Maryan Abdulkarim muistuttaa, että feministit eivät vihaa miehiä: ”Tasa-arvo palvelee kaikkia sukupuolia”
Feministit eivät vihaa miehiä. Sen Maryan Abdulkarim, 35, haluaa tehdä selväksi. Hänelle feminismi merkitsee vapautta toteuttaa itseään sukupuolesta tai etnisestä taustasta riippumatta.
Feministit eivät vihaa miehiä. Sen Maryan Abdulkarim, 35, haluaa tehdä selväksi. Hänelle feminismi merkitsee vapautta toteuttaa itseään sukupuolesta tai etnisestä taustasta riippumatta.
Se tapahtui taas, juuri äsken. Maryan Abdulkarim pysäytti autonsa suojatien eteen. Sen päässä seisoi keski-ikäinen valkoinen mies, joka vilkaisi kuljettajaa ja viittilöi kärsimättömästi ”mene”. Maryan painoi kaasua. Vasta hetkeä myöhemmin hän tajusi odotelleensa toisesta suunnasta tulevia autoja, liikennesääntöjen mukaisesti. Mutta kun mies käski, Maryan toimi. Reaktio tuli selkäytimestä.
– Kuvittelen olevani jo aika valmis feministi, ja sitten käy näin, hän naurahtaa.
Ilmassa leijuu mausteisen teen vahva aromi. Istumme Helsingin Sörnäisissä etiopialaisessa Addis-ravintolassa, jossa Maryan käy usein tapaamassa tuttuja.
Kohtaus suojatiellä liittyy ikuisuuskeskusteluun oven avaamisesta. Kuuluuko miehen avata ovi naiselle? Voiko nainen tehdä niin miehelle? On yhä miehiä, jotka eivät suostu kävelemään ovesta, jota pitelee nainen. Tai menemään ensin, jos nainen antaa tietä. Se ikään kuin vähentää heidän maskuliinisuuttaan.
– Ongelma ei nähdäkseni ole se, kuka oven avaa, vaan mitä symboliikkaa siihen liittyy. Oven avaaminen voi olla ystävällinen ele tai vallankäyttöä.
Keskustelun ohjaaminen ovienavailun kaltaisiin epäolennaisuuksiin taas on Maryanin mukaan kätevä tapa viedä huomio pois oikeasti tärkeitä asioista. Ja saada feminismi kuulostamaan naurettavalta.
Feministin ei tarvitse olla valkoinen, keskiluokkainen ihminen
Feminismi syntyi 1800-luvulla, ja jo tuolloin feministien tavoitteena oli murtaa myyttejä. Maryan on kirjoittanut yhdessä Eveliina Talvitien kanssa kirjan Noin kymmenen myyttiä feminismistä, joka julkaistiin Minna Canthin päivänä. Naisasianaisena tunnettu Canth on molempien kirjoittajien suuri esikuva.
Maryan on toiminut tasa-arvon puolesta nuoresta asti, mutta feministiksi hän tunnustautui vasta aikuisiällä. Aiemmin hän ajatteli, että feministit ovat valkoisia, keskiluokkaisia ihmisiä, jotka näkivät mustat naiset pelastusta tarvitsevina uhreina.
Somaliassa syntynyt Maryan muutti Suomeen 7-vuotiaana ja kasvoi Tampereella. Perheessä ei jaoteltu miesten ja naisten töitä: Maryanin kaksi veljeä tekivät samoja kotiaskareita kuin hänen viisi siskoaan. Epätasa-arvoon hän törmäsi koulussa.
– Opettajilla oli sellainen käsitys, että somalitytöt ovat kilttejä ja nöyriä. He ihmettelivät, kun en istunutkaan hiljaa.
Maryan ei usko ideologiaan, jota ajaa viha
Parikymppisenä Maryan tutustui intersektionaaliseen feminismiin. Sen johtoajatus on, että samat mekanismit sortavat naisten lisäksi muun muassa vammaisia, maahanmuuttajia ja transihmisiä.
– Haluan olla rakentamassa yhteiskuntaa, jossa ketään ei rajoiteta sen perusteella, millaiseen kehoon, sosiaaliluokkaan tai uskontokuntaan hän on sattunut syntymään.
Niin, uskonto. Mediassa Maryaniin liitetään usein määritelmä muslimifeministi. Hän ei ymmärrä, miksi. Eihän kukaan nimitä Eveliinaakaan kristittyfeministiksi. Maryan ei itse tuo uskontoaan esille, mutta se on luettavissa hänen vaatetuksestaan. Toisin sanoen pään peittävästä huivista.
– Ei ei, pliis ei lähdetä huivikeskusteluun! Eikö se taistelu ole jo käyty, että naiset saavat pukeutua juuri niin kuin haluavat? hän sanoo kyllästyneenä.
Maryanin mielestä huivia – samoin kuin minihametta – pitää voida käyttää ilman, että ne herättävät vihaa tai väkivaltaa tai uhkaavat koskemattomuutta.
– Se, että saan peittää kehoani juuri niin paljon kuin huvittaa yhteiskunnassa, joka rohkaisee riisumaan, on minulle feministinen kannanotto, jos mikä.
Murretaan vielä näytteeksi myytti ”feministit ovat miesvihaajia”. Maryan ei usko ideologiaan, jota ajaa viha.
– Tasa-arvo palvelee kaikkia sukupuolia ja sukupuolettomia sekä parantaa yhteiskunnassa kaikkien asemaa.
Feministi ei ole ilonpilaaja
Feministejä on vähätelty aatteen alusta asti, ja jotkut yhä liittävät naisasianaisiin mielikuvan tosikoista ilonpilaajista.
– Onko se ilonpilaamista, jos juhlissa mainitsee jonkun vaatteen olevan tulessa? Tai pysäyttää jonkun oksennuslammikkoon astuneen ennen kuin hän ehtii levittää eritettä pitkin salia? Tunnelmahan siinä menee, mutta jos asiasta jättäisi mainitsematta, vahinko saattaisi olla suurempi.
Kommentit
Abdulkarim sanoo, ettei islam sorra naisia. Kannattaa kuitenkin tutustua Islamin Sharia-lakiin ja siihen, mitä se sanoo naisista ja etenkin ei-musliminaisista. Media voisi joskua myös hiukan haastaa.
Huivikeskustelua on käytävä, koska huvi on muutakin kuin huivi – se sisältää arvoja, ideologiaa ja jopa politiikkaa, kuten esim. Iranista tai Turkista nähdään. Se vaikuttaa myös muslimimiehiiinkin ja meihin ei-muslimeihin.
Alastomanakin esiintymistä on säädelty, joten yhtä hyvin länsimaiseen yhteiskuntaan kuuluu myös pukeutumisen, kuten kasvojen peittämisen, säätely.
Kommentit
Feminismi ei aja tasa-arvoa vaan vastustaa patriarkkaa, jonka katsoo olevan tasa-arvon tiellä. Tämä perustuu ajatukseen siitä, että historia, arvot ja niistä johtuvat ongelmat ovat miehisen kulttuurin syytä. Se on kuitenkin virhepäätelmä niin monella tasolla, että on suorastaan ihme, miten moni uskoo tällaiseen selitykseen ja demonisoituun kuvaan toisesta sukupuolesta.
Mistälähtien feminismi olikaan muuttunut tasa-arvoksi ?
Nykyfeminismi ajaa tasa-arvon sijaan tasapäistämistä ja ’miesvihaa ’ on ihan turha yrittää kiistää, sillä feminismin mieskuva on iljettävä ja syyllistävä. Aktivismi ja naistutkimus on aidointa nykyfeminismiä ja ne ainakin ihan avoimesti vihaavat maskuliinisuutta.
Abdulkarim sanoo, ettei islam sorra naisia. Kannattaa kuitenkin tutustua Islamin Sharia-lakiin ja siihen, mitä se sanoo naisista ja etenkin ei-musliminaisista. Media voisi joskua myös hiukan haastaa.
Huivikeskustelua on käytävä, koska huvi on muutakin kuin huivi – se sisältää arvoja, ideologiaa ja jopa politiikkaa, kuten esim. Iranista tai Turkista nähdään. Se vaikuttaa myös muslimimiehiiinkin ja meihin ei-muslimeihin.
Alastomanakin esiintymistä on säädelty, joten yhtä hyvin länsimaiseen yhteiskuntaan kuuluu myös pukeutumisen, kuten kasvojen peittämisen, säätely.
😀 Tää nainen karjui megafonilla Itiksen miekkarissa poliisin korvaan täysillä ”kytät, siat, natsien kätyrit. Että sellanen pakkaus tämä.
Voi voi, kun annetaan lehdissä niin väärä ”kuva” , valitettavasti.
Suomessa on paljon myös ei-keskiluokkaisia valkoisia feministejä. Minusta Suomessa keskiluokkainen valkoinen nainen ei ole mikään feminismin ylin matriarkka ja sellainen puhe onkin mielestäni vedetty suoraan jenkeistä ja heidän yhteiskuntansa rakenteesta. Meillä on eri kulttuuri ja historia kuin jenkkifeministeillä, mikä tuntuu yliopiston naistutkimuksen ja Tulvan jargonia suoltavilta feministeiltä olevan hukassa. Meillä on Minna Canth, äänioikeustaistelu, sisällissodan jako punaisiin ja valkoisiin naisiin ja nykyään on tulo- ja koulutusluokkiin tapahtunut jako naisten kesken paljon keskeisemmässä asemassa. Siitäkin voisi puhua enemmän.
ei taida nämä suuret viisaudet olla tämän neitosen keksintöä vaan suuret tuulet ovat puhaltaneet ne kaukaa jostain syvältä.
Jaa. Vai ihanko valkoinen mies siinä kärsimättömäasti viittoili.
Menisipä tuo somali jo rakentamaan kotimaataan, olisi hyvä presidentti ja taatusti hyödyllinen, täällä turhan jauhaja, korkeintaan kansan kiihottaja.
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous