Kallis vai edullinen? Kaunis vai vaatimaton?
Essencen tuote saatu.
Sen sijaan, että esittelisin kosmetiikkatuotteen tavalliseen tapaan, keskitynkin tällä kertaa miettimään tuotteen pakkauksen ja brändi-imagon merkitystä. Tämä idea syntyi eilen Kansainvälinen brändinhallinta ja markkinointiviestintä -kurssin tunnilla. Luennolla tuli esiin pakkaukset, mitä niillä brändi viestittää jne. Minun oli välittömästi kirjoitettava ideani ylös puhelimeni muistioon, jotta en sitä unohda.
Vaikka tässä postauksessa näkyvät kaksi eri brändin tuotetta, asiat koskevat kaikkea. Ei pelkkää kosmetiikkaa, vaan kaikkea. Vaikka toinen tuote on poskipuna ja toinen valopuuteri, ovat ne samantyyliset tuotteet. Hintahaitarin aivan eri ääripäistä. Molemmat hienoja brändejä, molemmat tuotteet minua innostavia sekä mieluisia. Molemmilla on vain erilaisia asioita arvostavat ihmiset kohderyhminään.
Aluksi minun oli tarkoitus esitellä nämä Coast’n’Chill -kokoelman Blush Pebbles -poskipunahelmet, mutta sen sijaan inspiroiduinkin tekemään vertailua ja samalla tulee esiteltyä tämä edullinen tuote, josta olen pitänyt. Olen vähän heikkona kosmetiikkaan, jotka ovat helmenmuotoisia. Niissä on jotain, joka vetoaa minuun.
Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat aika vaatimattomassa pakkauksessa. Ei tylsä, mutta vaatimaton. Pakkaus ei viesti suuresti ylellisyyttä, joten se ei myöskään synnytä voimakkaasti luksusmaisia fiiliksiä. Essenceä ei voida syyttää tylsistä tuotteista, samaa kaavaa toistavista tuotelanseerauksista tai pakkauksien liian yksitoikkoisuudesta. Essence on äärettömän edullinen, tuotteet hyviä (jotkut loistavia, jotkut ”meh”) ja brändissä on paljon inspiroivia elementtejä. Kaikin puolin selkeä menestyjä, vaikka tuotteet eivät synnytä sisimmässä syvää arvostusta – paitsi ehkä sitä kiittelee hinta-laatusuhdetta.
Entä sitten legenda? Mitä ajatuksia herää Guerlainista ja sen pakkauksista? Meneekö kosmetiikan rakastaja polvilleen legendan, jo ikoniseksi nousseen tuotteen Limited Edition -versiosta? No menee! Minä ainakin menin.
Miltä pakkaus vaikuttaa? Herättääkö se enemmän tunteita? Veikkaan, että en ole ainut. Kaksi vuotta sitten Guerlainin joulukokoelman meteoriittihelmet tekivät joistakin kosmetiikkaharrastajista höperöjä. Olen yksi heistä. Pyysin tuttua Stockmannin myyjää varaamaan minulle omani ja kävin sen sitten noutamassa ollessani Helsingissä. Pelkäsin jääväni ilman, sillä tämä joulupallo nousi suureen hypeen jo ennen myyntiin tuloaan.
Essence Coast’n’Chill -kokoelman Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat viehättävät. Neljän erisävyisen palasen yhdistelmä, joka luo kasvoille kauniin hehkun ja antavat sävyä.
Guerlain Météorites Flocons Enchantés -meteoriittihelmet häikäisevät kauneudellaan! Kolmea erisävyistä helmeä, joista yhdet ovat pieniä tähtiä! Valopuuterihelmet antavat kasvoille hehkua tai niitä voi käyttää korostustuotteena.
Liittyyhän näihin Guerlainin meteoriitteihin hieno bränditarina. Hienoissa brändeissä on aina hienot bränditarinat taustalla. Ne ovat suorastaan kiehtovia. Me ihmiset rakastamme tarinoita. Kerrotaan, että meteoriittihelmiä valmistetaan suurimmaksi osaksi käsityönä ja maailmassa on vain pari tämän taidon omaavaa ihmistä. Tämä bränditarina synnyttää syvää arvostusta tuotetta kohtaan ja jo sen vuoksi moni kokee meteoriittihelmet erityisiksi ja hintansa arvoisiksi.
Essencen Blush Pebbles -poskipunahelmet tuoksuvat hieman makealta. Sivellintä on oikeastaan aika helppoa pyöritellä rasiassa, sillä helmet ovat muotoilultaan hieman kulmikkaita. Ne eivät hyppää ihan helposti ulos rasiastaan, jos vain malttaa kevyesti sivellintä helmien päällä pyöritellä.
Guerlainin meteoriittihelmet tuoksuvat taivaalliselta. Ihana puuterinen pehmeys, orvokkien herkkyys ja hienostuneisuus tuoksussa.
Meteoriitit ovat hieman vauhdikkaita kavereita, sillä ne saattavat pomppia ulos rasiastaan, kun niitä siveltimellä hieman kutittelee. Nopeat refleksit ovat plussaa, sillä vessassa meikkaavat tietävät varmasti sen flipperipelin, jota helmet tykkäävät pelata lavuaarissa.
Eli ovatko nämä ääripäiden edustajat niin erilaisia? No ok, toinen on poskipunaa ja toinen valopuuteria. Guerlainilla on kyllä poskipunahelmiäkin, joten eivät nämä vertaukset niin kaukana ole toisiaan. Minulla ei nyt vaan satu olemaan Guerlainin poskipunahelmiä, vaikka kyllä haluaisin. Tarvitsenko? No en, vaikka haluaisin.
Onhan se niin, että Guerlain tarjoaa minun tunnepuolelle enemmän, kuin Essence. Guerlain tuottaa minulle tietynlaista arvoa. Ostaessani Guerlainin, saan pelkästä ostohetkestä toisenlaisen. Onhan nämä ääripäät erilaisissa puitteissa myytävänä. Tavallaan Guerlainin eteen teen enemmän töitä. Olen joutunut tekemään työtä enemmän ansaitakseni summan, jolla saan tuotteen ostettua. Jo tämä yksistään saa minut luomaan toisenlaisen tunnesiteen tuotteeseen. Se ei ole mikä vain, vaan se on se, jonka eteen tein töitä, jonka hankintaa kohtaan punnitsin mielessäni plussia ja miinuksia.
Vaikka en ole ostanut postauksessa näkyvän Essencen tuotetta, vaan olen saanut sen lehdistönäytteenä, on kynnys paljon matalampi ostopäätökselle. Jos tuote maksaa vähemmän, kuin cappuccino kahvilassa, niin eihän sen ostamista pohdita samalla tavalla, kuin sellaisen tuotteen, jonka tienaamiseen on mennyt töissä useita tunteja. Tietenkin katson tätä asiaa tämän hetken mittapuusta. Kotihoidontuella ollessani ei tarvinnut edes pohtia vaihtoehtoja hintavan ja edullisen väliltä. Niillä tuilla ei ostella Guerlaineja ja syödä leivän päällä leikkelettä.
Näkyvätkö erihintaiset tuotteet lopputuloksessa? Kaksi erilaista ja tyylistä meikkiä, joten eivät täysin identtiset vertailuun, mutta silti voimme miettiä, että näkyvätkö ne valinnat ulospäin?
Meikkilook on yhdistelmä edullisia ja hintavampia, mutta pääpaino edullisissa.
Onko meikkilook ilmiselvä ”rich bitch”? Näkyykö siinä hintavammat tuotteet? Mikä minun oma fiilikseni on käyttäessäni hintavia tai edullisia tuotteita? Ei vaikutusta fiilikseeni päivän aikana, jos käyttämäni tuotteet ovat minulle sopivia ja minulla toimivia.
Veikkaan, että enemmän se tunnepuoli syttyy brändikuvaan, tuotteen estetiikkaan sekä kalliimman tuotteen ainutlaatuisuuteen. Niitä kun en voi ostaa kymmentä kerralla, mutta edullisinta vaihtoehtoa voisin. Nämä vuoden 2015 joulukokoelman meteoriittihelmet maksoivat 78 euroa. Vakiovalikoiman helmet ovat huokeammat.
Hieman vaatimattomamman ja trendikkään Essencen Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat suositushinnaltaan 4,09 euroa. Hinta on kuluttajaystävällinen ja enemmän sellainen kaikkien saavutettavissa. En toki ole tätä Essencen poskipunaa itse ostanut, mutta olisin voinut ostaa. Onhan se vähän hurjaa, että kun toiselta merkiltä saa vain yhden, toiselta saisi melkein 20 kappaletta samalla rahalla. En siis ollenkaan ihmettele, että miksi Essence on niin kovin suosittu. Mutta ei se hinta ole yksinään se, joka selittää Essencen suosion. Kyllä Essencekin tekee hienoa työtä brändinsä kanssa sekä hyviä tuotteita. Mutta kun hintaero on niin valtaisa, niin on sanomattakin selvää, että toisessa pakkaus ja kalliimpi markkinointi ovat osa kokonaisuutta. Essence toimii periaatteessa kalliilla tavalla, vaikka se ei hinnoissa näykään. He lanseeraavat nopealla tahdilla kausituotteita ja uutuuksia. Tällainen nopea tuotteiden vaihtuvuus ei ole mitään halpaa touhua.
Nämä Essence Coast’n’Chill Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat kausituote ja myynnissä enää hetken aikaa. Tuote löytyy ainakin Pretty.fin valikoimasta sekä Essenceä jälleenmyyvien Tokmannien ja Citymarkettien valikoimasta.
Jos muuten kiinnostuit Guerlainin meteoriittihelmistä ja haluat katsella kauniita pakkauksia, niin täältä löydät yhden esittelyni ja täältä löydät postauksessa näkyvän kausikokoelman helmien esittelyn parin vuoden takaa.
Kommentit
Oi, kiitos Noora! <3
Aika hauska haaste. 🙂 Muista tunnustella itseäsi monelta osin. Mitä tunteita sinulle syntyy löytäessäsi edullisemmista itsellesi toimivia tuotteita. Tarkoitan tällä sitä, että jos luksus tuo sinulle enemmän iloa, ei se väärin ole. Totuushan on se, että todennäköisesti jokaisella on mahdollisuus löytää toimivia tuotteita hintavista kuin edullisista. Se mistä haluamme lähteä etsimään haluamaamme, liittyy meidän omiin arvoihin. Jotkut brändit edustavat niitä niin selkeästi, että meidän on helppo lähteä sitä kokeilemaan. Jokainen meistä on mieltynyt johonkin seikkaan, joka määrittelee ostopäätöksiämme. Toisille se voi olla hinta, toisille merkkiuskollisuus, jollekin tuotteen kiinnostavat lupaukset, bränditarinat jne. Jokaisella on jokin juttu. 🙂
Kerro sitten kokemuksistasi, kun olet päässyt vauhtiin. 🙂
Kommentit
Minusta Guerlainin metallirasiassa olevat puuterihelmet ovat vertaansa vailla. Tuote on erinomainen ja pakkaus upea. En kuitenkaan voi sietää sitä, että Guerlain laittaa jouluhelmet muovirasiaan enkä tunne mitään himoa ostaa niitä. Omat Guerlainin Liu helmet ostin alesta ja niitä on jäljellä vaikka kuinka.
Olen iloinen siitä että Essence on tullut Suomeen. Edulliset ripsarit ovat tervetulleita. Rehellisesti sanottuna en kuitenkaan osaisi juuri noita poskipunakuutioita, koska nekin on muovipakkauksessa ja koen että poskipunaa on helpompi käyttää ihan peruspannusta. Jos Essencellä olisi kaunis metallinen pakkaus täynnä noita kuutioita harkitsisin mutta se olisi jo edullisemman merkin filosofian vastaista. Monihan ostaa Essenceä nimenomaan hinnan takia.
Pakkaus siis vaikuttaa hyvinkin paljon, mutta minua ei houkuta se brändinimi muovissa yhtään. Sen sijaan nuo metallipurkit ovat melkein pieniä taideteoksia ja kestävät aikaa ihan eri tavalla kuin muovi. Ne voisi periaatteessa myös täyttää jollain muulla hyvällä puuterilla. Guerlainin puuterihelmet ovat vertaansa vailla tuotteena ja kestävät pitkään.
Ihana avautuminen! Totta kyllä turiset, että jouluhelmet muovissa oli vähän outoa, mutta tuossa oli muovirasia hyvin tyylikäs ja hyvin kestävää muovia.
Essence on selkeästi päättänyt lähteä edullisella hinnalla tavoittelemaan. Se on monta epäilijää yllättänyt – minut mukaan lukien. Kyllä edullinenkin voi olla hyvä, mutta tietysti pakkaukset ovat sitten ne, joista on tingitty. Jostain se hinta on pakko kompensoida. En tiedä toista merkkiä, jolta saa 10 eurolla niin paljon.
Sinulle pakkaus on selkeästi sellainen, joka tuottaa sinulle arvoa. Koet saavasi kauniilla pakkauksella enemmän. 🙂 Toisille täysin sivuseikka, toisille yksi tärkeimpiä. Siksi näitä tuotteita pakataan hyvin erilaisilla tavoilla. Ne viestivät meille asioita. En minäkään huokaile tai hehkuttele Essencen pakkauksesta, mutta Guerlainin pakkaukset kyllä sen tekevät.
Pakko vielä avautua, että yleensä en kiinnitä huomiota meikkien pakkauksiin (poikkeuksena turhaan tilaa vievät pakkaukset ja hajuvesipullot). Guerlainin Météorites puuterihelmet on se poikkeus, joka vahvistaa säännön. Minusta niissä on onnistuttu säilyttämään vintage-fiilis ja itse tuote on oikeasti hintansa väärti koska kestää niin pitkään ja antaa kevyen ja luonnollisen kuullon. Omat puuterihelmet on tosiaan Perles du Dragon meteoriitit Liu-kokoelmasta ja käytän niitä koko kasvoille. Niissä on kevyt kuulto ja tarkkaan katsottuna hieman kimallettakin. Vertasin niitä halvempaan Dermosilin versioon ja kyllä Guerlain vei voiton laadussa, vaikka toivoin että olisin edullisemmalta merkiltä löytänyt yhtä hyvän vaihtoehdon vaikka täyttöpakkaukseksi Guerlainin ihanaan metallipurkkiin. Meteoriitit on niitä harvoja tuoteita, joissa ymmärrän hyvin miksi ne ovat monelle keräilytuotteita, vaikka itselleni riittääkin ihan hyvin yksi purkki kerrallaan. Yksi kauneimmista meikkipakkauksista, joita nykyään myydään. Niitä yhtä kauniita voi sitten ihastella googlettamalla ”vintage powder compacts”. Harmi että nykyään ei myydä täyttöpakkauksia upeisiin rasioihin.
No meteoriitit ovat kyllä omaa luokkaansa – ihan kaikessa! Se on sellainen kokonaisuus, että kaikkinensa niiden kanssa on tehty loistavaa työtä.
Minä olen joskus googlettanut ja katsellut kuvahaulla powder compacts -kuvia. UPEITA! Tosin minä rähkäkäpälä itkisin verta, kun pudottaisin jonkun sellaisen rasian lattialle. 😀
Minultakin löytyy nuo Guerlainin meteoriittihelmet ja täytyy sanoa, että rakastuin niihin totaalisesti ensisilmäyksellä (https://blingershimmer.blogspot.fi/2015/11/rakkautta-ensisilmayksella.html) eikä se tunne ole mihinkään laantunut. Allekirjoitan täysin sinun tekstisi; kalliimpaan tuotteeseen joutuu itse panostamaan enemmän ja sen hankinta on yleensä harkitumpi, halvempia voi herkemmin tulla hankittua ihan vain kokeiluun..
Kallista yleensä vaan arvostaa enemmän. Vaikka meille ne 400 euron kasvonaamiot ja 900 euron seerumit ovat täysin tavoittamattomissa, niin niillekin ovat omat ostajansa. Paremmilla tuloilla kokee enemmän, kun se seerumi maksaa päivän palkan verran. Mutta onhan varakkaissakin heitä, jotka eivät pysty hankkimaan edes 10 euron seerumia, koska se on kallis. Nämä ovat niin yksilöllisiä kokemuksia. Varallisuus ei aina korreloi tunteiden kanssa.
Yritän kovasti välttää tunneostamista ja opiskelijana on pakkokin vähän priorisoida ostoksiaan. Olen kuitenkin valmis maksamaan laadusta, mutta en pelkästä merkistä. Ja riippuu tietysti kovin tuotteestakin, että mihin on valmis panostamaan. Mielenkiintoinen aihe, herättelee pohtimaan omaa ostokäyttäytymistä vähän eri kannalta!
Laatu onkin siitä jännä, että sekin on kosmetiikassa myös yksilöllistä ja kokemuksellista. Pakkaus on helppo määritellä laadukkaaksi, mutta miten sen tuotteen kokee laadukkaaksi, onkin aina yksilöllinen kokemus. Vaatteissa paljon helpompaa. Laadukas vaate kestää käyttöä ja aikaa. Kosmetiikassa en pysty niin tarkasti määrittelemään laadukkuutta, jos se oikeasti pitäisi tehdä ilman pakkauksia ja brändejä. Eli täysin sokkona. Lisäksi se minkä henkilökohtaisella tasolla kokee laadukkaaksi tai laaduttomaksi, voi olla jossain toisaalla parhaimmaksi kehuttu. Mutta sitten taas jos laatu määritellään käytettyjen raaka-aineiden mukaan, niin homma menee melko haastavaksi näin kuluttajan näkökulmasta. On mahdotonta selvittää kaikkea, koska moni tieto on yrityssalaisuus. Jos tietyt eettiset valinnat takaavat laadun, on ehkä hieman helpompi selvittää niitä. Laatu on vähän sellainen, jonka standardit joudumme jokainen kuluttaja itse määrittelemään, eikä meillä jokaisella ole samanlaiset standardit. Meniköhän jo vähän yli tämä minun pohdintani laadusta? 😀 Yritin siis sanoa, että laatuun panostaminen ei ehkä ole ihan niin helppoa, kuin se ensin kuulostaakin.
Jotenkin superihania kuvia, ihan erityisesti tuo viimeinen. Menisin melkein jo tietokoneen taustakuvaksi..!
Ihana! 😀 Kiitos Martina! 🙂
Kyllähän silmä lepää kalliimpien merkkien tuotepakkauksia ja tuotteita ihastellessa. Itsekin muutaman omistan. Mutta lähinnä minulle on tärkeintä se että jos vihdoin löydän etsimäni ja itselleni toimivan tuotteen niin ehkä se hinta/pakkaus ei ole ensisijainen asia. Toki edullisia tuotteita tulee helpommin ostettua.
Yleensä on jokin juttu, mikä saa sinut etsimään onnea siitä ko. tuotteesta. Jokin on jo sinulle viestinnyt sen potentiaalista. Edullisempia tulee kokeiltua pienemmin perustein, koska riski on pienempi. Kalliimpi tuote vaatii enemmän taustatutkintaa tai sitten se tuote vetoaa tunteisiin vahvasti, jolloin sen ostaa vähemmällä taustatutkinnalla. Oli hinta tai brändi mikä tahansa, se on onnistunut viestimään potentiaalinsa siinä vaiheessa, kun kuluttaja sen ostaa. 🙂
Kiva teksti, hauska huomata että luento inspiroi blogipostauksen 🙂
Kiitos! 🙂
Viikon tauon jälkeen ehdin taas tänne näin lauantai-aamuna kahvikupin ääressä ja olipas taas monta hyvää postausta luettavana <3 Tämä oli tosi mielenkiintoinen ja hyvä aihe. Itselläni on kosmetiikan ostelu vähentynyt nyt äitiyslomalla, tosin osittain ne samat roposet on nyt suunnattu sitten lastenvaatteisiin 😉 Toistaiseksi tulotaso on kuitenkin pysynyt sellaisena, että voin edelleen joskus ostaa sen laadukkaan tuotteen, jos mieli tekee. Helmikuun alussa jään kuitenkin hoitovapaalle (tarkoitus on palata töihin vuoden päästä) ja sen jälkeen säästöistä huolimatta rahaa ei enää ole käytettävissä samalla tavalla kuin aiemmin. Olenkin ajatellut ottaa ensi vuoden kosmetiikankin suhteen ns. "haasteena" itselleni ja testata silloin kaikkien halvempien merkkien tuotteita läpi. Toki silloin en myöskään todennäköisesti voi ostaa mitään vain huvin vuoksi vaan ainoastaan tarpeeseen, mutta jospa ostaisi ne tarpeeseenkin tulevat tuotteet sieltä marketista sen reilu puolen vuoden ajan ja katsoisi, miltä se tuntuu. Voi olla tällaiselle kosmetiikkahöperölle ihan avartava kokemus 😀 ja varmasti löytyy hyviä tuotteita niistä halvemmistakin vaihtoehdoista, ihan niin kuin nyt tämä essence.
Oi, kiitos Noora! <3
Aika hauska haaste. 🙂 Muista tunnustella itseäsi monelta osin. Mitä tunteita sinulle syntyy löytäessäsi edullisemmista itsellesi toimivia tuotteita. Tarkoitan tällä sitä, että jos luksus tuo sinulle enemmän iloa, ei se väärin ole. Totuushan on se, että todennäköisesti jokaisella on mahdollisuus löytää toimivia tuotteita hintavista kuin edullisista. Se mistä haluamme lähteä etsimään haluamaamme, liittyy meidän omiin arvoihin. Jotkut brändit edustavat niitä niin selkeästi, että meidän on helppo lähteä sitä kokeilemaan. Jokainen meistä on mieltynyt johonkin seikkaan, joka määrittelee ostopäätöksiämme. Toisille se voi olla hinta, toisille merkkiuskollisuus, jollekin tuotteen kiinnostavat lupaukset, bränditarinat jne. Jokaisella on jokin juttu. 🙂
Kerro sitten kokemuksistasi, kun olet päässyt vauhtiin. 🙂