Hyvinvointi

Anna Virmajoki – Maailman paras bikinivartalo

Teksti: Anna.fi

Entinen aerobic-ohjaaja, nykyinen bikinifitnessin maailmanmestari Anna Virmajoki rakensi itselleen viidessä vuodessa maailman parhaan bikinivartalon. Miten hän sen teki?

Anna Virmajoki

Anna Virmajoki tietää, että bikinivartalon saa, jos elää kurinalaista elämää vuosia.

Anna, 27, on herännyt tänään kymmeneltä, kuten joka päivä. Sen jälkeen hän on syönyt vähän glutamiinilisää eli lihasten polttoainetta ja juonut kupin kahvia. 40 minuutin aerobisen aamutreeninsä hän on tehnyt tyhjällä vatsalla.

Bikinifitness rantautui Suomeen Yhdysvalloista vasta vuosi sitten. Lajista ei meillä tiedetty juuri mitään, ja Annaltakin kysyttiin, mikä barbie hän oikein on. Bikinifitness on eri asia kuin kehonrakennus tai bodyfitness. Lihakset eivät saa erottua niin selkeästi kuin bodyfitnessissä.

Vaikka Anna treenaa joka päivä, hänen pitää näyttää naiselliselta. Lihaksia ei saa olla liikaa. Pohjelihasten pitää olla pyöreät ja vatsalihasten sopusuhtaiset. Sellainen vartalo on Annankin mielestä kaunis, ja sellaiseen hän alun perin ihastui.

Anna odottaa kuitenkin, että Suomessa aletaan ymmärtää, ­että kyseessä on urheilulaji, ei kauneuskilpailu.

– Se, että me näytetään näteille bikineissä, ei todellakaan riitä, Anna sanoo.

Niin, ei todellakaan. Ruoan punnitseminen, se on rutiini, jonka Anna tekee joka kerta ennen syöntiä. Lähipiiri tietää, että Annalle on turha sanoa ”ota nyt edes vähän suklaakakkua”. Hän tahtoo olla lavalla puolialastomana viitisen kertaa vuodessa.

Kerran viikossa Anna tekee ruoat koko viikolle. Hän paistaa kanat ja kalat ja annostelee ateriat pieniin minigrip-pusseihin, jotka hän sitten pakastaa.

Tavallisena päivänä Anna syö päivässä kuusi kertaa, kisaviikolla kymmenen

Tähän tapaan: Aamupalaksi kaurapuuroa ja kananmunan valkuaisia, hedelmiä ja marjoja. Lounaan aikoihin tummaa riisiä, herneitä ja tilapia-kalaa. Välipalaksi heraproteiinia ja riisikakkuja. Neljänneksi ateriaksi taas riisiä, papuja ja kanaa. Viides ateria on yllätys, yllätys, kanaa, tummaa pastaa, kookosöljyä ja vihanneksia. Ennen nukkumaan menoa Anna syö vielä valkuaisia, hedelmää ja ison pinaattisalaatin, jossa on oliiviöljyä ja viinietikkaa sekä höyrystettyjä vihanneksia.

Mausteena vain steviaa ja kanelia

Kanassakin. Kastiketta tai marinadia ei ikinä. Viinietikkaa hän juo joskus suoraan pullosta.

Matkoilla Anna varmistaa, että hotellihuoneessa on jääkaappi tai kylpyamme. Viimeksi Puolassa hän täytti kylpyammeen jäillä ja työnsi niiden sekaan aina mukana kulkevasta kylmäkassistaan minigrip-ruokapussit.

Anna syö mitä ihmeellisemmissä paikoissa, palavereissa ja jopa kesken treenien.

– Lentokoneessa säälin vieruskaveria, kun järsin vieressä jäähileistä tonnikalaa ja juon kahvia päälle, hän kertoo.

Lihasmassan ylläpitäminen vaatii tietyn proteiinimäärän päivässä. Kananmunan valkuaisia Anna saattaa syödä aamiaisella raakana neljä. Hänen päivän aterioistaan 40 prosenttia on proteiinia, 30 prosenttia hiilihydraatteja ja 30 prosenttia rasvaa.

Kerran viikossa Anna syö cheat mealin eli huijausaterian, jolloin lautasella on mieluiten nachoja tai perunagratiinia ja pihvi.

– Heikkouteni ovat myös Dr. Pepper ja vadelmavissy, salmiakki ja punaviini. Ja energiajuomat.

Mutta ei hän niitä himoitse.

– Minulle ruoka on polttoainetta ja ravintoa keholle. En juuri välitä mausta.

Juttu on julkaistu Annassa 4/2013.

Teksti: Hanna Jensen
Kuvat: Mike Sirén

X