Hyvinvointi

Mekostenon – alkuperäinen lihasten pidennysmenetelmä

Teksti: Emma Suominen

Reipas puheensorina tulvii rappukäytävään. Mekostenon-ryhmä on alkamassa ja minä olen myöhässä sovitusta. Tiedustelen reippaan ja solakan näköiseltä naishenkilöltä, joka tulee ovelle, että onko hän Maria.

”Ehen, Maria on tuo hyvännäköinen nainen tuolla”, kuuluu vastaus.

Katson huoneeseen, jossa on kaksi hierontapöytää ja silmämääräisesti seitsemän tuolia, kymmenkunta naista ja yksi mies. Äkkiseltään minulla on siis reilusti veikkausvaraa, kaikki naiset kun ovat vetreän näköisiä. Kyllä, vetreän. Huoneen keski-ikä on ehkä 50.

Löydän Marian. Löydän pukuhuoneen. Sielläkin on hierontapöytä.

Sekavin tuntein liityn muiden joukkoon. Pääsen kahden kokeneen kävijän väliin seiniä kiertäville puolapuille. Muut ovat jo keskenään tuttuja kasvoja.

Maria ohjaa ryhmää reippaasti, jutustelee ja pitää yllä keskustelua. ”Mitäs tuossa sinun paidassasi oikein lukee?” hän kysyy vaalealta naiselta. Pian kaikki espanjankielentaitoiset tavaavat printtiä. Suomennos kuuluu, että parhaat unet näen valveilla.

Mistään tiukkapipoilusta ei siis ole kysymys.

Pitkiä venytyksiä

Lääkäri Aki Loikkanen kehitti mekostenon-menetelmän 1970-luvun lopulla. Se perustuu pitkiin, rauhallisiin venytyksiin, tavoitteena lihasten jänneosien pysyvä pidentyminen. Eli siis mitä?

”Lihaksilla on taipumus lyhentyä. Niiden lepopituuden säilyttäminen edellyttäisi säännöllistä venyttelyä, muuten ne lyhenevät. Ja se vaikuttaa ryhtiin, verenkiertoon, hermoratoihin, nivelten asentoon, ja jos rintakehä laskee, niin sisäelimiin. Periaatteessa koko elimistöön. Lyhentyneitä lihaksia voi kuitenkin pidentää”, Maria selittää.

’Maria’ on siis Maria Lumikangas, 44. Hän on ollut viisi vuotta mekostenon-ohjaajana. Ohjaajien joukko on vielä harvalukuinen, mutta nyt suunnitteilla on mekostenon-ohjaajakoulutusta terveydenhuollon ammattilaisille.

Mekostenon sopii kaikille

Melkein kaikkia venytyksiä voi tehdä kotonakin. Puolapuut kyllä tekevät sen vähän helpommaksi, ja ohjaajan läsnäolo saa tsemppaamaan.

”Ryhmässä pyritään löytämään mahdollisimman mukavat asennot venytysten ajaksi, että pidennettävät lihasryhmät pysyvät rentona. Samat liikkeet ovat sovellettavissa kotiolosuhteisiin. Oviaukkoon viritetty rekkitanko, pöytä ja tuoli riittävät välineiksi”, Maria vakuuttaa.

Mekostenon sopii erityisesti niille, joilla on tuki- ja liikuntaelinoireita tai halua ehkäistä niitä. Ja istumatyön tekijöille ja… kaikille.

”Mekostenon on lihashuoltoa, se sopii hyvin urheilunkin pohjaksi. Joustava lihas kun on voimakkaampi kuin kireä”, Maria lisää.

Viimeistään tässä vaiheessa herää kysymys, että miksi näin hieno ja hyödyllinen ja helppo liikuntamuoto on pysynyt vuosikymmenien ajan suurelle yleisölle tuntemattomana.

”Eihän tätä ole liiemmin markkinoitu. Mekostenonin jäljittelijöistä esimerkiksi Method Putkisto tunnetaan kyllä”, Maria selittää.

Rempseää mutta tehokasta

Olen aina inhonnut venyttelyä. Pienessä hieronta/jumppahuoneessa sekin tuntuu kuitenkin siedettävältä. Keskityn ottamaan mallia tottuneesti asentoa vaihtavalta puolapuunaapuriltani.

Todistan myös olevani alle 30-vuotias, jolla on matala verenpaine. Liikkeet, joissa kädet pidetään pään yläpuolella aikaansaavat huimausta. Ryhmän uusi tulokas on siitä pitäen kaikkien tarkkailussa. Ettei raukka vielä pyörry…

Sessio kestää tunnin ja vartin. Lähtiessä kaikki ovat hyvällä tuulella ja jäsenet liikkuvat jotenkin kevyemmin kuin tullessa. Olen unohtanut alun tyrmistykseni. Tulen vielä uudelleen.

Helsingin Hieroja Asemalla Mekostenonin kertahinta on 5–8 euroa. Mitä pidemmäksi ajaksi lipun ostaa, sitä halvempi on hinta kertaa kohti. Mekostenonia on myös Kisahallin fysioterapiassa. Pääkaupunkiseudun lisäksi ryhmiä on Virroilla, Mäntyharjulla ja Vaasassa.

X