Vinkit

Suositut superfoodit: Chia-siemenet auttavat painonhallinnassa

Teksti: Johanna Nikama

Chia-siemenen korkea kuitupitoisuus sekä hyvä nesteenimeytymisominaisuus auttaa muun muassa painonhallinnassa sekä useissa ruoansulatusvaivoissa.

Chia-siemeniä saadaan Meksikossa ja Guatemalassa kasvavasta, minttukasvien sukuun kuuluvasta Salvia Hispanica -kasvista.

Siemen koostuu merkittävistä määristä kuituja, antioksidantteja ja vitamiineja (A, B1, B2, B3) sekä mineraaleista kuten kalsium, rauta ja sinkki. Chia-siemen sisältää n. 40 % kasviöljyjä, arviolta 20 % proteiineja eikä yhtään kolesterolia.

Chia-siemenen sisältämässä öljyssä on korkea alfalinoleenihappopitoisuus. Alfalinoleenihappo eli ALA kuuluu keholle tärkeisiin Omega-3 -rasvahappoihin.

Chia-siemeniä voi sekoittaa erilaisiin ruokiin: veteen, muroihin, jogurttiin, mehuun, leivonta-aineisiin, puuroihin, salaatteihin, keittoihin, leivän päälle. Siemenet kannattaa murskata ennen käyttöä, jotta niistä saa paremmin kaiki ravinteet irti.

Chia-siemenistä voi tehdä myös geeliä: sekoita 1 osa chia-siemeniä ja 10 osaa vettä. Anna seistä pari minuuttia ja sekoita. Anna seistä puoli tuntia, peitä kannella ja laita jääkaappiin.

Geeliä voi sekoittaa nestemäisiin ruokiin tai hyytelöihin kuten hillo, jogurtti, sinappi, ketsuppi tai salaattikastike. Geelin avulla ruokiin saa helposti lisäravinteita vaikuttamatta kuitenkaan ruuan makuun. Valmis geeli säilyy jääkapissa noin kaksi viikkoa.

Ripottele chia-siemeniä vaikka superterveellisen intiaanisalaatin joukkoon tai pellavansiemenen kaveriksi omenaiseen siemenpuuroon.

 

Lähde: Cocovi, nutritiondata.com
Kuva: Colorbox, SKOY

X