Hyvinvointi

Juoksukoulu: Maalla, vedessä tai sisällä – vaihtoehtoja lenkille

Teksti: Anna.fi

sofiaLenkille lähteminen ei aina onnistu, vaikka kuinka mieli tekisi. Joskus pakkasen, rankkasateen ja siitepölyn kaltaiset luonnonvoimat estävät juoksuaikeet. Ja juuri kun olisi ihan oikeasti jaksanut! Mikä neuvoksi?

Tekosyille ei taaskaan jää tilaa. Treeniä ei suinkaan tarvitse jättää väliin. Sen voi siirtää sisälle.

”Sisäradat, juoksumatot ja uima-altaat ovat hyviä vaihtoehtoja ulkona juoksemiselle”, Niina neuvoo. Lenkin sijaan kannattaakin siis suunnata lähimmälle kuntosalille tai uimahallille, jos räntäkuuro yllättää.

Niina muistuttaa, että vesilajit ja kuntosalin cardiolaitteilla harjoitteleminen ovat aivan yhtä tehokkaita liikuntamuotoja.

”Sydän ei erota, missä lajissa syke nousee. Pääasia on, että tulee hiki, hengästyy ja tuntee todella tehneensä jotain.”

Juoksumatoilla pääsee myös helposti säätämään kaltevuuskulmaa ja nopeutta, joten ne tarjoavat kokeneemmallekin lenkkeilijälle haastavan treenin. Lisäksi laitteiden mittareista on mukava seurata matkan taittumista, nopeutta ja energian kulutusta.

Halli, allas vai lenkkipolku?

Kuntosalien muut lämmittelylaitteet ovat Niinan mielestä myös hyviä vaihtoehtoja. Jos matolla juokseminen maistuu puulta, voi kokeilla soutua, kuntopyöräilyä tai crosstraineria. Paikallaan viuhtomisen sijaan vauhdikkaampaa menoa kaipaaville Niina suosittelee liikuntahallien sisäratoja, joissa pääsee juoksemaan ympäri vuoden.

Siitepölyallergisille tämä aika vuodesta voi olla todella ikävä. Jos silmät kutisevat, nenä vuotaa ja aivastuttaa vähän väliä, ulkoliikunta ei välttämättä tunnu innostavalta. Sisä- tai vesiliikunta on tällöin loistava ratkaisu.

Itse sain viime keväänä todella ikäviä allergia- ja astmaoireita. Huomasin, että uiminen sujui silti. Vedessä hengitys sujuu helpommin, ja katu- ja siitepölystä ei ole tietoakaan.

talviEväitä talven varalle

Myös talvi on haastavaa aikaa juoksijalle. Kylmässä säässä voi toki juosta, mutta pakkasilla kannattaa olla varovainen. Niina kertoo, että 15 miinusastetta alkaa olla sen verran pureva lukema, ettei sitä kylmemmällä ilmalla kannata enää lenkille lähteä. Liian kylmän ilman sisään hengittäminen saattaa vahingoittaa keuhkoputkia.

”Tärkeintä on tunnustella, mikä on itselle sopivaa”, Niina sanoo. Jos hengittäminen tuntuu vaikealta lauhassakin pakkasessa, kannattaa siirtyä sisätiloihin.

Talvella ulkona juoksevan on parempi keskittyä pitkiin, hidastempoisempiin lenkkeihin. Liukas keli ja kylmyys eivät luo otollisia olosuhteita intervallitreenille. Pureva pakkanen sattuu keuhkoihin ja liukas alusta altistaa kaatumisille. Jos kuitenkin haluaa päästä treenaaman spurtteja paukkupakkasillakin, on juoksumatosta ja sisäradoista apua.

Periksi ei anneta

Tällä hetkellä pakkasongelmaa ei onneksi ole. Sää sen kuin paranee päivä päivältä, ja juoksuintoni sen mukana. Aurinko todella houkuttelee ulos. Harmikseni en kuitenkaan ole ehtinyt lenkille niin usein kuin haluaisin, vaan ainoastaan kerran viikossa parin superkiireisen viikon vuoksi.

Tämä harmittaa suunnattomasti, mutta yritän olla stressaamatta asiasta liikaa, sillä olen kuitenkin edistynyt ihan mukavasti. Pystyn nimittäin tällä hetkellä juoksemaan lenkkini putkeen, ilman välikävelyjä! Huhtikuun alussa en olisi ikinä kuvitellut pystyväni tähän.

Riemuitsen siis pienistä edistysaskeleista sekä siitä, että olen kuitenkin kiireenkin keskellä päässyt liikkumaan muutaman kerran viikossa. Vaikka tahti tuntuu omiin tottumuksiini nähden vähäiseltä, yritän muistaa, että yksikin kerta liikuntaa on parempi kuin ei mitään. Minulla nimittäin on taipumusta kaikki tai ei mitään –tyyppiseen luovuttamiseen. Epäonnistumisen tunne iskee, jos ehdin liikkua ”vain” pari kertaa viikon aikana. Aion muuttaa suhtautumistani, sillä tämä luovuttajafiilis johtaa helposti täysliikkumattomuuteen. Vielä näin ei onneksi ole päässyt käymään, ja pidän varmasti huolen siitä, ettei käykään!

Aurinkoisin juoksuterveisin,

Sofia

Lue myös Anun, Pirjon ja Kirsin treeneistä!

X