Julkkikset

Isättömyys on vaikuttanut elokuvaohjaaja Selma Vilhusen parisuhteisiin: ”On pitänyt oppia, miten toisen kanssa ollaan”

Ei ole vain sattumaa, että palkintoja kahmineen elokuvaohjaaja Selma Vilhusen, 41, elokuvissa on läsnä isättömyyden teema. – Kyllähän se maailma on minulle erityisen tuttu ja läheinen, Vilhunen kertoo.

Teksti:
Johanna Jantunen
Kuvat:
Otavamedia

– Vaikka elämääni ei kuulu isää, siihen kuuluu paljon asioita, joista olen voinut ammentaa, Selma Vilhunen sanoo.

Ei ole vain sattumaa, että palkintoja kahmineen elokuvaohjaaja Selma Vilhusen, 41, elokuvissa on läsnä isättömyyden teema. – Kyllähän se maailma on minulle erityisen tuttu ja läheinen, Vilhunen kertoo.

Elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Selma Vilhunen, 41, kasvoi ilman isää. Vilhusen isä teki itsemurhan, kun Selma oli vasta vauva.

Isättömiä ovat myös Selma Vilhusen kahden viimeisimmän draamaelokuvan päähenkilöt: Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon voittaneen Tyttö nimeltä Varpu -elokuvan Varpu ja ensi syksynä julkaistavan Hölmö nuori sydän –elokuvan Lenni.

Vilhusen mukaan isättömyys-teeman toistumisessa on ollut mukana sattumaa, mutta on hänen omalla taustallaankin ollut merkitystä.

– Kyllähän se maailma on minulle erityisen läheiseltä tuntuva. Lähiöelämä ja yksinhuoltajuus ovat tuttuja: eivätkä suinkaan pelkästään negatiivisella vaan myös kotoisalla tavalla, Selma Vilhunen kertoo.

Vaikka elokuvat eivät ole olleet Vilhuselle terapiatöitä, hän on oivaltanut niiden kautta jotain myös omasta elämästään.

– Armollisuutta omaa elämäntarinaa kohtaan on tullut lisää. Voin sanoa rauhallisin mielin, että oma elämänpolkuni ei ole ollut katastrofi vaan tarina tarinoiden joukossa.

”Isättömyys ei ole puutos”

Teini-ikäisenä Selma Vilhunen ei erityisesti kipuillut taustaansa. Hän sai hyviä numeroita kokeista ja kävi ahkerasti hevostallilla.

– Mutta olin myös pahis ja tein kaikkia kolttosia, Vilhunen nauraa.

Isän poissaolo kuitenkin vaikutti naiseksi kasvamiseen jollain tavalla.

– Joskus kaksikymppisenä minulla oli rimpuilua ja rajojen hakemista. Ehkä etsin isähahmoa, joka olisi sanonut, että tässä menee raja. Ymmärsin kuitenkin, että viime kädessä ne rajat pitää vetää itse. Ei tule ketään toista ihmistä, joka kertoo, miten minun pitää elää.

Lisäksi se, että Vilhusella ei ole ollut aikuisten parisuhteen mallia, on aiheuttanut hänelle elämän varrella hapuilua.

– Välillä on pitänyt pitkän kaavan kautta oppia, miten toisen kanssa ollaan.

Vilhunen kuitenkin painottaa, ettei isättömyys ole ollut mikään puutos tai vamma.

– Vaikka elämääni ei kuulu isää, siihen kuuluu paljon asioita, joista olen voinut ammentaa. Jokaisen elämästä puuttuu jotain, ja toisaalta se tilanne sitten lisää ymmärrystä joistain asioista.

Selma Vilhusen elokuvia yhdistää sama missio

Vuoden elokuvaohjaajaksi valittu Selma Vilhunen haluaa tuoda elokuviensa avulla erilaiset ihmiset lähelle toisiaan. Stereotypioiden ja kaavojen murtaminen ajavat häntä ohjaajana.

– Elokuvissa, joita olen viime aikoina tehnyt, on enemmän tai vähemmän sama ydinmissio. Toivon, että ihmiset pääsisivät lähelle sellaisia ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin he itse. Toivon myös, että ihmiset pystyisivät näkemään ihmisen hänen ulkokuoren takana.

Kirsikka Saaren käsikirjoittama Hölmö nuori sydän -elokuva tarjoaa vanhemmuuteen ja rakkauden tarpeeseen liittyviä samaistumiskokemuksia, vaikka elokuvan nuorten päähenkilöiden elämäntilanne on hyvin ainutlaatuinen.

– Pystyn samaistumaan elokuvan päähenkilöihin, vaikka he ovat hyvin nuoria ja heidän tilanteensa on erityinen; vauva on tulossa, vaikka ollaan vasta ysillä. Ihan samanlaisia rimpuiluja, joita elokuvan nuoret käyvät läpi, käyvät läpi myös aikuiset, jotka ovat tulossa vanhemmiksi.

X