stressin oireet rentouttava hengitysharjoitus
Ota tavaksesi hengittää tietoisesti ja syvään vaikka muutaman kerran päivässä.
Terveys

Helpotusta stressiin alle minuutissa! Tehokkaat hengitysharjoitukset toimivat nopeasti

Pitkittynyt stressi saattaa kehon tilaan, jossa immuunipuolustusjärjestelmä ei enää toimi optimaalisella tavalla. Siksi stressin oireet kannattaa ottaa vakavasti. Onneksi stressin oireita voi helpottaa arjen keskellä yksinkertaisilla hengitysharjoituksilla.
Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock

Epämääräisiä vatsavaivoja, selkäkipua, päänsärkyä tai jännityksiä, surua ja yksinäisyyttä. Stressi ilmoittaa itsestään monin eri tavoin.

Pitkään jatkunut stressi saa meidät näkemään kaiken negatiivisessa valossa, aiheuttaa masennusta, häpeää ja itsetunto-ongelmia. Se vie energiaa ja nostaa verenpainetta.

– Useiden asiantuntijoiden mukaan stressi aiheuttaa jopa 95 prosenttia kaikista sairauksista, toteaa stressivalmentaja Miia Huitti tuoreessa kirjassaan Stressikupla.

Työkiireet, taloudelliset vaikeudet, terveys- ja ihmissuhdeongelmat aiheuttavat stressiä, jota kehoamme ei ole suunniteltu kestämään pitkään. Luolamies kohtasi ahdistavat tilanteet taistelemalla tai pakenemalla. Nykyihmisellä paineet jäävät usein purkamatta.

Pitkittynyt stressi saattaa kehon tilaan, jossa immuunipuolustusjärjestelmä ei enää toimi optimaalisella tavalla. Tuntuu kuin juoksisi maratonia sprinttivauhdilla. Kunnes tulee se päivä, jolloin ei enää jaksa.

Perimmäinen syy stressiin ei kuitenkaan johdu ulkoisista olosuhteista. Se piilee tiedostamattoman ja alitajuisen mielen ongelmissa, joita tiede kutsuu solumuistoiksi.

Avuksi Huitti tarjoaa kirjassaan amerikkalaisen psykologian ja luonnonlääketieteen tohtorin, Alexander Loydin, menetelmiin perustuvia stressinhoitotyökaluja. Stressiä voi helpottaa jo  muutamilla lyhyillä harjoituksilla vaikka kesken työpäivän.

Nämä hengitysharjoitukset lievittävät stressin oireita

1. Kiinnitä huomio hengitykseesi. Kun hengität syvään, kehosi stressitaso lähtee laskemaan. Ota tavaksesi hengittää tietoisesti ja syvään vaikka muutaman kerran päivässä: liikennevaloissa, ruokaa laittaessasi tai lehteä lukiessasi. Näin saat stressiisi heti pientä helpotusta. Hengittämällä syvään kerrot kehosi stressinsäätelyjärjestelmälle, että kaikki on hyvin.

2. Ajattele asiaa, joka vaivaa sinua juuri nyt. Arvioi asteikolla 0–10, kuinka voimakas tuo stressi on. Laita kämmenet vastakkain. Keskity stressiin, jonka halut poistuvan, olipa se fyysistä tai psyykkistä. Hengitä voimakkaasti 10 sekunnin ajan nopeita ja voimakkaita ”vatsahengityksiä” siten, että vatsasi liikkuu. Visualisoi mielessäsi samalla jotakin positiivista, esimerkiksi tyyntä järvimaisemaa. Toista harjoitus muutaman kerran päivässä. Sen avulla opetat toistojen kautta kehollesi pikkuhiljaa tietoisempaa hengittämistä, joka alkaa tulla tavaksi.

Lähde Miia Huitti: Stressikupla (Viisas elämä)

X