auttaako tukea antava liivi parantamaan ryhtiä?
Terveys

Huonoa ryhtiä voi tukea ryhtiliivillä. Kannattaako se?

Muutama vuosi sitten markkinoille tulivat ensimmäiset ryhtiliivit, joiden väitettiin parantavan ryhtiä, suoristavan selän ja parantavan hengitystä. Toimivatko ne?
Teksti: Iina Alanko Kuvat: 123RF ja valmistaja

Ryhtiä parantavia – tai ainakin niin lupaavia – liivejä on ollut markkinoilla muutaman vuoden verran. Ryhtiliivin perusidea on yksinkertainen. Muotoiltu, selkäpuolelta tuettu liivi vetää olkapäitä taaksepäin, avaa rintakehää ja auttaa kehoa löytämään luonnollisen ryhtinsä. Rintakehän avautuessa pallealihas saa enemmän tilaa, jolloin hengitys syvenee ja helpottuu.

Esimerkiksi tietokoneella työskentelevien olkapäillä on taipumus kääntyä eteenpäin. Huono ryhti ja pinnallinen hengitys tuovat mukanaan lukuisia muita vaivoja.

Markkinoilla on lukuisia erilaisia liivejä, joita kutsutaan niin tuki-, ryhti- kuin terveysliiveiksikin. Halvimmillaan ryhtiliivit saa nettikaupasta alle kympillä. Osan voi pukea joka juhlamekon alle.

Mutta toimivatko liivit? Voiko niitä suositella omatoimiseen käyttöön vai ovatko ne peräti vaarallisia? Kysyimme asiaa Suomen Fysioterapeutit ry:n puheenjohtajalta Tiina Mäkiseltä.

Fashion-terveysliivi, Hälsovästen, Terveysliivi.com

Fashion-terveysliivi, Terveysliivi.com

”Liivi voi muistuttaa ja kannustaa”

”En tiedä, onko tarkoituksenmukaista käyttää tällaista liiviä, ellei ensin selvitetä syytä, josta huono ryhti johtuu. Vasta sitten voidaan valita keino, jolla huonoa ryhtiä lähdetään korjaamaan. Jos ottaa tällaiset liivit ennen sitä käyttöön, se on vähän sama kuin jos ottaisi lääkkeen, eikä tietäisi mihin se vaikuttaa.”

Entä tietokoneella työtä tekevät ihmiset, joiden ryhti taipuu helposti kumaraan? Liivihän pakottaisi heitä suoristamaan selkänsä.

”Parhaimmillaan tällainen liivi voi ehkä toimia siten, että se muistuttaa kantajaansa paremmasta asennosta. En kuitenkaan usko, että se yksinään ja ainoana hoitokeinona auttaa. Jos työskentelyasento pysyy huonona, se pitää yllä lihasten epätasapainoa, jolloin kehon kuormitus ja linjaus ovat yhä vääristyneet. Ei liivi sitä ratkaise. Tärkeää on katkaista staattinen työskentelyasento liikkumalla. Lyhytkin tauko aktivoi verenkiertoa, kannattaa siis esimerkiksi nousta työpisteen ääreltä ylös, pyöritellä hartioita ja avata rintakehää venytyksin. Kannattaa myös miettiä, miten lihaksistoa voi vahvistaa ja saavuttaa tasapaino, niin ettei kireyksiä ja heikkouksia pääse syntymään.”

Kannattaa siis ensin konsultoida fysioterapeuttia ennen kuin tällaisia liivejä lähtee kokeilemaan?

”Ainakin kannattaa itse miettiä hetken aikaa sitä, ovatko esimerkiksi työasennot kovin yksipuolisia ja miten ylipäätään kehoaan käyttää. Jos kehoa käyttää kovin yksipuolisesti, se näkyy uloskin päin.  Lihakset ja luut tarvitsevat liikettä. Jos on koko ajan paikallaan yhdessä asennossa, tilannetta ei yksi lääke tai tukiliivi korjaa. Mutta kuten sanoin, liivi voi olla jollekin hyvä apu ja toimia ohjaavana kannustimena. Mitään yksittäistä liiviä en kuitenkaan voi lähteä suosittelemaan.”

”Kannustaisin ihmisiä myös käyttämään maalaisjärkeä. En itse osaa ajatella, että heti pitäisi hankkia jotain, jos ryhti on huono, vaan käyttää kehoaan toisin kuin on siihen mennessä tottunut. Jos työskentelyasentojen muutokset ja kehon käytön monipuolistaminen ei tuo toivottuja tuloksia, kannattaa hakeutua fysioterapeutin vastaanotolle saadakseen yksilöllisen arvion ja ohjauksen.”

Lue lisää tavoista parantaa ryhtiä: Kinesioteippaus poistaa kipua ja parantaa ryhtiä Lue lisää huonon ryhdin taustoista: Kireät lonkankoukistajat ovat istumatyöläisten vaiva

X