Kumiluoti - Pyörän korjaus ja tuunaus ekologisesti
Makaako kellarissasi parhaat päivänsä nähnyt, mutta silti rakas pyörän kariska? Toivoa ei ole vielä menetetty, sillä pieni pyöräpuoti Kumiluoti voi antaa pyörällesi uuden elämän. Kumiluodin pyöräkorjaajat Jonttu ja Anna tarjosivat Elleille mahdollisuuden tulla seuraamaan käyttökelvottoman pyörän kunnostusta kaikkien aikojen menopeliksi. Ellien pyöräreportaasi tarjoilee myös vinkit pyörän hoitoon ja tuunaukseen.
Kumiluoti korjaa ja fiksaa polkupyöriä
Pyöräkulttuuri on ollut nousussa ja työnantajien kustantamat työsuhdepyörät ovat uusi kasvava ilmiö. Kallion kaupunginosa on muodostunut yhdeksi Helsingin pyöräkeskuksista. Sillä on keskeinen sijainti ja asukkaissa on paljon opiskelijoita, jotka säästävät matkakustannuksissa hankkimalla pyörän.
Kalliossa toimii pieni ja sympaattinen pyöräliike Kumiluoti, jossa vallitsee rento tunnelma. Liikkeen perustaja Johannes Puiravasta piti tulla isona presidentti, mutta toisin kävi, hän kehitti rakkaasta harrastuksestaan ammatin. Ensimmäiset pyörät Jonttu rakensi puistossa ja kotonaan, kunnes löysi sopivan liiketilan Fleminginkadulta Kalliosta. Pyörien kunnostuksen lisäksi liike on erikoistunut fillarilähettien suosimiin yksivaihteisiin fixed gear -pyöriin, joissa polkimet pyörivät aina kun rengaskin.
Pyörän korjaus on helppoa
Pyöräkorjaaja Anna on lupautunut näyttämään nyt mallia, että pyörän korjaamiseen pystyy joka Elli, kunhan on tarpeeksi kiinnostusta. ”Naiset pelkäävät ihan turhaan työkaluja. Pyöräkorjaus ei ole mitään rakettitiedettä”, sanoo Anna, joka on itseoppinut pyöräkorjaaja.
Vanhasta polkupyörästä kunnostetaan uusi
Korjattava pyörä on dyykattu kierrätyskeskuksesta. Jontun mukaan amerikkalainen polkupyörämerkki ei ole tuttu näky Suomen markkinoilla. ”Tämmöistä ei tule toista kadulla vastaan”, Anna vakuuttaa. Pyörä on mitä ilmeisimmin hylätty, koska vaihteet ja jarrut ovat menneet rikki. Jarrut ovat tässä tapauksessa täysin käyttökelvottomat ja Anna aloittaakin urakan riisumalla pyörästä kaiken ylimääräisen kuten vaihteet, käsijarrut ja ruostuneen käsitangon.
Mitä pyörälle tehtiin
- Uusi ohjaintanko ja käsipidikkeet
- Takarengat ja kumi vaihdettiin
- Vanteet, napa ja ketjut uusittiin
- Kiillotus ja rasvaus
- Huolto
Käyttökelvottomasta kierrätyskeskukseen hylätystä pyörästä saatiin kunnostettua uudenveroinen menopeli alle 200 eurolla. Pyörä jää nyt odottamaan liikkeeseen uutta omistajaa. Tästä rakkaudella työstetystä fillarista, joku saa itselleen uniikin pyörän.
Hyvän pyörän tunnusmerkit
Anna kertoo korjaustyön ohessa, että hyvässä pyörässä on vahva teräsrunko. ”Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että vaikka kestosuositut vanhat Jopot ovat laadukkaita, varaosien löytäminen niihin voi olla vaikeaa.”
”Uusissa pyörissä on niin paljon sontaa, että usein vanhan kunnostaminen kannattaa. Kaupungissa ihmiset ostaa ihan turhaan maastopyöriä. Ensimmäinen, mikä pyörässä hajoaa on vaihteet. Jos pyörä muutetaan yksivaihteiseksi, huoltokustannuksissa säästää ihan varmasti”, Anna valistaa.
Pyörän säilytys ja hoito
- Jos pyörän renkaat tai polkimet heiluvat sivusuunnassa tai yksikin pinna on hajonnut, tulee polkupyörän kanssa hakeutua välittömästi huoltoon.
- Löysillä kumeilla ajaminen on raskasta ja usein syynä renkaan puhkeamiseen.
- Talven jälkeen ketjut pitää rasvata ja pestä ennen käyttöönottoa.
- Talven ajaksi renkaista kannattaa päästää suurin osa ilmasta pois. Älä kuitenkaan jätä kumeja täysin tyhjiksi.
- Pyörän paras säilytyspaikka on sisävarasto.
Yleisimmät pyöräongelmat
Ruoste
Ruoste, tuo pyörän pahin vihollinen, on mahdollista hoitaa kun asiaan puututaan heti eikä vasta sitten, kun ruoste on syönyt puolet pyörästä. Metallinkiillotusaineella voi hangata pintaruosteen itse pois.
Ketjujen lähtö
Takarenkaassa on usein säätövaraa ja renkaan siirtäminen taaksepäin kiristää ketjuja. Kun ketjut ovat löystyneet yli säätövaran, on niistä mahdollista poistaa lenkkejä.
Löysä tai puhjennut kumi
Jos kumi on ollut aivan uusi, syynä sen puhkeamiseen voi olla, että kumin ja ulkorenkaan väliin on jäänyt kivi, joka on hiertänyt sen rikki, tai että renkaan pinna on ollut liian kireällä ja puhkaissut kumin. Kaupunkiajoon suositellaan pistosuojattuja kumeja. Koska sisäkumit eivät maksa paljoa (n. 6 €), kannattaa usein ennemmin vaihtaa koko sisäkumi, kuin yrittää paikata vanhaa.
10 vinkkiä pyörän huoltoon
- Pese ja puhdista pyörä (veteen sekoitettu astianpesuaine lisää tehoa).
- Pumppaa renkaat koviksi ja tarkista renkaiden kunto.
- Tarkista jarrujen ja jarrupalojen kunto ja tipauta öljyä käsijarruvaijeriin.
- Opettele säätämään ketjuvaihde ja keskiövaihde pyörän huoltokirjan ohjeiden mukaisesti. Voitele vaihdevaijerit.
- Tarkista polkimien kunto.
- Pese ketju esimerkiksi valopetrolilla hammasharjaa apuna käyttäen. Voitele puhdas ketju kevyesti.
- Kokeile ohjainlaakereiden ja ohjaustangon tiukkuus.
- Tarkista kaikkien ruuvien ja muttereiden tiukkuus. ”Räminä” ilmoittaa, että jossakin on löysää.
- Tarkista valojen ja heijastimien kunto. Puhdista heijastimet ja tarvittaessa hanki uudet.
- Testaa vaihteet sekä jarrut koeajossa.
Lähde: Pyörän huolto Pyöräilykuntien verkosto ry
80-luvun pyörätrendi on palannut
80-luvun trendit ovat tehneet paluun myös pyöriin. Tämä näkyy esimerkiksi värimaailmassa, pastellisävyt ja kirkkaat värit ovat haluttuja. Jonttu ennustaa myös käyräsarvien tekevän taas paluuta. Pyörästä on mahdollista tuunata omannäköinen hyvin pienillä muutoksilla.
Jontun ja Annan tuunausvinkit
- Sarviin voi laittaa uuden tankonauhan, joita löytyy monissa eri väreissä pinkistä mustaan
- Pyörän ohjaintankoon on saatavissa uudet kuvioidut käsipidikkeet
- Pyöriin saa värikkäitä vanteita tai renkaita
- Hammasrattaita löytyy eri väreissä
- Pyörän voi maalata ja koristella. Kuvioiden teko onnistuu teippaamalla sopiva kuvio runkoon ja maalaamalla pyöräspraylla. Pinta on käsiteltävä hyvin lakalla. Tarkempia ohjeita voi kysellä tai tilata työn Kumiluodista.
Jos tämä kaikki tuntuu ylivoimaiselta työltä, ainahan homman voi ulkoistaa ammattilaiselle.
Liittyykö sinun pyörääsi mielenkiintoinen tarina? Kerro se meille kommenttiosiossa!
Teksti ja kuvat: Tarja Vilén
Kommentit
fillari-helsinki.fi
Kommentit
Juuri noille tunareille ei voi viedä vaihdepyörää. Parempi tosiaan että keskittyvät kaatikselta saatujen fillareiden koristamiseen kukin ja tähdyköin.
Vanhan pyörän huoltaminen toimintakuntoon kahdella sadalla kuulostaa paljolta, kun kaupasta saa jo uusiakin tuohon hintaan. Laadusta en kyllä tiedä.
Don’t forget Fillari Helsinki!
fillari-helsinki.fi
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous