Painajaiset ovat normaaleja, mutta jos ne toistuvat usein, kannattaa niiden syy selvittää.
Painajaiset ovat normaaleja, mutta jos ne toistuvat usein, kannattaa niiden syy selvittää. Kuva: iStock
Terveys

Painajaiset voivat kertoa, että elämässä on ongelmia – asiantuntija kertoo, milloin niistä on syytä huolestua

Painajaiset nostavat joskus kylmän hien pintaan vielä päivälläkin. Toistuvat painajaiset voivat kertoa, että elämässä on muitakin ongelmia kuin uni.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

1. Ovatko painajaiset totta?

Painajaiset ei läheskään aina liity valvemaailman tapahtumiin, vaan kyse on pikemminkin aivojen sepittämistä tarinoista. Unissa ihminen voi joutua tilanteisiin, joita hän ei omassa arjessaan koskaan kohtaa. Hän voi vaikka paeta vihamielisiä, tuntemattomia hahmoja tai pudota korkealta.

Päivällä ihan siedettäviltä tuntuvat asiat voivat muuttua yöllä ahdistaviksi ja pelottaviksi, mutta painajaiset voivat olla myös traumaperäisiä. Tällöin niiden takana on jokin ihmistä valveilla järkyttänyt asia tai kokemus, joka toistuu unissa.

Painajaisen juoni ei ole ihmisen hyvinvoinnin kannalta olennainen asia, vaan se, miltä uni tuntuu.

2. Miksi näemme pahoja unia?

Nukkuminen on aivoille välttämätöntä. Vaikka kaikki ihmiset näkevät unia, niiden tarkoituksesta ei olla yhtä mieltä. Osa tutkijoista ajattelee, että unissa voi oppia asioita. Osan mielestä unet ylläpitävät mielenterveyttä: unessa ihminen voi käsitellä vaikeita asioita, jolloin moni ikävä asia tuntuu päivällä vähemmän ahdistavalta.

Voi olla, että painajaiset ovat olleet ihmiselle kehityshistorian aikana hyödyksi, sillä ne ovat voineet harjoittaa mieltä reagoimaan todellisiin haasteisiin.

Ihminen muistaa unensa, jos hän herää siihen. Aamua kohti uni kevenee ja ihminen herää herkemmin, ja siksi aamuyön unet jättävät alkuyötä varmemmin muistijäljen. Painajaiset sisältävät voimakkaita, kielteisiä tunteita, jotka herättävät nukkujan. Heräämisen jälkeen olo on ahdistunut.

3. Mitä painajaisista voi oppia?

Painajaiset kertovat psyykkisestä kuormituksesta, joka ilman niitä voisi jäädä huomaamatta. Ne voivat havahduttaa ihmisen tekemään muutoksia omaan arkeen ja elintapoihin, kenties satsaamaan parisuhteeseen.

Jos ihminen näkee paljon painajaisunia, hänellä on yleensä muitakin ongelmia, kuten kielteisiä tunteita ja stressiä. Elämään ja parisuhteeseensa tyytymättömät näkevät useam­min pahoja unia kuin tyytyväiset.

Osalla ihmisistä painajaiset liittyvät muihin uniongelmiin, kuten unen heikkoon laatuun ja vähyyteen. Toisaalta pahat painajaiset voivat saada ihmisen pelkäämään nukahtamista ja aiheuttaa uniongelmia.

4. Pitääkö painajaisista olla huolissaan?

Joka toinen aikuinen näkee kerran kuussa pahaa unta. Tällaisista satunnaisista painajaisista ei tarvitse huolestua.

Osalla ihmisistä painajaiset liittyvät valon vähyyteen ja kaamosoireiluun. Kaamosväsymystä voi hoitaa muun muassa kirkasvalolla.

Henkinen järkytys vaikuttaa lähes jokaisen ihmisen nukkumiseen. Jos ihmisellä on mahdollisuus toipua järkytyksestään rauhassa, painajaiset vähenevät ja loppuvat itsestään aikanaan. Mutta jos valveilla tapahtuneet, ikävät asiat tulevat uniin kuukausi toisensa jälkeen, kannattaa hakea apua. Silloin voi olla kehittymässä traumaperäinen stressireaktio. Ellei sitä hoideta, painajaiset kroonistuvat.

Jatkuvat painajaiset voivat kertoa masennuksesta. Masentuneen ihmisen minäkuva on kielteinen, ja hänen aivonsa tuottavat kielteisiä unia. Pahimmillaan painajaiset voivat liittyä itsetuhoisiin ajatuksiin. Suurin osa painajaisia näkevistä ihmisistä ei kuitenkaan ole itsetuhoisia.

Osa ihmisistä rauhoittuu, kun kirjoittaa unen muistiin. Kirjoittaminen tai asioista puhuminen ikään kuin puhdistaa kovalevyn.

5. Miten painajaisen jälkeen uskaltaa käydä nukkumaan?

Kun painajaiset herättävät, autonominen hermosto on ylivirittynyt ja keho hälytystilassa. Nukahtaminen onnistuu vasta, kun keho on rauhoittunut. Kannattaa nousta ylös sängystä ja vaikka keittää kuppi kaakaota tai yrttiteetä.

Osa ihmisistä rauhoittuu, kun kirjoittaa unen muistiin. Kirjoittaminen tai asioista puhuminen ikään kuin puhdistaa kovalevyn, jolloin asiat eivät jää pyörimään päähän.

6. Aiheuttaako alkoholi painajaisia?

Alkoholi helpottaa nukahtamista, mutta se muuttaa unen rakennetta. Se syventää unta alkuyöstä, mutta tekee loppuyön unesta kevyttä ja rikkonaista. Kun uni kevenee, todennäköisyys herätä painajaisiin kasvaa.

Painajaiset lisääntyvät, kun uni on heikkolaatuista. Kahvin ja kolajuomien sisältämä kofeiini, unilääkkeet ja älylaitteiden käyttö juuri ennen nukkumaanmenoa heikentävät unen laatua. Joidenkin tutkimusten mukaan yöpöydällä oleva puhelin häiritsee unta, vaikka se olisi äänettömällä.

7. Kannattaako painajaisia juosta karkuun?

Liikunta parantaa unenlaatua ja vähentää masennusoireita ja tätä kautta painajaisia. Vaikka liikunta tuskin vaikuttaa unien sisältöön, se vähentää päiväaikaista ahdistusta. Tällöin yö sujuu yleensä mukavammin.

Liian lähellä nukkumaanmenoa ei kannata lähteä hikilenkille. Asiat, jotka tekevät nukkumisesta levotonta, lisäävät painajaisia. Samasta syystä ei kannata katsella tai lukea juuri ennen nukkumaanmenoa kovin raakoja juttuja.

8. Voiko painajaiset taltuttaa omin neuvoin?

Painajaiset voivat vähentyä mielikuvaharjoittelun avulla (image rehearsal therapy, IRT), ja sitä voi kokeilla omin päinkin. Siinä käydään painajaisia läpi mielessä ja kirjoitetaan niihin uusi, mukavampi loppu.

Moni on kokenut unen, jossa joutuu juoksemaan pakoon hirviötä. Kun hirviö saa kiinni, painajaista nähnyt herää. Uudessa käsikirjoituksessa nukkuja löytää turvallisen piilopaikan, jonne hirviö ei pääse.

Jotta tarinan uusi loppu siirtyisi uneen, menetelmä vaatii toistoja.

9. Koska painajaiset vaativat ammattiapua?

Mielikuvaharjoittelu edellyttää, että ihminen kokee olonsa turvalliseksi. Jos painajaisten muistelemisesta tulee tosi ahdistunut olo, sitä ei kannata tehdä yksin, vaan on hyvä hakea ammattiapua. Psykologi voi ohjata asiakas­ta rentoutumaan, se helpottaa ahdistusta.

Jos painajaiset tekevät päivistäkin ahdistavia tai ne haittaavat tai saavat ihmisen pelkäämään nukkumista, tarvitaan ammattiapua. Psykologin tai psykiatrin kanssa voi miettiä, mikä kuormittaa mieltä ja miten kuormitusta voisi vähentää. Jos painajaisten tapahtumat sijoittuvat työpaikalle, ihmisellä on yleensä työstressi.

Asiantuntijana psykologian tutkijatohtori Nils Sandman, Turun yliopisto

Lue lisää:

Putoaminen, alastomuus ja jahdatuksi tuleminen – 10 yleisintä painajaista, ja mitä ne tarkoittavat

X