Seksielämä

Syvempi yhteys, moninkertaisia orgasmeja – näin tantra voimistaa nautintoasi ja lisää hyvinvointiasi

Tantrassa ei ole kyse vain seksiasennoista, vaan kehoa ja mieltä energisoivasta kokemuksesta, joka vapauttaa eroottista energiaa. Näiden harjoitusten avulla niin hetket ruuhkabussissa kuin makuuhuoneessakin muuttuvat huimasti antoisammiksi.
Teksti: Janica Brander Kuvat: iStock

Henkisempää seksiä, kestävyyttä, multiorgasmeja vai jotain ihan muuta? Tantraseksi voi olla kaikkea tätä ja vielä enemmän. Tantra huomioi ihmisen fyysisyyden ja seksuaalisuuden lisäksi henkisen hyvinvoinnin.

Tantra on enemmän kuin asentokikkoja

Tantraohjaaja, seksuaali- ja pariterapeutti Shanti Limnell kuvailee tantraa kokonaisvaltaiseksi henkisen kasvun poluksi. Kyse ei ole yksittäisten seksikikkojen opettelusta, vaan mielen ja kehon välisen yhteyden löytämisestä.

Oman ja kumppanin kehon ja seksuaalisuuden hyväksyminen ovat olennainen osa tantraa. Tantrafilosofian mukaan keho on puhdas, pyhä ja kaunis asia. Tantran opiskelu voikin helpottaa seksuaalisuuteen ja kehoon liittyvää kipuilua.

Myös läsnäolo on tärkeässä roolissa. Tantrarjoitukset voivat parantaa keskittymiskykyä, lievittää stressiä ja kohentaa mielialaa. Kaikki harjoitukset eivät ole seksuaalisia, eivätkä ne tähtää aina seksiin, vaan rentoutumiseen, aistikokemusten syventämiseen ja kehon ja mielen hyvinvointiin.

Lue myös: Tantra on seksiä ja elämänfilosofiaa

Tantraharjoitukset voivat syventää suhdetta

Parhaimmillaan tantra laajentaa käsitystämme siitä, mitä seksuaalisuus on. Jokainen kokee seksuaalisuuden omalla tavallaan, osa vain mielessään, ja tämäkin voi olla syvästi tyydyttävä kokemus.

Kumppanin kanssa tehdyt tantraharjoitukset voivat lisätä läheisyyttä ja syventää suhdetta. Harjoituksista voi olla apua myös silloin, kun seksi ei huvita tai onnistu. Joskus kipinän elvyttäminen kannattaa aloittaa seksittömillä harjoituksilla ja unohtaa yhdyntä.

Myös suhteen fyysinen puoli voi parantua, ja osa ihmisistä kertoo saavansa tantraharjoitusten avulla moninkertaisia ja pitkäkestoisia orgasmeja. Nopeasti laukeavat miehet voivat oppia kestämään pidempään, ja kateissa oleva orgasmi voi löytyä.

Lue myös:

Hyvästit arkiselle suorittamiselle! 5 helppoa ja kutkuttavaa tapaa lisätä läheisyyttä makuuhuoneessa

Rakkausseksi räjäyttää tajunnan! Lukijat kertovat: ”Kuin kuuma tulivuori, joka purkautuu”

8 askelta tantran polulle

1. Varaa tantralle aikaa

Rauhoita hetket, jolloin teet harjoituksia itseksesi tai kumppanisi kanssa. Suhtaudu hetkiin lahjoina itsellesi, älä velvollisuuksina, jotka pitää hoitaa nopeasti.

2. Aloita läsnäoloharjoituksista

Osa tantraharjoituksista muistuttaa rentouttavaa mindfulnessia, ja näitä harjoituksia voit tehdä yksin, jopa ruuhkabussissa.

Keskity hengitykseesi. Tunnustele, kuinka ilma virtaa nielusta keuhkoihin. Tunne hengityselinten työ alavatsassa ja pakaroissa asti. Istu ja paina istuinluusi ja jalkapohjasi voimakkaasti alustaa vasten. Anna ajatusten tulla ja mennä, ja keskitä kaikki energiasi hengittämiseen ja paikoillaan olemiseen.

3. Nauttikaa seksittömästä läheisyydestä

Voitte tehdä hengitysharjoituksen myös yhdessä. Istukaa tai maatkaa vastakkain. Katsokaa toisianne silmiin ja hengittäkää syvään.

Tunnustelkaa omaanne ja toistenne hengitystä. Hengitykset alkavat usein virrata samaan tahtiin, mutta älkää pakottako kehojanne tähän.

4. Antakaa toisillenne tantrahierontaa

 Tantrahieronta on kiireetöntä, rakkauden täyttämää ja keskittynyttä koskettelua.

Tantraseksi pitää sisällään paljon läheisyyttä. Esimerkiksi tantrahieronta on kiireetöntä, rakkauden täyttämää ja keskittynyttä koskettelua.

Hengitysharjoituksesta voitte siirtyä kosketteluun.

Sammuttakaa elektroniset laitteet ja kirkkaat valot. Voitte olla hiljaisuudessa tai laittaa taustalle rauhallista musiikkia. Käyttäkää hierontaöljyä, jolloin koskettelu tuntuu mukavammalta.

Huomioikaa, että kyseessä ei ole orgasmiin tähtäävä hieronta, vaikka se vapauttaakin seksuaalienergiaa.

Voit hieroa myös itse itseäsi seuraavia vinkkejä soveltaen:

  • Paina kätesi ensin kevyesti kumppanisi rintakehän päälle, jossa sijaitsee sydänchakraksi kutsuttu energiakeskus. Tee rintakehän päällä hellää, pyörittelevää liikettä. Kosketa sydänchakraa säännöllisesti hieronnan aikana.
  • Hiero lihaksia pitkin vedoin, sormenpäihin ja varpaisiin asti, niskasta pakaroihin. Kosketa jännittyneitä kohtia kevyesti, mutta sinnikkäästi. Lämmitä kehon kireitä ja kylmiä pisteitä.
  • Siirry lantion alueella sijaitsevaan sakraalichakraan, joka on aistillisuuden keskus. Voit aktivoida tätä pistettä keskittämällä hieronnan alaselkään, pakaroiden yhtymäkohtaan.
  • Tuo seksuaalienergiaa sydämeen ja sydänenergiaa seksuaalikeskukseen koskettelemalla vuorotellen rintakehää ja alaselkää.

Voitte hieroa toisianne vuorotellen tai eri päivinä. Jos hierottu rentoutuu syvästi, hänen voi olla vaikea aktivoitua hierojan rooliin.

Lue myös: Hekuman huipulle koko kehon huomioivalla aistillisella hieronnalla

5. Kokeilkaa liikkeetöntä yhdyntää

Tantraseksi voi olla muutakin kuin perinteistä yhdyntää.

Tantraseksi voi olla muutakin kuin perinteistä yhdyntää.

Aamurukoukseksi kutsuttu harjoitus on seksuaalinen. Se voi lisätä kestävyyttä ja voimistaa orgasmeja, mutta kyseessä on ennen kaikkea läheisyysharjoitus.

Aloittakaa harjoitus hellällä koskettelulla. Voitte käyttää liukuvoidetta, sillä naisen tulisi olla niin kostea, että mies pystyy työntymään hänen sisälleen. Jos miehellä ei ole erektiota, hän voi asettaa peniksensä naisen reisien väliin ja työntyä tämän sisälle, jos erektio tulee.

Kun olette sisäkkäin, älkää liikkuko, vaan hengittäkää syvään. Tarkkailkaa omianne ja toistenne reaktioita ja nauttikaa hetkestä. Pidättäytykää liikkeistä niin pitkään kuin pystytte.

Voitte lopettaa harjoituksen yhdyntäliikkeisiin ja laukeamiseen, mutta tämä ei ole pakollista. Osa ihmisistä saa orgasmin pelkästään olemalla sisäkkäin ja keskittymällä tuntemuksiinsa.

Orgasmi ei kuitenkaan ole pakollinen. Voitte tehdä harjoituksesta energiaa lataavan aamurituaalin, joka ei johda seksiin.

Lue myös: Tantraseksivinkit: 5 tantravinkkiä, jotka takaavat sinulle elämäsi orgasmin

6. Suosikaa intiimejä seksiasentoja

Kun olette lähekkäin, aistitte toistenne hengityksen paremmin. Katsekontakti tekee seksistä erityisen intiimiä.

Harrastakaa seksiä asennoissa, joissa voitte kietoutua toisiinne. Kokeilkaa lusikkaa, kyljellä makaamista kasvokkain ja ratsastusasentoja, joissa mies istuu ja ylävartalonne ovat lähekkäin.

7. Pidätelkää orgasmia

Tämän harjoituksen voit tehdä myös masturboidessasi.

Kiihottakaa toisenne lähelle huippua, mutta lopettakaa hetki ennen orgasmia ja pitäkää tauko. Voitte kiihottaa toisianne ja pysäyttää orgasmin useita kertoja, kunnes vihdoin laukeatte. Laukeamisen jälkeen voitte pitää tauon ja kokeilla, kiihottuisitteko vielä uudelleen.

Voitte oppia tunnistamaan kiihottumisen eri asteet paremmin ja säädellä reaktioitanne. Näin voitte nauttia seksistä pidempään, saada erilaisia orgasmeja ja jopa useita orgasmeja peräkkäin.

8. Malttakaa jäähdytellä

Kuului tantrahetkeenne seksiä tai ei, aloittakaa ja lopettakaa sessio rauhallisesti. Palautelkaa itseänne hiljalleen takaisin tähän maailmaan. Tehkää käsillä ja jaloilla pieniä liikkeitä.

Nouskaa ylös oikean kyljen kautta, jolloin vasemmalla puolella oleva sydän vapautuu paineesta. Lopputuloksena on rentoutunut, energisoitunut ja rakkaudentäyteinen olo.

Lähteet: Healthline, Online Tantra, Tantra Club

X