Työ ja raha

Kirppispöydän myyntitykin 7 konstia isompiin rahoihin – olisitko keksinyt?

Myyntiä voi tehostaa luovalla sommittelulla ja oikeanlaisella porrastustaktiikalla.

Teksti:
Susanna Sarimaa
Kuvat:
Christina Boman, Sami Heiskanen, Mirva Kakko

Kirpputorimyynnissä hyödyttää ottaa mallia vaatekauppojen hinnoittelutyylistä.

Myyntiä voi tehostaa luovalla sommittelulla ja oikeanlaisella porrastustaktiikalla.

Karkkirahaa vanhoja barbeja myymällä. Jo lapsena pääsin tienaamisen makuun kirpputoreilla, sillä äitini on harrastanut vuosikausia myymistä kirppispöydissä. Nyt hän on eläkeläinen ja vuosien kokemuksen myötä kadehdittava myyntitykki.

Olenkin onnekas, kun saan äitini siivellä myydä perheeni tavaroita ja vaatteita yhteisessä kirppispöydässä. Parhaimmillaan parin viikon myyntijakso on tuottanut meille toista tuhatta euroa.

Selkäytimeeni on iskostunut oppeja, joilla myyntiä voi parantaa. Kuten vaikka pesemällä kaikki vaatteet ja muut tekstiilit etukäteen. Kellarista kaivettu ja ummehtuneisuutta uhkuva matto tekee koko pöydästä luotaantyöntävän.

Monelle tuttu konsti on myös silittää ihan kaikki. Se saa vaatteet näyttämään kuin uusilta. Tiedetään myös, että henkarissa vaate käy kaupaksi paremmin kuin pinossa. Pöydän vaatekasat eivät pysy siisteinä kuin silmänräpäyksen.

Otettuaan nuo perusperiaatteet haltuun voi edistyä supermyynnin luovempiin konsteihin. Nämä läheltä todistamani vinkit ovat auttaneet myymään pöydän käytännössä tyhjäksi. 

1. Pöytäliina!

Kirppispöytää voi verrata liikkeeseen, joka tarvitsee näyteikkunan. Miten siis saada paras anti näyttävästi esille?

Esimerkiksi myydessään lastenvaatteita voi muutaman niistä erottaa hyppäämään näyttävämmin heti ostajan silmille.

Kätevä niksi, jolla saa pöydästä esteettisen ja pysähtymisen arvoisen, on levittää siihen pöytäliina. Tämän vaivannäön nimeen voi vannoa.

Astioiden ja esineiden alle taas voi asettaa kauniin tarjottimen tai peilin ja näin luoda tilan tuntua ja arvokkaampaa vaikutelmaa.

Erilaiset korit estävät pöytää muuttumasta sillisalaatiksi. Pöydän valikoimaa on mukavampi tutkia, kun myytävät asiat kirjoista sisustustavaroihin ovat omissa koreissaan tai laatikoissaan.

Älä myöskään unohda lattiatilan sommittelua. Kenkien esittelyyn ja pysymiseen järjestyksessä voi auttaa esimerkiksi kenkärallin kuljettaminen kirppikselle.  

Pöytäliina erottaa heti yhden myyntipöydän muista liinattomista.

2. Porrasta – takuuvarmat ensin

Samalla kun käy myyntijakson aikana järjestelemässä pöytää – mikä kannattaa aina – voi kätevästi tuoda lisää tavaraa. Pöytää ei ole hyvä heti alkuun ahtaa äärimmilleen. Valikoimaa voi päättää muokkailla vaikka parin-kolmen päivän välein.

Aluksi on paikallaan priorisoida todennäköisesti kaupaksi menevät asiat. Kun jo parin ensimmäisen päivän aikana saa kuitattua pöytävuokran, loppuajan voi seurailla myyntiä rauhallisemmin mielin.

Myös pienelle kohderyhmälle suunnatut myytävät on syytä tuoda heti kärkeen. Mitä kauemmin virveli saa odotella kalastuksen harrastajaa ostajakseen, sitä varmemmin se päätyy kassalle.

Myyntitykin kokemuksen perusteella miesten vaatteista liikkuvat vain paidat.

Viimeisenä pöytään kannattaa tuoda heikoiten kaupaksi menevät asiat. Toisin sanoen: miesten vaatteet.

Myyntitykin kokemuksen perusteella miesten vaatteista liikkuvat vain paidat, ja naisten muodista hankalinta on myydä edellisten muotisyklien vaatteita. Tämä havainto ei tietenkään koske kauimmin kaapissa muhineita vintage-vaatteita, joita erikseen tullaan etsimään kirppiksiltä.

3. Sesonkiajattelu uuteen potenssiin

Talvella myydään toppatakit, kesällä bikinit. Tämän tietää varmaankin jokainen kirppismyyjä, mutta ajankohtia voi miettiä vielä syvällisemmin.

Jos esimerkiksi vuokraa pöydän pari kertaa vuodessa, kannattaa konkreettisesti laskea, mihin vuodenaikaan liittyen kaapin pohjilta löytyy eniten tavaraa. Jos pöytään aikoo vyöryttää useat sadevarusteet ja vaatteita murretuissa väreissä, optimaalisin myyntiaika on luonnollisestikin syksyn korvilla.

Kesähelteillä kirpputoreilla kävijäkuntaa on usein vähemmän, koulujen aloitusaikaan taas moni havahtuu tekemään hankintoja.

Myyntitykki tekee ratkaisunsa myös sen mukaan, mitä kaupungissa tapahtuu milloinkin. Olisiko jotain pöhinää, joka toisi kävijöitä myös kirpputorille? Tampereella keskustakirppikset hyötyvät joka syksy kalamarkkinoista, Helsingissä festariviikonloput saavat kirppistelijät aktivoitumaan.

Helsingissä on jo oma ilmiönsä hakea Flow-festivaalia varten kirppisvaatteet.

4. Aina sama pöytä

Säännöllisesti myyville tärkeä vinkki on tämä: pyri varaamaan aina pöytä samalla numerolla. Näin toimiessaan ei tarvitse ostaa ja kirjoittaa uudelleen hintalappuja seuraavalle kerralle niille tavaroille, jotka laittaa toistamiseen myyntiin.

Samaa pöytää vuokraavat voivat saada myös kanta-asiakkaita. En ole ainoa, joka kirppiksillä huomaa odottavansa, mitä tällä kertaa löytyy lempipöydästä.

5. Hakaneulat

Moni kirppistelijä on kohdannut joskus surullisen tilanteen, kun ihanasta vaatteesta tai esineestä puuttuukin hinta. Kirpputorien tarjoamat tarralaput irtoavat varsinkin tekstiileistä luvattoman helposti. Tärkeä vinkki onkin varmistaa lappujen pysyminen kiinnittämällä ne hakaneuloilla.

Hakaneulat ovat siksi parhaat neulat, että ne eivät pääse pistämään vaatteita sovittaessa.

Joillakin, mutta harvoilla kirpputoreilla on mahdollista saada tuotteisiin vaateliikkeen tapainen hintalappu.

6. Hinnoittele ovelasti

Tuote menee helpommin kaupaksi, kun sen hinta on 9,80 kuin jos se maksaisi tasan kymmenen euroa. Kirppiksillä näkee yllättävän vähän samansuuntaista hinnoittelua, johon olemme tottuneet liikkeissä. Mutta miksi ei kannattaisi hyödyntää kirppismyynnissäkin temppua, joka saa tuotteen tuntumaan vähän halvemmalta kuin se onkaan?

Äitini karttaa tasalukuja – olisiko siinäkin yksi salaisuus myyntimenestyksiin.

7. Rehellisyys maan perii

Viimeinen vinkki saattaa yllättää. Yhdessä kirppistaktiikassa luotetaan siihen, että ostajalta jää tahra tai reikä huomaamatta eikä vikaa tarvitse huomioida hinnoittelussakaan.

Jos yhdessä myytävässä vaatteessa huomaa repeämän, saattavat ostokset jäädä kyseisestä pöydästä kokonaan tekemättä. Sen sijaan rehelliset maininnat korjauksista ja tahranpoistoyrityksistä voivat luoda myyjästä hyvän tyypin kuvaa.

Merkittävä muistisääntö onkin: Itsepalvelukirppiksillä ei olla henkilökohtaisesti paikan päällä, eli vain tuotteet kertovat myyjästään. Ne ovat myyntipöydän ”asiakaspalvelijoita”.

X