Terveys

Moni yrittää parantaa unen laatuaan mittauslaitteiden avulla, mutta ilmiöön liittyy ongelma

Moni mittaa aktiivisuuslaitteiden avulla untaan, mutta voiko laitteista saatuun tietoon luottaa ja parantaako se oikeasti unen laatua?
Teksti: Tyyne Pennanen Kuvat: iStock

Onko sinulla kello, sormus tai ranneke, joka mittaa sykettäsi ja liikkeitäsi yön aikana? Jos nyökkäät kyllä, et ole yksin. Unen laadun parantaminen mittauslaitteiden avulla on tällä hetkellä iso trendi.

Mutta voiko kuluttajille suunnattuihin mittauslaitteisiin luottaa? No, ei oikeastaan.

– Rannekkeet eivät mittaa nukuttua aikaa eikä sitä, miten syvään on nukkunut.  Sen sijaan ne kertovat, miten rauhallinen on ollut mittausjakson aikana. Toisin sanoen miten kauan on maanut paikallaan ja hengittänyt rauhallisesti, sanoo sairaanhoitaja ja Uniklinikan toiminnanjohtaja Anne Huutoniemi.

Ihminen voi siis nukkua paremmin tai huonommin kuin mitä laitteet kertovat.

Jos haluaa tarkkaa tietoa unensa laadusta, on mentävä lääketieteellisiin tutkimuksiin. Unipolygrafialla tutkitaan unihäiriöitä ja selvitetään unen eri vaiheita.

Unipolygrafialla mitataan, milloin ihminen on torkkeessa, kevyessä tai syvässä unessa tai unennäkövaiheessa.

Voiko unen laadun parantaminen johtaa ortosomniaan?

Vaikka kuluttajille suunnatut mittauslaitteet eivät tarjoa tarkkaa tietoa unesta, ihmiset luottavat laitteista saamaansa dataan.

Näin väitetään tutkimuksessa, jonka mukaan oli ollut hyvin vaikea muuttaa unihäiriöistä kärsivien henkilöiden käsityksiä heidän unensa laadusta, jos he käyttivät mittauslaitteita. Samassa tutkimuksessa todettiin, että yhä useampi mittauslaitteita käyttävä henkilö hakee apua, koska he ovat huolissaan unensa laadusta.

Tutkijat nimesivät ilmiön ortosomniaksi. Se kuvaa ihmisten perfektionistista yritystä nukkua mahdollisimman hyvin. Sana juontuu ortoreksiasta, joka tarkoittaa epätervettä kiinnostusta syödä terveellisesti.

Toistaiseksi ilmiötä on kuitenkin tutkittu vähän.

Kuluttajille suunnatuissa mittauslaitteissa on myös se ongelma, että ne keräävät dataa eri tavoilla, kerrotaan tuoreessa tutkimuksessa. Yhden laitteen syvä uni -vaihetta koskeva mittaustapa voi poiketa toisen laitteen vastaavasta. Näin ollen eri laitteiden dataa on vaikea verrata keskenään.

Unen laadun parantaminen – luota siinä omaan tunteeseesi

Toistaiseksi paras unimittari on oma tunne.

– Jos olet aamulla virkeä ja jaksat vielä työpäivän jälkeen harrastaa, etkä pahemmin kilahtele, et tarvitse muita mittareita, Huutoniemi sanoo.

Jos kuitenkin mittaaminen kiinnostaa, niin siitä vaan. Huutoniemen mukaan ihmiset nimittäin tietävät aika hyvin, sopiiko heille mittauslaite vai ei.

– Suurin osa unettomuudesta kärsivistä tiedostaa, että heidän ongelmansa vain pahenisi, jos heillä olisi aktiivisuusranneke.

Tämä johtuu siitä, että unettomuudesta kärsivän ajattelu on jo valmiiksi kapeutunut. Kun unettomuus kroonistuu, huomio alkaa kohdistua uneen.

– Silloin unen huomioimisesta tulee yksi unettomuutta ylläpitävä asia, Huutoniemi sanoo.

Unen laadun parantaminen, nainen herää unisena

Unen laadun tarkkaileminen voi heikentää unta.

Unen mittauslaitteesta voi olla apuakin

Jos osaa olla antamatta rannekkeelle liikaa valtaa, niin sen käytöstä tuskin on haittaa. Joillekin lievistä uniongelmista kärsiville mittauslaite voi tuoda lohtuakin.

– Meillä on taipumusta aliarvioida unemme laatua, joten aktiivisuusrannekkeesta voi saada lohtua, jos se kertoo meidän nukkuneen hyvin. Joskin on syytä muistaa, että se ei kerro nukuttua aikaa, vaan vain sen, miten rauhallinen on yön aikana ollut.

Voisiko mittauslaitteista olla hyötyä niille, jotka eivät vain malta nukkua kunnolla ja kuunnella kehoaan?

Ehkä.

– Mutta en ajattele, että he olisivat unettomia. Unettomuuteen liittyy aina subjektiivinen kärsimys, Huutoniemi sanoo.

X