Kauneus

36 × kauneutta luonnosta

15.3.2012 Teksti: Anna.fi

Kauneus on terveyttä, eheyttä, elinvoimaa ja onnellisuutta. Ihonhoidollakin on merkitystä, sillä iho ilmentää ulkoista kauneuttamme.

36 × kauneutta luonnosta

1. Haluamme olla kauniita, myönsimme sen tai emme. Usein saatamme etsiä tai tavoitella kauneutta vääristä lähteistä. Kauneuden peruslähde on yleisessä terveydessä ja hyvinvoinnissa.

2. Sekä fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin on oltava tasapainossa. Psyyken merkitys on yhtä ratkaiseva kuin fyysisen hyvinvoinnin. Psyykkisen tasapainon kannalta on erityisen tärkeää, että ihmissuhteet ovat kunnossa.

3. Kauneus on eheyttä – itsensä, läheistensä ja ympäristönsä kanssa tasapainossa elävä ihminen on kaunis. Stressi, pelko ja viha näkyvät myös ulkonäössä.

4. Rakkaudesta ja onnellisuudesta seuraa aina kauneutta. Mieti vaikkapa vastarakastuneen parin hehkua.

5. Rakastathan itseäsi sellaisina kuin olet, ainutlaatuisena yksilönä? Jollei arvosta itseään, ei pysty arvostamaan toisiakaan. Kun on tasapainossa itsensä kanssa, pitää itsestään ja toisista huolta.

6. Nauti elämästä ja hymyile. Hymyilevä ihminen on aina kaunis.

7. Hoida itseäsi. Millään muulla elimellä ei ole yhtä suurta vaikutusta ulkonäköön ja kauneuteen kuin iholla, joka ilmentää ulkoista kauneuttamme.

8. Ihonhoidon laiminlyöminen saattaa himmentää kauneutta. Herkimmin se näkyy kasvoissamme, joissa ihomme on koko ajan esillä.

9. Ihonhoidossa on muistettava, että iho on kokonaisuus, ihmisen suurin elin. Näin ollen pelkkä voiteisiin ja muihin hoitotuotteisiin keskittyminen ei säilytä ihoa elinvoimaisena.

10. Ihossa on kolme kerrosta: uloimpana orvaskesi, keskellä verinahka ja sisimpänä ihonalaiskudos. Nämä kolme kerrosta yhdessä muodostavat terveen ja kauniin ihon.

11. Elämäntavat, kuten ravinto, vaikuttavat suuresti ihon terveyteen ja hyvinvointiin. Esimerkiksi runsaasti sokeria ja rasvaa sisältävä ruokavalio voi aiheuttaa finnejä ja mustapäitä. Kuiva ja hilseilevä iho puolestaan voi viestiä rasvahappojen, vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden puutteesta.

12. Monipuolinen, terveellinen ja luonnonmukainen ruokavalio on iholle parasta. Suosi kasvisvoittoista ruokavaliota ja huolehdi siitä, että saat tarpeeksi hyviä rasvoja. Etenkin moni nainen karsii ruokavaliostaan usein liikaa rasvoja, mikä voi näkyä ihon ja limakalvojen hyvinvoinnissa.

13. Muista riittävä vedenjuonti: pari litraa päivässä muusta ruuasta ja liikunnan määrästä riippuen.

14. Vältä alkoholia, sillä se kuivattaa ihoa sisäisesti.

15. Tumppaa jo. Tupakointi muun muassa vähentää ihon kollageeneja eli rakenneproteiineja.

16. Vältä stressiä huolehtimalla riittävästä unesta ja rentoutumisesta. Olet nukkunut tarpeeksi, kun heräät aamuisin pirteänä.

17. Jätä aikaa itsesi – kehosi ja tunteidesi – kuuntelemiselle. Ota itsellesi joka viikonloppu vähintään 15 minuutin hetki, jolloin ainoastaan kuulostelet itseäsi.

18. Liiku nauttien, rauhallisesti ja itsellesi luontaisella tavalla. Päivittäinen liikunta on tärkeä aineenvaihdunnan tuki. Solut saavat liikkuessa tehostetusti happea ja kuona-aineet lähtevät liikkeelle.

19. Luonnossa käveleminen on yksi parhaita liikuntamuotoja, sillä luonnossa puhdasta happea on runsaasti tarjolla ja ympäristönä luonto rauhoittaa sekä rentouttaa.

20. Tunnista ihotyyppisi ja valitse sen mukaan ihollesi sopivat hoitotuotteet. Pyydä tarvittaessa asiantuntijalta apua ihotyyppisi määrittelyyn. Huomioi, että ihon tarpeet ja ihotyyppi saattavat muuttua vuosien vieriessä.

21. Pese iho iltaisin ihotyypillesi sopivalla tuotteella. Muista myös decolteen alue hoitaessasi kasvojesi ihoa.

22. Kosteusvoide on tarpeen päiväsaikaan. Kosteusvoiteet toimivat pääasiassa siten, että ne muodostavat ihon pinnalle esteen, joka ehkäisee kosteuden haihtumista.

23. Yöllä ihon olisi hyvä antaa hengittää. Pidä kosmetiikkavapaita päiviä, jolloin annat ihosi levätä. Alkujaan iho on ”rakennettu” toimimaan ihan itse.

24. Valitse voide ihotyyppiäsi palvellen ja vuodenaika huomioiden. Kesällä kevyempi tuote riittää, talvella iho puolestaan joutuu viimassa ja pakkasessa kestämään enemmän.

25. Muista aina aurinkosuoja! Maltillinen auringonotto voi tehdä iholle hyvää, mutta liiallinen aurinko vanhentaa ihoa ennenaikaisesti ja rypistää sitä.

26. Kuori iho noin kerran viikossa tai muutaman kerran kuukaudessa. Hoitotuotteet pääsevät tällöin vaikuttamaan paremmin.

27. Käy ihonpuhdistuksessa kosmetologilla ainakin pari kertaa vuodessa.

28. Kosmetologilla voi käydä ottamassa myös erilaisia kosteuttavia, elvyttäviä ja rauhoittavia hoitoja, mutta niitä voi tehdä myös itse. Esimerkiksi kasvohieronnan voi jokainen tehdä itse itselleen.

29. Ryppyvoiteisiin on usein lisätty ainesosia, jotka hiukan turvottavat ihon pintaa häivyttäen ryppyjä hetkellisesti. Niissä voi olla myös valoa heijastavia ainesosia, jolloin ryppyjä ei niin huomaa.

30. Kosmetiikka ei saa vaikuttaa esimerkiksi verenkiertoon saakka, joten ryppyvoiteet eivät voi olla ihmeaineita.

31. Kosmetiikka ei siis voi vaikuttaa solu- tai geenitasolla. Kannattaakin suhtautua varauksella lupauksiin solujen uudistumisesta, kudoksen jälleenrakentumisesta tai kollageenin tuotannon lisääntymisestä.

Lähteet:
Susan West Kurtz & Tom Monte: Herätä kauneutesi – Hyvinvointia Dr. Hauschkan tapaan. Gummerus 2011
Virpi Raipala-Cormier: Luonnonkaunis – Yrtit ja luontaishoidot naisen kauneuden ja terveyden tukena. WSOY 2004.

Asiantuntijoina luontaisen kauneudenhoidon asiantuntija ja koulut-taja Virpi Raipala-Cormier, Frantsilan Luomuyrttitila; ihon-hoidon opettaja, Maria Shenshin, Suomen Kosmetologikoulu; kosmetiikka-asiantuntija Päivi Kousa, Helsingin allergiayhdistys.

Teksti: Taru Jussila

Lue myös

Suosittelemme