Kävely on oiva liikuntamuoto

Lähes jokainen voi harrastaa kävelyä ikään ja kokoon katsomatta. Asiantuntijan vinkeillä kävelylenkille saa vielä uutta intoa ja lisää tehoja.

Kävely on oiva liikuntamuoto

Kävely on edullinen ja turvallinen liikuntamuoto, joka sopii lähes kaikille. ”Hyviä kenkiä kummempia välineitä ei tarvita”, sanoo työpaikkaliikunnan suunnittelija Anu Salokangas Suomen Kuntoliikuntaliitosta.

”Kävellessä saa liikunnan lisäksi raikasta ilmaa ja samalla voi tarkastella ympäristöään uusin silmin. Kun syksyllä aloittaa reippailun, pääsee näkemään luonnon taittuvan vihreistä ruskan eri sävyihin.”

Jos liikunnan aloittaminen tuntuu hankalalta, kannattaa hankkia kävelykaveri – lenkille tulee lähdettyä, kun on kerran sovittu, ja samalla voi vaihtaa kuulumisia.

”Lenkillä pystyy puhumaan puuskuttamatta, vaikka terveyttä edistävällä vauhdilla kävelisikin. Koiranomistajilla on kotonaan aina lenkkikaveri, jota tuskin tarvitsee montaa kertaa pyytää mukaan. Ja miksei vaikka työpaikan sisäisiä palavereita voisi pitää samalla jaloitellen”, Salokangas ehdottaa.

Askeleita laskemaan

SauvakävelyTerveysliikunnan kannalta sopiva määrä on noin 9 000 askelta päivässä. Luku on hyvä tavoite, mutta vähemmän liikkuvan kannattaa lähteä asteittain liikkeelle. Alkutavoite voi olla vaikka 7 000 askelta.

Mistä askeleet sitten kertyvät? Ihminen ottaa arkirutiineissa päivittäin 2 000-5 000 askelta. Pelkkä kevyt liikkuminen ei kuitenkaan ole terveyden kannalta riittävää, vaan tarvitaan tehokasta liikkumista päälle. Kuitenkin jo lisäämällä puoli tuntia reipasta kävelyä saavutetaan terveyden kannalta otollinen määrä askelia.

Kävelyharrastusta aloittelevaa Salokangas neuvoo kartoittamaan lähtötilannetta askelmittarin avulla.

 ”Hyvä idea on seurata mittarin avulla viikon verran, kuinka paljon sitä päivittäin tuleekaan käveltyä”, Salokangas neuvoo.

Päivittäisten askeleiden lisäämistä tavoittelevalle sopiva tahti kävelyn lisäämiseen on muutama tuhat askelta viikossa.

Vinkkejä vaihtelevaan treeniin

Jotta kävelystä saisi kaikki tehot irti ja välttyisi vääränlaiselta rasitukselta, kannattaa tarkkailla omaa kävelytekniikkaansa.

”Pidä pää pystyssä ja ryhti hyvänä. Hartiat on hyvä muistaa rentouttaa. Jalkaa työnnetään kunnolla taakse lantiosta lähtien ja kädet laitetaan kunnolla liikkeelle; eteen tuodessa käsi saa kohota lähes hartiatason korkeudelle”, Salokangas neuvoo.

Vaihtelua harjoitteluun saa muuntelemalla lenkin aikana tempoa. Myös maastoa on hyvä vaihdella. Kävelysauvojen mukaan ottaminen kasvattaa energiankulutusta 20-25 %.

Anun vinkit aloittelijalle

  • Kartoita lähtötilanne ja nosta askelten määrää maltillisesti.
  • Kiinnitä aluksi huomiota tekniikkaan.
  • Vaihtele kävelylenkkien maastoa, pituutta ja tempoa.
  • Lähde lenkille ystävän kanssa.
  • Nauti raikkaasta ulkoilmasta ja omasta ajasta!

 

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

kävely on juuri oikeaa ulkoliikuntaa meille 60+ ikäisille. kävelyreittejä kannattee vaihdella, jotta mielenkiinto säilyy

Sauvakävely on minulle sopivin liikuntamuoto. Sauvat antavat tukea selälle ja ylävartalolle.

Tahtoisin ruveta lenkkeilemään, mutta on kavereita jotka ovat umpilaiskoja vaikka kuin kirskois kynsin ja hampain. Yksin sitä ei oikein jaksa, sit jää sohvalle rotkottamaan kirja ja suklaata kädessä. Koiraakaan ei ole.. Musiikki ei mua aina saa liikkelle-.-

Kävelen usein ,mutta pyöräily on mimun suosikki laji.Kävelessä saa raitista ilmaa ja se on rentouttavaa.käyn kolme kertaa viikossa jumpassa joten eiköhän se riitä .

Kävely vaan on niin mukavaa. Ja hyvät vaihtelevat maastot alkaa kotiovelta. Käyn noin 4-5 kertaa viikossa sen yli 9000 askelta. Ihanaa…

olen reilusti 50+, normaalipainoinen, kolesteroli ok, verenpaine alhainen, kuntotestin mukaan ikäistäni paremmassa kunnossa, vaikka en kävele kuntoilumielessä ollenkaan, ainoastaan mitä asioiden hoitaminen vaatii. No, sanoihan se terveydenhoitajakin että olen harvinaisuus ikäisteni joukossa, koska kaikki on kunnossa. Nykyään kun on normaalikuntoinen eikä mikään vaivaa on harvinaisuus, ainakin tässä iässä. Se on sairasta.

Itselläni autottomana on tapana kävellä alle viiden kilometrin matkat melkein säässä kuin säässä. Kuuntelen lähes poikkeuksetta samalla musiikkia. Nopeatempoisella musiikilla olen määränpäässäni vähintään ajoissa ja sykekin kohoaa matkalla mukavasti. Mitä tulee yksityisautoiluun en itse kävelyvaihtoehdon valitsevana ymmärrä joka paikkaan autolla meneviä. Oma aikansahan siinäkin menee kun parkkipaikkaa etsii. Sitä paitsi kauppakassien kantokin pitää käsivarret kunnossa. En siis kadehdi autoilevia, päin vastoin mietin mistä jäisin paitsi jos omistaisin auton.

Kävely on ihan mukavaa. Siinä on samalla oiva tilaisuus kuunnella omia ajatuksia luonnon äänien lisäksi. Päivittäinen kävely auttaa säilyttämään terveyden ja ehkä jopa kohentamaansitä, jos nyt sattuisi niin hassusti, että kunto olisi rapistunut.

Sitä en vaan ymmärrä, miksi aina ja kaikessa henkilöautonegatiivinen mielipide pitää tuoda esiin. Ovatko nämä autoiluun nurjasti suhtautuvat kateellisia heille, joilla on auto? Ettekö löydä netistä mitään muuta kanavaa voivotella henkilöautoliikennettä? Voi aikoja, voi tapoja!

Kävelen päivittäin 6-12 km .Pääkaupunkiseudullakin voisi kieltää yksityisautoilun kun julkisella kulkuneuvolla ja käyvellenkin voi liikkua. Siinä säästyisi myös ekoloogisesti ainut laatuinen luontommekin ja tällätalailla liikkuessa ihmiset voi omaksua samalla ihanan VIHREÄÄ aatettamme, säästäen luontoamme myös jälkipolvillekkin.Tällä tavalla kun toimitaan Hesastakin poistuisi tolkuton ja jatkuva teiden ja katujen rakentaminen joka maksaa ihan törkeesti .

kävely on oiva tapa liikkua kaupungissa paikasta toiseen ,saa hyödyn ja liikunnan ja lisäksi raitista ilmaa. itse kävelen paljon parasta liikuntaa.päivittäiset asiatkin voi hoitaa ilman autoa kaupungissa kunto kohenee.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *