Terveys

Ravitsemusterapeutti vastaa: Sokeri vai makeutusaine?

Teksti: Anna.fi

Ihanneminän ajan muuttujamme pohtivat elämäntapojaan ja ruokailu- ja liikuntatottumuksiaan yhdessä asiantuntijoidemme kanssa. Sannan haasteet liittyvät kuivaan ihoon ja vuorotyön kiireisiin. Lisäksi hän pyrkii tarkastelemaan ruokavalionsa koostumusta. Viimeisimpänä häntä on askarruttanut kysymys sokerin ja makeutusaineiden käytöstä. Näin ravitsemusterapeuttimme Katja Sassi-Pyykkö vastasi Sannalle.

sokeri

”Ovatko kevyt- tai lighttuoteet haitallisia keholle, ja miten ne kehossa vaikuttavat? Lähinnä minua kiinnostaa aspartaamin, stevian ja muiden vastaavien vaikutus. Olen kuullut, että esimerkiksi aspartaami muuttuisi kehossa jonkinlaiseksi myrkyksi. Onko siis parempi edelleen käyttää oikeaa sokeria kohtuudella vai vaihtaa sokeri kokonaan makeutusaineeseen?”
Sanna

”Olemme kovin mieltyneitä makeaan, ja saamme sokeria päivän mittaan monista lähteistä.  Liiallinen sokeri tarkoittaa usein myös liikaa energiaa. Monissa tuotteissa sokeri on osittain tai kokonaan korvattu keinomakeuttajilla, joista ei tule energiaa. Tällaisia ovat muun muassa aspartaami, asesulfaami K, sukraloosi ja steviaglykosidi.

Aspartaami on aminohappojohdos, ja yhdiste on 200 kertaa makeampaa kuin sokeri. Koska se on hyvin makea, voi sen käyttömäärä olla hyvin pieni sokeriin verrattuna. Aspartaami metaboloituu elimistössä metanoliksi, asparagiinihapoksi ja fenyylialaniiniksi. Näitä kuitenkin saadaan myös ihan tavallisesta sekaravinnosta, mm. maidosta, hedelmistä, kasviksista ja alkoholijuomista.

Euroopan elintarvikeviranomaiset ovat julkaisseet useita raportteja aspartaamin turvallisuudesta vuodesta 1984 lähtien. Viimeisin EFSA:n kannanotto on tämän vuoden alusta, ja siinä todetaan edelleen, että aspartaami on turvallista. Aspartaami ei aiheuta syöpää, ei ole vaaraksi raskauden aikana eikä aiheuta muutakaan terveydellistä haittaa. Ylin suositeltu käyttömäärä on 40 mg/ kehon painokilo. Nykyisin käytettävillä määrillä vaara ei ole. Jos limsoissa  käytettäisiin sallittua maksimimäärää aspartaamia, aikuinen voisi juoda turvallisesti n. 7 litraa ja lapsi n. 3 litraa limsaa päivässä. Kuitenkin limsoissakin aspartaamia on huomattavasti alle suositellun käyttömäärän.

Stevia vuorostaan on yleisnimitys Etelä-Amerikasta peräisin oleville asteriskasvien heimoon kuuluville yrttikasvilajikkeille. Elintarvikekäytössä kasvin lehdistä uutetaan makeita yhdisteitä, glykosideja, josta saadaan kaloritonta makeutusainetta. Etelä-Amerikan alkuperäiskansojen kerrotaan käyttäneen steviaa juomiensa makeuttamiseen ja terapeuttiseen käyttöön jo vuosituhansia. Makeudeltaan yhdiste on 300-kertaa sakkaroosia makeampaa.  Steviaan yhdistetään luonnollisuus ja mahdollisesti se voi toimia jopa terveyttä edistävästi. Laajempi tieto ihmiskäytössä puuttuu vielä.

Jos haluat kohtuullistaa sokerinkäyttöäsi eikä se onnistu pelkästään sokeria rajoittamalla, voit hyvin korvata sokerin makeutusaineella. Makeutusaine sopii käytettäväksi erityisesti juomissa ja jälkiruuissa. Erityisesti juomien mukana tuleva sokeri voi olla petollista, ellet sitten erityisesti kaipaa lisäenergiaa esimerkiksi urheilusuorituksessa. Harkitse tilanteen mukaan suositko sokerienergiaa vai onko syytä vähentää hiilihydraattienergiansaantia.”

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Katja Sassi-Pyykkö, VitaMiinat

X