Treenijumi päällä? 5 keinoa palauttaa kadonnut liikuntamotivaatio
Liikunta

Treenijumi päällä? 5 keinoa palauttaa kadonnut liikuntamotivaatio

Sairausloman tai löhöloman jälkeen urheilurutiiniin palaaminen on usein takkuista. Kannattaa muistaa, että tauon jälkeen kyse ei ole fyysisen kunnon romahtamisesta vaan henkisestä kynnyksestä. Näillä helpoilla vinkeillä pääset takaisin ruotuun.
Teksti: Laura Koljonen Kuvat: 123RF

1. Treenaa kaverin kanssa

Sovi treeneistä etukäteen. Kun treenitreffit ovat kalenterissa, harjoituskerran väliin jättäminen ei ole niin helppoa kuin yksin treenatessa. Treffit kannattaa sopia salille, ettei niistä voi viime hetkellä livetä kahville juoruilemaan.

Lue lisää: 10 vinkkiä: Löydä motivaatio liikuntaan

2. Mene salille heti lomalta palattuasi

Loman jälkeinen urheilu kannattaa aloittaa heti, kun lomalta palaa. Tai viimeistään seuraavana päivänä. Älä anna väsymyksen huijata. Motivaatiota kasvattaa se, että loman jälkeen lihakset ovat levänneet ja urheillessa jaksaa usein paremmin kuin ennen matkaa.

Lue lisää: Fitness-tähti Eevi Teittinen: Näillä yksinkertaisilla vinkeillä saat paremman ryhdin

3. Valitse mukavin urheilulaji

Tauon jälkeen sorvin ääreen palaamisessa on kyse nimenomaan kynnyksestä, jota voi madaltaa harrastamalla itselleen mieluista liikuntaa. Älä siis kiusaa itseäsi lähtemällä puolimaratonille tai tee saliohjelmasi raskaimpia liikkeitä – ellet nauti niistä eniten.

Lue lisää: Mikä liikuntalaji minulle sopisi?

4. Tee liian vähän

Tauon jälkeen suurin virhe on reuhtoa täysillä. Sillä saa vain paikat kipeiksi ja urheilun tuntumaan vastenmieliseltä. Herätä motivaatio tekemällä sen verran, että seuraavana päivänä on kiva lähteä uudestaan liikkumaan.

Lue lisää: Lihakset aina jumissa treenin jälkeen?

5. Älä ajattele liikaa

Pakkaa urheiluvarusteet, laita lenkkarit jalkaan. Mene. Siinä ajassa, kun pähkäilet, mennäkö vai eikö mennä, olet jo ehtinyt urheilla.

Lue lisää: Urheilutrikoot: Väripaneelit vs. Pinkki

X