Panosta tai pihistä

Kallis vai edullinen? Kaunis vai vaatimaton?

5.10.2017 Teksti: Minna / Glitz & Glam
Essencen tuote saatu.

Sen sijaan, että esittelisin kosmetiikkatuotteen tavalliseen tapaan, keskitynkin tällä kertaa miettimään tuotteen pakkauksen ja brändi-imagon merkitystä. Tämä idea syntyi eilen Kansainvälinen brändinhallinta ja markkinointiviestintä -kurssin tunnilla. Luennolla tuli esiin pakkaukset, mitä niillä brändi viestittää jne. Minun oli välittömästi kirjoitettava ideani ylös puhelimeni muistioon, jotta en sitä unohda.

Vaikka tässä postauksessa näkyvät kaksi eri brändin tuotetta, asiat koskevat kaikkea. Ei pelkkää kosmetiikkaa, vaan kaikkea. Vaikka toinen tuote on poskipuna ja toinen valopuuteri, ovat ne samantyyliset tuotteet. Hintahaitarin aivan eri ääripäistä. Molemmat hienoja brändejä, molemmat tuotteet minua innostavia sekä mieluisia. Molemmilla on vain erilaisia asioita arvostavat ihmiset kohderyhminään.

Aluksi minun oli tarkoitus esitellä nämä Coast’n’Chill -kokoelman Blush Pebbles -poskipunahelmet, mutta sen sijaan inspiroiduinkin tekemään vertailua ja samalla tulee esiteltyä tämä edullinen tuote, josta olen pitänyt. Olen vähän heikkona kosmetiikkaan, jotka ovat helmenmuotoisia. Niissä on jotain, joka vetoaa minuun.

Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat aika vaatimattomassa pakkauksessa. Ei tylsä, mutta vaatimaton. Pakkaus ei viesti suuresti ylellisyyttä, joten se ei myöskään synnytä voimakkaasti luksusmaisia fiiliksiä. Essenceä ei voida syyttää tylsistä tuotteista, samaa kaavaa toistavista tuotelanseerauksista tai pakkauksien liian yksitoikkoisuudesta. Essence on äärettömän edullinen, tuotteet hyviä (jotkut loistavia, jotkut ”meh”) ja brändissä on paljon inspiroivia elementtejä. Kaikin puolin selkeä menestyjä, vaikka tuotteet eivät synnytä sisimmässä syvää arvostusta – paitsi ehkä sitä kiittelee hinta-laatusuhdetta.

Entä sitten legenda? Mitä ajatuksia herää Guerlainista ja sen pakkauksista? Meneekö kosmetiikan rakastaja polvilleen legendan, jo ikoniseksi nousseen tuotteen Limited Edition -versiosta? No menee! Minä ainakin menin.

Miltä pakkaus vaikuttaa? Herättääkö se enemmän tunteita? Veikkaan, että en ole ainut. Kaksi vuotta sitten Guerlainin joulukokoelman meteoriittihelmet tekivät joistakin kosmetiikkaharrastajista höperöjä. Olen yksi heistä. Pyysin tuttua Stockmannin myyjää varaamaan minulle omani ja kävin sen sitten noutamassa ollessani Helsingissä. Pelkäsin jääväni ilman, sillä tämä joulupallo nousi suureen hypeen jo ennen myyntiin tuloaan.

Essence Coast’n’Chill -kokoelman Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat viehättävät. Neljän erisävyisen palasen yhdistelmä, joka luo kasvoille kauniin hehkun ja antavat sävyä.

Guerlain Météorites Flocons Enchantés -meteoriittihelmet häikäisevät kauneudellaan! Kolmea erisävyistä helmeä, joista yhdet ovat pieniä tähtiä! Valopuuterihelmet antavat kasvoille hehkua tai niitä voi käyttää korostustuotteena.

Liittyyhän näihin Guerlainin meteoriitteihin hieno bränditarina. Hienoissa brändeissä on aina hienot bränditarinat taustalla. Ne ovat suorastaan kiehtovia. Me ihmiset rakastamme tarinoita. Kerrotaan, että meteoriittihelmiä valmistetaan suurimmaksi osaksi käsityönä ja maailmassa on vain pari tämän taidon omaavaa ihmistä. Tämä bränditarina synnyttää syvää arvostusta tuotetta kohtaan ja jo sen vuoksi moni kokee meteoriittihelmet erityisiksi ja hintansa arvoisiksi.

Essencen Blush Pebbles -poskipunahelmet tuoksuvat hieman makealta. Sivellintä on oikeastaan aika helppoa pyöritellä rasiassa, sillä helmet ovat muotoilultaan hieman kulmikkaita. Ne eivät hyppää ihan helposti ulos rasiastaan, jos vain malttaa kevyesti sivellintä helmien päällä pyöritellä.

Guerlainin meteoriittihelmet tuoksuvat taivaalliselta. Ihana puuterinen pehmeys, orvokkien herkkyys ja hienostuneisuus tuoksussa.

Meteoriitit ovat hieman vauhdikkaita kavereita, sillä ne saattavat pomppia ulos rasiastaan, kun niitä siveltimellä hieman kutittelee. Nopeat refleksit ovat plussaa, sillä vessassa meikkaavat tietävät varmasti sen flipperipelin, jota helmet tykkäävät pelata lavuaarissa.

Eli ovatko nämä ääripäiden edustajat niin erilaisia? No ok, toinen on poskipunaa ja toinen valopuuteria. Guerlainilla on kyllä poskipunahelmiäkin, joten eivät nämä vertaukset niin kaukana ole toisiaan. Minulla ei nyt vaan satu olemaan Guerlainin poskipunahelmiä, vaikka kyllä haluaisin. Tarvitsenko? No en, vaikka haluaisin.

Onhan se niin, että Guerlain tarjoaa minun tunnepuolelle enemmän, kuin Essence. Guerlain tuottaa minulle tietynlaista arvoa. Ostaessani Guerlainin, saan pelkästä ostohetkestä toisenlaisen. Onhan nämä ääripäät erilaisissa puitteissa myytävänä. Tavallaan Guerlainin eteen teen enemmän töitä. Olen joutunut tekemään työtä enemmän ansaitakseni summan, jolla saan tuotteen ostettua. Jo tämä yksistään saa minut luomaan toisenlaisen tunnesiteen tuotteeseen. Se ei ole mikä vain, vaan se on se, jonka eteen tein töitä, jonka hankintaa kohtaan punnitsin mielessäni plussia ja miinuksia.

Vaikka en ole ostanut postauksessa näkyvän Essencen tuotetta, vaan olen saanut sen lehdistönäytteenä, on kynnys paljon matalampi ostopäätökselle. Jos tuote maksaa vähemmän, kuin cappuccino kahvilassa, niin eihän sen ostamista pohdita samalla tavalla, kuin sellaisen tuotteen, jonka tienaamiseen on mennyt töissä useita tunteja. Tietenkin katson tätä asiaa tämän hetken mittapuusta. Kotihoidontuella ollessani ei tarvinnut edes pohtia vaihtoehtoja hintavan ja edullisen väliltä. Niillä tuilla ei ostella Guerlaineja ja syödä leivän päällä leikkelettä.

Näkyvätkö erihintaiset tuotteet lopputuloksessa? Kaksi erilaista ja tyylistä meikkiä, joten eivät täysin identtiset vertailuun, mutta silti voimme miettiä, että näkyvätkö ne valinnat ulospäin?

Meikkilook on yhdistelmä edullisia ja hintavampia, mutta pääpaino edullisissa.

Onko meikkilook ilmiselvä ”rich bitch”? Näkyykö siinä hintavammat tuotteet? Mikä minun oma fiilikseni on käyttäessäni hintavia tai edullisia tuotteita? Ei vaikutusta fiilikseeni päivän aikana, jos käyttämäni tuotteet ovat minulle sopivia ja minulla toimivia.

Veikkaan, että enemmän se tunnepuoli syttyy brändikuvaan, tuotteen estetiikkaan sekä kalliimman tuotteen ainutlaatuisuuteen. Niitä kun en voi ostaa kymmentä kerralla, mutta edullisinta vaihtoehtoa voisin. Nämä vuoden 2015 joulukokoelman meteoriittihelmet maksoivat 78 euroa. Vakiovalikoiman helmet ovat huokeammat.

Hieman vaatimattomamman ja trendikkään Essencen Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat suositushinnaltaan 4,09 euroa. Hinta on kuluttajaystävällinen ja enemmän sellainen kaikkien saavutettavissa. En toki ole tätä Essencen poskipunaa itse ostanut, mutta olisin voinut ostaa. Onhan se vähän hurjaa, että kun toiselta merkiltä saa vain yhden, toiselta saisi melkein 20 kappaletta samalla rahalla. En siis ollenkaan ihmettele, että miksi Essence on niin kovin suosittu. Mutta ei se hinta ole yksinään se, joka selittää Essencen suosion. Kyllä Essencekin tekee hienoa työtä brändinsä kanssa sekä hyviä tuotteita. Mutta kun hintaero on niin valtaisa, niin on sanomattakin selvää, että toisessa pakkaus ja kalliimpi markkinointi ovat osa kokonaisuutta. Essence toimii periaatteessa kalliilla tavalla, vaikka se ei hinnoissa näykään. He lanseeraavat nopealla tahdilla kausituotteita ja uutuuksia. Tällainen nopea tuotteiden vaihtuvuus ei ole mitään halpaa touhua.

Nämä Essence Coast’n’Chill Blush Pebbles -poskipunahelmet ovat kausituote ja myynnissä enää hetken aikaa. Tuote löytyy ainakin Pretty.fin valikoimasta sekä Essenceä jälleenmyyvien Tokmannien ja Citymarkettien valikoimasta.

Jos muuten kiinnostuit Guerlainin meteoriittihelmistä ja haluat katsella kauniita pakkauksia, niin täältä löydät yhden esittelyni ja täältä löydät postauksessa näkyvän kausikokoelman helmien esittelyn parin vuoden takaa.

Kallis vai edullinen? Kaunis vai vaatimaton? Mikä sinussa herättää enemmän tunteita?

Essencen poskipunahelmet saatu.