Terveys

Kantapäät kuntoon kesän jäljiltä – kotihoidon 4 vaihetta

Hyvä jalkojen omahoito sisältää päivittäisen pesun, kuivaamisen, jalkaterien ja säärien rasvaamisen sekä sopivien sukkien ja kenkien käytön.
19.10.2018 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Kantapään halkeama eli pykimä syntyy, kun kuiva iho venyy ja halkeaa. Kesäisin paljasjaloin ja avosandaalein kulkeminen altistaa jalkapohjan ihon ahavoitumiselle, paksuuntumiselle, kuivumiselle ja halkeilulle.

– Talvella umpinaiset kengät hautovat enemmän ja pitävät paremmin kosteuden, toteaa koulutuspäällikkö Katariina Tala Hämeen kosmetologikoulusta.

Halkeamat voivat olla erittäin kivuliaita ja vuotaa myös verta. Pahimmassa tapauksessa halkeaman kautta pääsee elimistöön bakteereja, jotka voivat aiheuttaa sairaalahoitoa vaativan ruusun.

Myös voimakas kanta-askellus, seisomatyö, kovat työskentelyalustat, ylipaino ja rasvapatjan rappeutuminen altistavat kantapäähalkeamille. Rasvapatjan tarkoitus on suojata jalkaa mekaaniselta rasitukselta.

Kotihoidon neljä vaihetta: pese, kuori, kuivaa ja rasvaa

Säännöllisesti tehty jalkojen hoito pitää ihon ehjänä. Pesun jälkeen tehty rasvaus sitoo ihoon paremmin kosteuden. Lisäksi voiteen imeytymistä saattaa tehostaa ennen rasvausta kuivan ihon kevyt hionta.

– Monesti ihmiset raspaavat liian kovaa erilaisilla mekaanisilla laitteilla. Jalkojen kuorinta on lempeämpi vaihtoehto, Tala neuvoo.

Voiteeksi kannattaa valita sitä rasvaisempi voide mitä kuivempi iho on. Tala suosittelee esimerkiksi pihkavoidetta, joka kosteuttaa mutta imeytyy nopeasti. Voidetta kannattaa levittää jalkoihin pyörivin liikkein. Käytä voidetta vain sen verran kuin sitä imeytyy. Varvasväleihin voidetta ei laiteta, jotta iho ei haudu.

Vaihda kenkiä riittävän usein

Oikeankokoiset sukat ja kengät sekä tarvittaessa pohjalliset auttavat jalkojen halkeamien parantumista sekä ennaltaehkäisevät ongelmien syntyä. Tarvittaessa kantakuppi- ja pehmuste auttavat myös halkeaman parantumista.

Kengät eivät saisi koskaan estää jalkojen normaalia toimintaa tai jalkaterän mukautumista alustan epätasaisuuksiin. Pohjien tulisi olla ohuet ja taipuisat.

– Kannattaa vaihdella kenkiä riittävän usein, Tala neuvoo.

Talan mukaan jalkoja ei myöskään kannata rasittaa turhaan.

– Korkkarit vain juhliin!

Lähteet: TerveyskirjastoAskel terveyteen, koulutuspäällikkö ja toimitusjohtaja Katariina Tala, Koulutuskeskus Lumova, Hämeen kosmetologikoulu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme