Itsetuntemus

Odotatko liikaa joululta? Psykologi neuvoo, miten estät joulustressiä pilaamasta juhlapyhiä

Joulunviettoon liitetään herkästi odotuksia, jotka saattavat luoda jouluun turhia paineita. Psykologi neuvoo, miten joulustressistä voi päästä eroon.
Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Joulua sanotaan rauhoittumisen juhlaksi. Tästä huolimatta juhlapyhien viettoon liitetään herkästi odotuksia, jotka saattavat luoda jouluun turhia paineita.

Miksi joulunvietosta oikeastaan edes stressataan?

Joulu on perinteinen perhejuhla, jonka takia siihen kytkeytyy paljon tapoja ja traditioita. Terveystalon psykologi-psykoterapeutti Suvi Larun mukaan nykyään perinteet saatetaan kuitenkin kokea vieraiksi.

– Joulua maalaillaan rauhoittumisen ja satumaisen tunnelman ajaksi. Ihmisten arki on sen sijaan usein kiireistä. Ristiriita voi esiintyä omien toiveiden ja totuttujen tapojen välillä.

Millainen on hyvä joulu?

Larun mukaan stressi ja ahdistus nousevat esiin etenkin silloin, kun joulua pyritään viettämään ”täydellisesti”.

– Odotukset, jossa joulujen pitää mennä tietyllä tavalla ja kaavalla, voivat lukita olemista, rauhoittumista ja rentoutumista.

Tilanteessa olisi tärkeä pysähtyä ja pohtia, millaista joulua omassa perheessä halutaan juuri tänä vuonna viettää. On tärkeää muistaa, että myös perheen sisällä voi olla erilaisia ihmisiä. Jokainen asennoituu jouluun omalla tavallaan.

– Vuodet ovat erilaisia. Eri elämäntilanteet haastavat meitä pohtimaan sitä, mikä on tärkeä asia joulussa juuri tänä vuonna, Laru sanoo.

Muista armollisuus

Larun mukaan joulunalusaika on jo itsessään kiireistä pikkujoulujen, joulujuhlien ja lahjojen hankinnan suhteen. Usein olisikin järkevää pohtia, kuinka omaa tehtävälistaansa voisi muuttaa kevyemmäksi.

Itselleen tulisi muistaa olla armollinen.

– Tiettyjen perinteiden, kuten siivouksen kanssa, ei tarvitse luoda hirveitä paineita. Perinteitä voi haastaa siten, että tekee asiat hieman toisella tavalla.

Lue myös: Inhoatko siivoamista? Näin teet joulusiivouksen nopeasti ja helposti

Esimerkkinä Laru nostaa ruokailun, joka on monessa perheessä joulun tärkeimpiä traditioita. Jouluruokailua voidaan miettiä yhdessä esimerkiksi siltä kantilta, syödäänkö meidän perheessä perinteisiä jouluruokia vai sittenkin jotain uutta.

– Nykypäivänä on monenlaisia perheitä, perhekokoja ja tapoja tehdä asioita, Laru kiteyttää.

Jätä joulustressi muille ja muista, että jokaisen perheen joulu on erilainen.

Jätä joulustressi unholaan, ja muista, että jokaisen perheen joulu on erilainen.

”Jouluun voi kuulua monenlaisia tunteita”

Jos elämäntilanne on haastava, tuntuvat emotionaalisesti latautuneet juhlapyhätkin usein raskailta. Laru muistuttaa, ettei joulustakaan tarvitse väkisin yrittää tehdä ilon juhlaa – tai muuten samanlaista kuin aiempina vuosina.

– Haasteet voivat nostaa päätään joulun aikana ja tuoda mukanaan surun ilmapiiriä. On hyvä muistaa, että joulu on vain yksi pyhä. Jouluun voi kuulua monenlaisia tunteita, ja niistä pääsee yli.

Larun mukaan vaikeissa elämäntilanteissa joulua on tärkeintä viettää siten kuin sen itse parhaaksi kokee.

– Ja hyväksyä se, että tämä joulu on tämänkaltainen, ja se on ihan ok.

Näin vältyt stressiltä

Jos joulustressin poikanen silti yllättää vuodesta toiseen, kannustaa Laru aloittamaan joulunvieton suunnittelemisen mahdollisimman varhain. Näin vältytään turhalta kiireeltä ja paineilta.

– Asian ääreen kannattaa asettua esimerkiksi jo syksyllä. Perheessä voidaan jutella, minkälaisia toiveita ja ajatuksia tämän vuoden joulun varalle on.

”On tärkeää, että jokainen asettuu aidosti hyvän mielen ja rakkauden teeman äärelle – siten, että joulufiilis säilyy.”

Kuuntelu ja joustavuus ovat kaiken A ja O. On myös hyvä muistaa, että kaikki ei välttämättä mene aina juuri siten kuin itse toivoisi. Tärkeintä olisikin löytää hyvä yhteisymmärrys lähipiirin kesken.

– Joulu on perheen, ystävien ja läheisten aikaa. On tärkeää, että jokainen asettuu aidosti hyvän mielen ja rakkauden teeman äärelle – siten, että joulufiilis säilyy.

Lue myös: 

Stressi nostaa salakavalasti verenpainetta – näin suojaat kehoasi vaaralliselta verenpaineelta

Ylireagointi nostaa stressitasot pilviin ja aiheuttaa vain lisää mielipahaa – näin harjoittelet itsehillintää

X