Noidannuoli, lihaskramppeja ja kipeät olkapäät – Lankutus voikin olla vaarallista
Noidannuoli, lihaskramppeja ja kipeät olkapäät – Lankutus voikin olla vaarallista

Moni on lähtenyt mukaan netissä levinneeseen 30 päivän lankutushaasteeseen. Haasteessa lankutetaan ensimmäisinä harjoituspäivinä parikymmentä sekuntia ja kuukauden kuluttua useita minuutteja. Vaikka liike on periaatteessa hyvä harjoitusliike, usean minuutin lankutus saattaa vahingoittaa kehoa.

Noidannuoli, lihaskramppeja ja kipeät olkapäät – Lankutus voikin olla vaarallista

Olkapäät kipeiksi

Jos lankutusta tehdessä lapojen tuki eli yläselän voima pettää, yläselkä romahtaa ja lankuttaja roikkuu koko painollaan olkapäidensä varassa. Olkapäille tällainen paine ei ole hyväksi, ja tuloksena saattaakin olla olkapäiden kipeytyminen tai jopa tulehtuminen.

Esimerkiksi toimistotyötä tekevillä on usein jo valmiiksi hieman ahtaat olkapäät – ja lankuttaminen pelkkien olkapäiden varassa ahtauttaa olkapäitä aina vain lisää, mistä seuraa lihasjumeja, kireyttä ja kipuja olkapäihin.

Lue myös: Olkapää kuormittuu herkästi

Niska jumiin

Myös niska on lankutuksessa vaaravyöhykkeellä. Kun lapojen hallinta pettää, niska romahtaa ja alaniska kuormittuu. Tuloksena on lihaskireyttä ja -kramppeja.

Jos niskan lihakset ovat jo valmiiksi jumissa ilman lankuttamistakin, saattaa ylimääräinen kuormitus aiheuttaa jopa noidannuolen niskaan.

Lue myös: Jännitysniskan hoito

Noidannuoli alaselkään

Jos keskivartalon voima pettää kesken lankuttamisen, eli pito vatsa- ja selkälihaksista loppuu, jää lankuttaja kokonaan etureisien ja lonkan koukistajien varaan – ja tiedossa on jälleen lihaskramppeja ja -kireyttä.

Lonkan koukistaja on niin suuri lihas, että sen kramppaaminen voi aiheuttaa jopa noidannuolen alaselkään.

Lue myös: Jumppaa keskivartalo kuosiin

Lue lisää:

Vatsalihastreeni – Korsetti kuntoon!
Pilates hoitaa selkää – katso jumppavideo
Verryttele vetreäksi

Jutun asiantuntijana toimi fysioterapeutti ja personal trainer Helena Mantere.

Teksti: Hilppa Alanko
Kuva: Colourbox

Varo myös muita kuntohaasteita

Liikuntahaasteet ovat loistava tapa innostaa ihmisiä liikkumaan. Varjopuolena on kuitenkin se, että monissa kuntohaasteissa edetään liian nopeasti. Usein netissä kiertävissä haasteissa aloitetaan pienestä, mutta toistot ja harjoitusajat nousevat kuitenkin aivan liian nopeasti, jolloin kroppa pettää.

Lisäksi lyhytkestoisella harjoittelulla saa harvoin hyviä ja pysyviä tuloksia. Lihasten vahvistuminen säännöllisellä harjoittelulla kestää noin kaksi kuukautta, mutta usein haasteet kestävät vain kuukauden, jonka jälkeen harjoittelu lopetetaan kuin seinään.

Lyhytkestoisten ja nopeasti hyvin raskaaksi muuttuvien kuntohaasteiden sijaan kannattaa haasteen liikettä tehdä vähän vähemmän ja jopa hieman harvemmin, mutta pidemmällä aikavälillä. Näin lihaksisto kehittyy, eikä haasteiden liikkeitä suoriteta pelkällä sinnikkyydellä vartalon kontrollin sijaan.

Esimerkiksi lankutushaasteessa minuutti lankutusta riittää hyvin. Jos haluaa lankuttaa pidempiä aikoja, kannattaa useamman minuutin lankuttamiset jakaa minuutin mittaisiksi jaksoiksi, jotta kroppa ei varmasti vaurioidu.

Lue myös: Motivoiva treeni – Kuntosaliohjelma aloittelijalle ja edistyneelle

Hilppa Alanko

Hilppa AlankoOlen muodista, musiikista ja maailmasta kiinnostunut Anna-perheen tuotantoassistentti. Nautin hyvistä keskusteluista ja kaupungin vilinästä. Rakastan elävää musiikkia, teatteria, kirjoja ja kotonani Töölössä löhöilevää kissaneitiä.

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *