta, huonoin epämukavalta

Yhtä nukkumisasentoa ei voida selvästi julistaa muita nukkumisasentoja paremmaksi.

– Aiheesta on todella vähän tutkimuksia ja tehdyt tutkimukset ovat aika pieniä tai heikkolaatuisia. Jonkin verran on kuitenkin viitteitä siitä, että kyljellään nukkuminen voisi liittyä vähäisempään määrään jäykkyyttä ja särkyä aamulla herätessä, sanoo OMT-fysioterapeutti Jukka Aho Mehiläisestä.

Se kuitenkin Ahon mukaan tiedetään, että paras asento on mukavin asento.

– Mukava asento löytyy nopeasti ja siinä nukahtaa helposti. Ja ennen kaikkea: jos aamulla tuntuu siltä, että ei ole mitään ylimääräisiä kolotuksia tai jäykkyyksiä, on todennäköisesti nukkunut itselle hyvässä ja oikeassa nukkumisasennossa.

Huonoinkin asento on helppo nimetä asennon mukavuusasteen mukaan.

– Huonoin nukkumisasento on sellainen, mikä on epämukava. Siinä ei nuku hyvin, mikä voi taas vaikuttaa nukkumisasentoa tärkeämpiin asioihin eli unen määrään ja laatuun.

Lue myös: Miksi kädet ja jalat puutuvat yöllä? Lääkäri kertoo, milloin raajojen puutumisesta pitää huolestua

Yleisellä tasolla vatsalla nukkumista ei Ahon mukaan suositella, sillä siinä niskaan tulee voimakas kierto.

– On myös esitetty teorioita siitä, että vatsallaan nukkuminen saattaisi viedä alaselkää epäedulliseen asentoon. Jos vatsallaan nukkuminen tuntuu kuitenkin itsestä mukavalta eikä aiheuta ongelmia, en näkisi, että siitä on alettava opetella pois, Aho arvioi.

Sairaalle nukkumisasennolla voi olla väliä, terveelle ei niinkään

Lääkärit saattavat suositella tiettyjä nukkumisasentoja esimerkiksi lääketieteellisen operaation jälkeen tai tiettyjen sairauksien takia. Esimerkiksi skolioosi, uniapnea, sydänongelmat tai nesteen kertyminen keuhkoihin voivat aiheuttaa sen, että tietyt nukkumisasennot eivät sovi tai tietyt nukkumisasennot eivät ole yhtä hyviä kuin toiset.

– Tällaisissa tapauksissa suositeltavasta nukkumisasennosta kannattaa aina keskustella lääkärin kanssa.

Terveellä ihmisellä parhaan mahdollisen nukkumisasennon terveyshyödyt ovat varsin maltilliset.

– Jos mietitään puhtaasti ihan vain tuki- ja liikuntaelimistön kannalta, niin hyödyt rajautuvat siihen, mikä on jäykkyys tai kolotuksen määrä aamulla. On jonkin verran suuntaa antavaa dataa, että kylkimakuuasento voisi olla sellainen, joka saattaisi liittyä vähäisempiin kolotuksiin.

Mukava ja itselle sopiva nukkumisasento voi kuitenkin välillisesti vaikuttaa seikkoihin, jotka voivat tuoda merkittävät terveyshyödyt.

– Jos nukkuu mukavassa nukkumisasennossa, pystyy nukkumaan paremmin eli määrällisesti enemmän ja laadukkaampaa unta – ja sillä taas on valtaisat terveyshyödyt. Nukkumisessa tärkeintä onkin keskittyä juuri unen määrään ja laatuun. Nukkumisasento on vain yksi osa nukkumista, Aho muistuttaa.

Nukkumisasentoon voi vaikuttaa, mutta vippaskonstien käyttämistä kannattaa harkita tarkkaan

Jos esimerkiksi sairauden takia omaa nukkumisasentoa on vaihdettava, voi uuden nukkumisasennon omaksuminen viedä tovin.

– On jonkin verran viitettä siitä, että ihan opettelulla, ohjauksella ja neuvonnalla nukkumisasentoon voidaan ainakin jonkin verran vaikuttaa. Mutta koska nukkuessa liikkeet tapahtuvat tietoisen hallinnan ulkopuolella, nukkumisasentoa ei voi täysin kontrolloida.

Nukkumisasentoon voidaan vaikuttaa tiedon lisäämisen lisäksi myös käyttämällä tyynyjä toivotun nukkumisasennon tukemiseen.

– Tyynyjen avulla asentoa voi ohjata hieman johonkin tiettyyn suuntaan. Niillä pystytään vähän vaikuttamaan myös siihen, kuinka paljon pyörii yön aikana. Mutta tyynytkään eivät saisi laskea unen laatua eli tehdä nukkumisesta epämiellyttävää.

Nainen pitelee tyynyä. Hyvä nukkumisasento löytyy usein itsekseen.

Itselle sopivaan patjaan ja tyynyyn kannattaa asiantuntijan mukaan satsata.

Toisinaan voi törmätä ohjeisiin, joissa esimerkiksi selällään nukkuvaa kuorsaajaa neuvotaan ompelemaan yöpaitansa selkäpuolelle tennispallo, jolloin selällä nukkuminen vaikeutuu.

– Kaikissa vippaskonsteissa on aina se ongelma, että oli se sitten se tennispallo tai vaikkapa tyyny, niin kun yön aikana kääntyilee tiedostamatta, voi huonossa tapauksessa nukkua tennispallon tai tyynyn päällä erikoisessa asennossa ilman, että välttämättä herää siihen.

Nukkuminen tennispallo selän alla hartian tai lavan korkeudella voi saada aikaiseksi jopa pidempiaikaisia ongelmia.

– Liikkuessaan tennispallo voi teoriassa ajautua painamaan hermoja ja aiheuttaa ohimenevän, mutta jopa muutaman kuukauden kestävän hermon pareesin eli halvauksen. Että en lähtisi tätä niksiä suosittelemaan.

Unen laadun parantamiseen on tärkeämpiäkin tekijöitä kuin nukkumisasento

Jos uniasennot mietityttävät ja aamulla on paljon kolotuksia, asiasta voi keskustella työterveyslääkärin tai terveyskeskuslääkärin kanssa. Jos aihetta on, he voivat ohjata tarvittaessa fysioterapiaan.

– Toki jos on huoli, siitä huolesta kannattaa keskustella. Mutta jos ongelma on se, että herää aamulla paikat hieman jumissa, mutta jumit häviävät viidessä minuutissa, niin ei kannata missään nimessä huolestua.

Monesti selkä- tai niskakipujen syyt ovat jossain muualla kuin nukkumisasennossa. Ratkaisutkin ovat tällöin enemmän toiminnallisia kuin nukkumiseen liittyviä. Myös itselle sopivaan patjaan ja tyynyyn kannattaa Ahon mukaan satsata.

– Tärkeintä on pyrkiä keskittymään pelkän nukkumisasennon sijaan ennen kaikkea unen laatuun ja määrään sekä siihen, että ympäristö on sellainen, jossa saa hyvät yöunet.

X